Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
Jag tänker byta stötdämpare på min V70 och undrar om det samma kvalite på delar som kommer från mekonomen, skruvat eller meka ? priserna är ju billigare än volvo"original" men kan det vara så att originaldämparen är hårdare eller så ( mycket svårt att kolla detta, eller finns det någon data man kan utläsa på dämparen ) ??:-/

Ni som handlat dämpare från skruvat.se vad tycker ni ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Ok du får förtydliga VAD piratdel är.
Kan ju vara så att det som säljs på tex skruvat o volvo kommer från samma leverantör. ÄR skruvat delarna pirat då?

För övrigt så har jag bytt delar från mekonomen skruvat biltema o det har alltid fungerat bra utan problem. Kom dock ihåg att ibland är Volvo "orginal" billigare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Har du kollat priserna? ofta är ju mekonomen dyrare, eller bar nån tia billigare än orginal.

När det gäller orginal stöt dämpare så får man alltid gå in o kolla chassi koden för att få rätt dämpare (brukar finnas en så där 6 olika varianter)
men när man köper pirat finns mara en variant !?

Jag har ingen annan erfarenhet av pirat, så jag vet inte hur passformen är.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Ok du får förtydliga VAD piratdel är.
Kan ju vara så att det som säljs på tex skruvat o volvo kommer från samma leverantör. ÄR skruvat delarna pirat då?

För övrigt så har jag bytt delar från mekonomen skruvat biltema o det har alltid fungerat bra utan problem. Kom dock ihåg att ibland är Volvo "orginal" billigare.

Orginal delar köper du hoss en volvo återförsäljare, allt annat är pirat.
Sen är det ointressant om delen komer från samma levrantör eller ej. ofta skiljer det på delarna (det märker du tyrdligt om du dagligen monterar orginal, o sen får tag på en pirat del !)
Käns fruktans värt löjligt att folk hela tiden säger att det är samma delar, dom kommer från bla, bla. Men jag som monterar ser ju ofta med blotta ögat att delen inte är lika dan /alternativt att den är svårare att få dit, eller passar som skit.
Användarvisningsbild
av greeeken
Nu är det du som är löjlig Carman.
Du må kunna mkt men aldrig att du skulle skilja på nått som komemr från samma leverantör. Exakt samma slags del som bara är i en annan förpackning. HAr du dom framför dig kan du aldrig se skillnaden sen får du ta o säga vad du vill men DÄR har du fel.

MEN jag håller med volvo är nu för tiden billigare än mekonomen så de klart man ska jämföra priserna.
Användarvisningsbild
av CarMan
då kanske det är så att delarna inte kommer från samma levrantöd då? För dom delar jag varit i kontakt med (eller dom jag ser sitter på kundernas bilar) ser inte ut som orginal delarna.

har du nått exempel på en del (bil /årsmodel/del/var man handlar den) som är identisk med orginal?
av Arne
Volvo tillverkar ju inte själv stötdämparna utan det finns en underleverantör typ Monroe, Koni, Sachs ed. som har tillverkat dessa åt Volvo.
Användarvisningsbild
av SvenB
Arne skrev:Volvo tillverkar ju inte själv stötdämparna utan det finns en underleverantör typ Monroe, Koni, Sachs ed. som har tillverkat dessa åt Volvo.
Jo det stämmer, men vad jag har fått reda på är att Volvo beställer delar med en specifik variant på. Inte alla men vissa.
Användarvisningsbild
av Toy
Jag har nyligen monterat bakstötdämpare från Skruvat.
Passformen var perfekt.
Dessa var betydligt grövre är originaldämparna.

Jag upplever bilen som lite hårdare och stötigare, detta har säkert att göra med att dom gamla kändes som ett par gamla cykelpumpar :???:
Användarvisningsbild
av hemglass
Toy skrev:Jag har nyligen monterat bakstötdämpare från Skruvat.
Passformen var perfekt.
Dessa var betydligt grövre är originaldämparna.

Jag upplever bilen som lite hårdare och stötigare, detta har säkert att göra med att dom gamla kändes som ett par gamla cykelpumpar :???:

Blev den "störigt stötig " eller bara "stötig" :)
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]