Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schtenne
Jo hallå, jag hade tänkt koppla in ett slutsteg till en V70 2,4tN årsmod 2000.

Mitt problem är att jag inte får bort mittpanelen (sätesvärmare, AC, bilstereo etc) utan våld, så jag tänkte höra om lite tips på bort jag skall gå tillväga utan att bryta sönder hela mittpanelen ???

Jag började med att ta loss den där platsbiten med pennhållare som sitter mellan växelspaken och mittpanelen samt skruva bort dom 2 nedersta torxskruvarna till mittpanelen med AC, sätesvärmare... problemet är att panelen inte vill lossna hur mkt jag än vrider och vänder på den även fast det sitter löst.

Har tänkt komma åt bilstereon för att kunna koppla in RCA och remote-kablarna i stereon och dra dom bak till bagageutrymmet.

Strömmen tänkte jag ta från 12V-cigguttaget vid mittersta baksätet.
Sedan hoppas jag på att hitta en bra jordpunkt i bagageutrymmet (några tips ???).

Så... hur skall jag gå tillväga för att på ett så smidigt sätt som möjligt lossa på originalbilstereon så jag kommer åt alla sladdar, ingångar och utgångar på den ???
För att få ut lågnivå från radion till rca så behöver du en adapter som "backes ljudbyggeri i ekerö" har, remoten finns i det gröna kontaktstycket bakom radion.
Varför klabba med ström från ett cigg-uttag?, (du får max 15A och jädrigt varma kablar,,) ta från batteriet det är ju ändå bak???, (det är en v70N ?).
Hahahahaha, fan vad dum jag är, kom på det nu, mkt enklare koppla till batteriet, kan ju jorda direkt på minus då också xD. Två flugor i en smäll ;).

Backes Ljudbyggeri, Ekerö... 92 mil att köra, känns liksom inte värt det. Vad heter adaptern? (low-level-rca ???). Borde finnas nere på åf eller hos Biltema :P

Appropå lågnivå så kan jag skicka alla frekvenser till steget då jag har lågpassfilter inbyggt i steget.

Hur vet man vilken av kablarna i gröna kontaktstycket som är remoten ???
Schtenne skrev:Backes Ljudbyggeri, Ekerö... 92 mil att köra, känns liksom inte värt det. Vad heter adaptern? (low-level-rca ???). Borde finnas nere på åf eller hos Biltema :P
Eller så använder du internet, är mycke smidigare :wink:
Tror nog att det går att få varor hemskickat till sej nuförtiden :wink:
http://www.backesljud.se/produkter_visa ... _no=VOLVO1
Vilken som är remote kan jag kolla upp så snart jag får in en "lämplig" bil i verkstan, men annars är det bara att mäta med en diodlampa bak på radion, samtidigt som du sätter på /stänger av radion så mäter du en kabel i taget, då du hittar en som ger ström när radion är på , och slocknar när radion stängs av så är det rätt kabel (vill minnas att den fånigt nog är blå men kan ha rejält fel!!)
Annars finns den redan vid bagagen!, eller ja i ovankant av vä bakruta iaf !!.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=40114

En bit ner i denna tråd förklarar jag hur man gör för att koppla där (fast nu det finns en del gökar som hellre tycks absolut vilja koppla fel..)
Det blir nog remoten från antennboxen där uppe vid listen. +12V till pluspol på batteri. GND direktjordad till batteriets minuspol.

Men det fanns två st DIN-kontakter på originalbilstereon (HU-603)... jag antar att båda två är ljudutgångar, men vad är det för skillnad på dom ???

Jag slänger upp en bild så får ni se:
Bild

Man ser ju att den till vänster har fler stift... men som frågat, vad är skillnaden på dom ???
Schtenne skrev:Men det fanns två st DIN-kontakter på originalbilstereon (HU-603)... jag antar att båda två är ljudutgångar, men vad är det för skillnad på dom ???

Man ser ju att den till vänster har fler stift... men som frågat, vad är skillnaden på dom ???
6pin= Steg
8pin=CD växlare
Schtenne skrev:Hahahahaha, fan vad dum jag är, kom på det nu, mkt enklare koppla till batteriet, kan ju jorda direkt på minus då också xD. Två flugor i en smäll ;).

Backes Ljudbyggeri, Ekerö... 92 mil att köra, känns liksom inte värt det. Vad heter adaptern? (low-level-rca ???). Borde finnas nere på åf eller hos Biltema :P

Appropå lågnivå så kan jag skicka alla frekvenser till steget då jag har lågpassfilter inbyggt i steget.

Hur vet man vilken av kablarna i gröna kontaktstycket som är remoten ???
jag har backes kopplingschema fast omgjort till poker med egen illustration.
Kan lägga upp den på en server för titt.

Jag skickar ett memo om länk.
Påminn mig om memot inte har kommit.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]