Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
Hej alla! :)

Nu har jag köpt en annan s80 igen. Tycker att dom går bra och är rätt så fina.
Bilen jag köpte ifråga kom med 18" fälgar, Med beteckningen 245/40 R18 96 y. Dom ser rätt så bra ut och så,
Men när man svänger fullt ut åt höger eller vänster, Så tar däcken emot inne i hjulhuset. När jag kollade in i hjulhuset så ser man att där däcken går emot så har det blivit blankslitet. Alltså ingen underredsmassa finns kvar.

Jag skulle vilja ha lite tips ifrån er om vad jag ska göra. Blir det tex att köpa nya fälgar samt vilka ska jag ha, Eller ska man kanske köpa några spacer skivor, Eller ska jag köpa några 17":are istället. Samt vilken Dimension/betäckning.?

Tacksam för all hjälp/råd som jag kan få.
Med vänliga hälsningar från den nya medlemmen :)
av S80Frälst
Hej Hadix! :D

Tack för länken.. Men där står det att dom är till för däckdimensioner upp till 225/40.
Och inte som i mitt fall för 245/40. Hmm... samt hur fasiken monterar man ihop dom.

Skulle det inte vara "bättre" om man bytte ut mina fälgar mot några mindre ?
Användarvisningsbild
av Hadix
S80Frälst skrev:Hej Hadix! :D

Tack för länken.. Men där står det att dom är till för däckdimensioner upp till 225/40.
Och inte som i mitt fall för 245/40. Hmm... samt hur fasiken monterar man ihop dom.

Skulle det inte vara "bättre" om man bytte ut mina fälgar mot några mindre ?
Ja vore det min bil så bytte jag nog till lite smalare.
Man får nog så dålig svängradie med 225 or,måste ju ha styrbegränsare på dom också för att det inte ska ta i när man svänger fullt.
Men det finns andra här som kan det här bättre än jag, du får hoppas någon av dom svarar dig här.
Lycka till.
av S80Frälst
Jo, du har nog rätt Hadix.
Får kolla runt i blocket eller nått om det finns någon som vill byta till större fälgar.
:???:
Användarvisningsbild
av Hadix
S80Frälst skrev:Jo, du har nog rätt Hadix.
Får kolla runt i blocket eller nått om det finns någon som vill byta till större fälgar.
:???:
Det räcker ju om du byter ut däcken mot 225 i stället för 245 om det går.
Du kan ju kolla här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=340
Han har 20" på men en bredd på 225, läs lite där så förstår du nog att det inte bara är fälghöjden som spelar in.
Hör med en däckfirma,dom kanske tar dina i inbyte om dom är mycket lite slitna.
Ha de :wink:
av S80Frälst
Det räcker ju om du byter ut däcken mot 225 i stället för 245 om det går
Jaså?, Menar du det Hadix, Fan vad bra det skulle va. För dom ser ju bra ut på bilen.
Men du tror att det kan räcka med att gå ner till 225. Är det inte så att det måste vara max 205or för att det inte ska ta i.? Får nog ta och fråga någon däckfirma, Dom borde ju veta som du sa. :D
av Gogge
Enligt lag så får inte rullomkretsen skilja mer än 5% mot orginal.
Vad är std dimensionen på S80?
Kan säga att på min v70 så har jag 225/45/17 sommar 205/55/16 vinter
Detta diffar ca 1% på rull omkretsen.
Om du har 225/45/17 Och ska dim. upp demtill 18" så blir
rätt dim ungifär 235/40/18 alt 225/40/18.
Har dessutom lite med inpressningen(ET) att göra .
Lägre ET= breddar mer utåt = AKTA skärmkanten :)

Finns tabeller på nätet om detta.

/Gogge
av S80Frälst
Daddan skrev:Vad är det för ET på fälgarna då?
Hej Daddan, Jag tror att ET är 7,5.
Om du har 225/45/17 Och ska dim. upp demtill 18" så blir
rätt dim ungifär 235/40/18 alt 225/40/18.
Har dessutom lite med inpressningen(ET) att göra .
Lägre ET= breddar mer utåt = AKTA skärmkanten :)
Hej Googe ! :)

Okey..men så med andra ord, Så "räcker" det med att köpa 225 or, utan risk att det tar emot i hjulhuset. Jag var helt inne tidigare på att köpa 17 tummare. Men i vilket fall som helt så spelar det ju ingen roll om jag köper/byter ut till 17" och behåller däckdimensionerna 245/40. Det kommer ju ändå ta i, in mot hjulhuset, right? ??:-/

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]