Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper
Hej!

Någon som råkat ut för ett svagt kvittrande ljud vid start?
Låter i ca 5 sekunder och verkar sjunka med varvtalet när det stabiliserar sig och slutar eventuellt med ljud av något som sluter tätt.
Hörs svagt och troligen mest i kupen(förarplats), då motorn överröstar det ljudet om man lyssnar med motorhuven öppen.

Någon som känner igen detta eller har en ide?

Det är en V70N 2.4T -00

Mvh
av nevyn
Jag har haft massa kvittrande, först var det nåt med kopplingen tror jag och nu är det handskfacket

Men du verkar ha nåt annat
av Jesper
Ja... det är (troligtvis) inte kupefläkten testat att ha den avstängd vid starten och ljudet kommer ändå. Likaså AC...

Kan turbon kvittra vid start? Vilka varvtal krävs för att få snurr på den? Motorn går ju inte speciellt mycket över 1000 varv vid start om jag upfattade det rätt. Däremot så ser jag en viss relation till varvtalet när ljudet försvinner, det komme dock inte tillbaka!

Mysko...
av scholder
Har liknande ljud när jag sätter i nyckeln i tändningslåset och när jag öppnar en dörr eller bagage.
På volvo viste man inte på rak arm vad det kunde vara men ville gärna felsöka.
Användarvisningsbild
av greeeken
Fråga Carman ,han brukar vara en höjdare på att ge bra svar.
Han har säkert svar på denna lilal fråga
av marnilss
Jag har också detta ljud men har märkt vid ett par tillfällen att mina xenonljus med automatisk höjdreglering rör sig upp och ner samtidigt, och misstänker därför att det är elmotorerna för deras reglering som hörs.

Ni som också har detta oljud, har ni också xenonljus?

/Marcus
av svensen
marnilss skrev:Jag har också detta ljud men har märkt vid ett par tillfällen att mina xenonljus med automatisk höjdreglering rör sig upp och ner samtidigt, och misstänker därför att det är elmotorerna för deras reglering som hörs.

Ni som också har detta oljud, har ni också xenonljus?

/Marcus
Jeg har Xenon, men det låter slett ikke som et «kvittrande ljud» når de justerer opp og ned, heller som en elektrisk rullestol!
:)

Sven
av Jesper
Tack för tipsen!

Men jag tror att jag lokaliserat ljudet till AC:n. Samma ljud återkommer med jämna mellanrum om AC:n är på. Tydligen slår den igång vid startögonblicket för att sedan avgöra om den är påslagen eller inte?!

Det är nog läge för en AC översyn... Någon som kanske har tips på en bra verkstad i Stockholmstrakten som kan AC?

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Jesper skrev:Tack för tipsen!

Men jag tror att jag lokaliserat ljudet till AC:n. Samma ljud återkommer med jämna mellanrum om AC:n är på. Tydligen slår den igång vid startögonblicket för att sedan avgöra om den är påslagen eller inte?!

Det är nog läge för en AC översyn... Någon som kanske har tips på en bra verkstad i Stockholmstrakten som kan AC?

Mvh
uppgradera mjukvaran kanske?
kolla med upplandsmotor, brabil ?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]