Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte på en resa ner till Stockholm från Östersund ett klonkande ljud (ett enda klonk per tillfälle) som verkar komma från trakten av växllådan när jag trycker på gasen. Märkte det när jag stod i en bilkö med mycket stanna-rulla. Inte alltid men ibland. Var på en verkstad och meken provkörde den som hastigast och tyckte det lät som drivknutarna. Efter att ha läst på detta forum så tycker jag själv att detta klonk skulle kunna vara de berömda splinesen. Jag märker inget av de klassiska malande ljuden när jag gör fullt rattutslag och det låter snarare som ljudet kommer från växellådan.

Tacksam för förslag!
Mattias, Östersund
Jag skulle gissa på splinesen, Numera så verkar dom fetta splines istället för limma dom och det är ganska enkelt att göra själv om man är någorlunda händig.
Det kan klonka till rätt rejält i en bilkö om man släppt gaspedalen och sedan trycker ner den snabbt igen och då speciellt på låga växlar.

Jag betalade totalt 740kr för att få splinesen fettade på båda sidor på Upplands motor och jag kollade när dom gjorde jobbet.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]