Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla Volvo ägare.

Jag behöver också hjälp med min "Skrothög" till bilen och då är det en V70n 2001 2.4 170hk.

Bilen beter sig konstigt under färden, den brukar accelera av sig själv i korta intervaller typ små ryck då och då.
Efter att jag själv felsökte bilen med Autel MaxiDiag Eu702 fick jag inga fel koder under sökningen
Då bestämmer jag att lämna in bilen på Volvo Rejmes i Örebro den 18 maj 2010 för felsökning
Inga fel koder påträffas, alla styrenheter så de ska. De rekommenderar att tanka in nytt mjukvaran för alla styrenheter inklusive Spjällhus vilket jag accepterar plus att jag skulle själv byta tändstift, bensinfilter, olja, olje/luft filter och hela i Stp eller Redline in i tanken vilket jag också gör. Kallaset landar på 4987:-

Gissa om jag får samma fel direkt efter..... Då var det dags att boka nytt tid på Volvo Rejmes i Örebro....
Den 07 juni 2010 lämnar jag bilen igen till samma tekniker, de kopplar upp den testar och testar inga fel koder får de men de ringer upp mig och rekommenderar denna gång att byta ut AC-kompressor spjällhuset samt gaspedal, allting skulle landa på 16800:- och då är de snälla o bjuder på 10% rabatt "In my ass". Då betalar jag bara 1300:-till felsökning och går ut.
Snälla hjälp mig.

AC-kompressor har jag kopplat ur både på knappen oc el kontakten får samma fel i allafall, AC-funkar klockrent.
Spjälhuset som sitter i har artikennummer 9497244 och tillverkningskod AH.0013536.b MagnetiMarelli

Snälla Carman du är ju "Volvo messias" hjälp... /En dessperat tvåbarnspappa som går dessutom på A-kassa och inte har råd till värdelösa besök hos Volvo Rejmes Örebro.
igensat vevhusventilation kan få spjällhusen att gå sönder.
man kan köra en test på spjälhuset för att se om det behöver bytas eller ej (det skulle jag gjort)

att bilen acelererar av sig självt låter konstigt, bilar kan rycka, men då är det ju mer i form av att bilen "slutar att dra" i en tiondels sekund.

sen låter det konstigt att man vill byta både gaspedal & spjäll, jag skulle ha frågat varför (2 delar lar inte ha pajat samtidigt)

Om du fick några felkoder så presentera dom, jag kan inte gissa utan dessa (men allt blir en gissning så lägne jag inte kan mäta på bilen)
Hur gör man rent igensat vevhusventilation ???, du nämner också test på spjälhuset hur/var utför man en sådan?

På Rejmes påstod de att de fick fram koden ECM-91A7 men någon sådan fanns inte på protokollet då jag begärde att de skulle felsöka i mitt närvaro kom den aldrig upp ovannämnda koden...

Har du möjlighet att kolla bilen själv spelar ingen roll var du bor från Ystad till Haparanda bara att jag får den i ordning av en bra mekaniker.
M.V.H Senad
tror det där är en felkod som säger nått om gasspjället, så man bör göra en ETM-test för att kuna avgöra om man ska byta ut ETM eller inte
CarMan skrev:tror det där är en felkod som säger nått om gasspjället, så man bör göra en ETM-test för att kuna avgöra om man ska byta ut ETM eller inte
Skall imorgon till linköping och hämta ett spjällhus med gulapp under art.nr 8644344, fick reda på att man kan byta ut den utan att behöva programera om den med mjukvaran. Då man ska koppla bort den gamla spjället kopplar man bort minuspol från batteriet
Man kopplar bort den spjället, på med ny packning o nytt spjäll koppla rätt.
På med minuspol.
vrida om nyckel tuta och köra.

Är det något som du håller med eller måste jag i allafall tanka nytt mjukvaran trotsatt min bil har den senaste mjukvaran.

Vevhus ventilation rengjort idag, insugsröret, gjorde ränt det var inte mycket slask, inte mycket alls som vissa påstår att det ska vara, amma symptom där efter så spjällhus ska det bli.

Vad tror du om kamaxelgivare? kan den spöka?
Ska allt vara rätt så ska man alltid ladda ny mjukvara, så är man hundra på att allt lirat korekt.
Det finns en större mjukvaru förendring i senare mjukvarorna som gör att ETM & ECM måste "samma" mukvara.
så är ditt begagnade ETm inte laddat med den nyare uppdateringen, men din CM är det så kommer det inte att funka
Som vanligt så hade du helt rätt Carman ;)...
Jag gjorde min resa idag till Linköping köpte ett spjäll från en bil som motsvarade min bil med den GULA lappen under art.nr 8644344.... Bytte ut den gamla mot den nya med bortkopplat minuspol, sedan kopplade in sugsslangen mellan lmm till spjället.
på med pluspol starta bilen utan problem men, men nu kommer det men ;)....
Varvmätaren är på 1000 varv varvar upp till 1500 varv sedan så pendlar den mellan 1300-1500 varv wrmmmmm, wrmmmmm... då man stenger av bilen så låter spjällhuset med ett ssssssssssssssssssss ljud typ trasig förstarkare ;) i halv minut och då är den tyst.
skall göra min resa till Volvo imorgon och försöka att lada om mjukvara till spjällhus men de blir svårt de vägrar att lada om ett begagnat spjäll :???:
Några tipps???
Det är ju ingt som uteslutr att dit "nya" spjäll är trasigt, men det bör nog funka med en ny fin mjukvara.
Har du ingen annan volvo verksta i närheten?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]