Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Dags att byta torkarblad och jag undrar om någon har testat dom nya flatblade? Funderade på Mekonomens, dom har ett märke som heter Valeo (dyrare) och det billigare Trico. Kan man montera dessa enkelt på gamla torkararmarna?

Annars såg jag att mekonomens vanliga Bosch torkarblad fick jättebra betyg i senaste nummer av Motormännens tidning, så man kanske satsar på dessa...Lite billigare 'är dom också..
av llesrof
Jag har sådana där moderna "flattbläjds" orignalmonterade på min bil. Jag förstår ärligt talat inte varför alla vill ha sådana. De gör jobbet varken bättre eller sämre än vanliga torkare. De är bara dyrare.
Användarvisningsbild
av siviak
Jag har ingen egen erfarenhet, men... Kan tänka mig att dessa flatblades är bättre på vintern, vanliga traditionella blad har ju flera leder på sig för att ligga an mot rutan och vid snö brukar det samlas massa snö/is i dessa leder och trycket mot rutan försvinner varför de inte torkar som de ska. Det blir massa ränder och så, till slut är det bara en stor isklump och torkeffekten är borta. Detta problem borde elimineras på flatblades då dessa saknar leder. Detta är min teori iaf, utan vetenskaplig grund.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Det är framföraalt på vintern jag tycker att flatblades kommer till sin rätt, Precis som Sivak skriver så är det färre leder som fryser
och dålig anläggning som följd.

Även flatblades fryser till. men det är betydligt enklare att få dessa att fungera ok på vintern, tycker i alla fall jag.

Värt merkostnaden?? Kanske??, men måste man kunna räkna hem allt i kronor och ören, förenkling är värt mycket.

//
Micke
av yuphin
Vilket märke skall man köpa av torkarblad annars om man satsar på den vanliga modellen? Är Volvos original bäst eller kanske Mekonomens Bosch?
av llesrof
Jag har bara haft bilen en vinter, men vilken vinter sen! Både plattbladen och de vanliga bladen kräver att man tar bort isen för att de skall fungera. Att lederna fryser har sällan eller aldrig vart ett problem under alla de år jag haft bil. Problemet brukar vara att det bildas is på själva bladen och det gör det på plattbladen också. Man kan få problem med att inte heller plattbladen tar på hela rutan har jag märkt.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag har kört skruvats flatblade i över ett år och tycker de funkar kanon fortfarande, iof kör jag Biltema Rain-off också vilket gör att torkarna inte används lika ofta.

Tycker flatblades funkar mycket bättre än de "vanliga" torkarna jag testat, Volvo original, Biltema, Champion.

http://www.skruvat.se/Flatblade-P11159.aspx
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]