Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Min V70R-04 har tappat i princip all kraft - verkar som om den går på grundladdtryck?

Ingen "check engine" lampa eller servicemeddelanden i DIM (har inte läst några felkoder).
Startar o går klockrent på tomgång, det är bara c:a 200 hk som saknas när man accelererar.

Kan det vara magnetventilen?
Finns det något amatörtest man kan utföra för att döma ut den innan man köper en ny (har ingen att låna tyvärr)?

Bild

/f
av klima
Du hör alltså inget svishande ljud under acceleration?

Har du bytt tändstift eller annat arbete som krävde att "Over the engine pipe", skuvats av och på. Det låter som den kan ha hoppat ur, pga liten fel montering, vilket inte är ovanligt. Då tappar man precis all kraft.

Att testa TCV(magnetventilen), prova koppla ur elkotakten på den, då skall du ha grund trycket, som wastegaten är inställd på, som max tryck när du kör. Om TCV fungerar har du ännu mindre kraft med den urkopplad. Hoppas du har en turbotryckmätare, den borde då visa typ 0.4-0.5 bar, om wastegaten funkar som den ska.
Du kan också spreja lite på TCV kontakterna, när du sätter tillbaka den efter prov rundan.

Du kan också koppla ur Luftmassemätaren och se hur den beter sig. Bil datorn skall efter ett kort tag tillåta ganska normal körning, om det var LMM'n som pajat. Limp mode skall försvinna.

Kan också vara Boost pressure sensor.
Den sitter vid utblåset på huvud intercoolern, och är klar orange på toppen.

Många teorier blev det.
Användarvisningsbild
av flyvert
Hmmm...

Har ingen tryckmätare. Inget direkt vinande när man försöker att accelerera, man får se upp i rödljus och korsningar när man skall igång - det tar sin tid att komma iväg (jmf när man har 300 som svarar från 1750 varv).

Får nog prova att koppla ut magnetventilen och se om den blir sämre.

Om luftmassemätaren pajat - borde det inte sätta någon felkod (typ om tråden brinner av borde väl den upptäcka det och rapportera)?

Magnetventilen är ju bara en enkel solenoid och om den fastnat i fel läge (men utan att spolen brunnit eller kortslutits) kan ju inte det detekteras.

Någon som har några fler teorier?

Brukar magnetventiler ge upp efter 10-12 tusen?

/f
av klima
Utan boost mätare blir det jobbigt. Kanske dags be Bilia lösa av ev. koder.
flyvert skrev: Om luftmassemätaren pajat - borde det inte sätta någon felkod (typ om tråden brinner av borde väl den upptäcka det och rapportera)?
Nix, om den är skitig, mäts mindre luft, och mindre laddtryck ges av ECUn. Kan ge felkoder, som "running lean" mm, , men inte alltid. Min SR, tappade 30% tryck med skitig LMM. Använde den här för att rengöra
http://www.amazon.com/CRC-05110-Mass-Se ... B000J19XSA
Full boost efter det. Har du K&M filter med olja, har den säkert lagt en fet hinna på LMM'n.

flyvert skrev: Magnetventilen är ju bara en enkel solenoid och om den fastnat i fel läge (men utan att spolen brunnit eller kortslutits) kan ju inte det detekteras.
Den blir slö och slaggig med tiden. 10k är länge för en R TCV.
Jag rekommenderar denna
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPa ... V_ID=10723
Enligt din beskvning "tappar 200 häst" har du inte ens WG trycket. Även en totalt trasig TCV ger nästan 40% av turbo trycket om WG funkar som den ska.

Men åter till min huvudfråga:
har du inte tappat hela turbotrycket med lös OTE pipe eller annan turbo/vakum slang?

Prova även nollställa ECU'n genom att koppla av batteriet minst 30 min, och notera om felet sakta kommer tillbaka, Eller finns där hela tiden, direkt efter nystart, efter reseten. På så viss skiljer du på el-styrnings fel jämfört med tryck/mekaniskt fel.

Har du fått bränsle tryck mätar uppgraderingen gjord? (FPS fuels pressure sensor, den främre) 2004or bör ha fått den gjord genom återkallelse. Volvo del nr 30756097-6.
Användarvisningsbild
av flyvert
Lät bilen stå spänningslös i någon timma (passade samtidigt på att ladda batteriet lite) och tog sedan en provrunda.

Till en början gick den som den precis skall (drog inte på speciellt under de första minuterna innan motorn blivit varm men den svarade på gaspådrag helt normalt).

Efter kanske 5 minuters lugn körning gjorde jag några 1/2 - 3/4 gas-accelerationen (från c:a 40-100 km/h) och vid andra försöket verkade den överladda (för mycket laddtryck) för det ryckte till som när en överladdsskyddsfunktion gått in (hade en SAAB som bröt vid för högt tryck).

Därefter var det likadant som före "resetten" igen - trots plattan i mattan får man endast en mycket mjuk acceleration (det kanske inte motsvarar att ha tappat 200 av 300 hk, men låt säga hälften är nog borta).

Alltså borde det inte röra sig om något mekaniskt fel eller?

I övrigt går den perfekt på tomgång, etc.

Har inte fått någon givare bytt vad jag vet.

På min förra bil (en SAAB) kärvade wastegatestången - men det åtgärdade verkstand enkelt med att polera den så att den löpte lätt, men på denna bil har jag inte haft några motorproblem alls innan detta.

Kan väl tilläggas att jag den senaste tanken (som tyvärr blev på 95 oktan) upplevde några "ryck" vid omkörningar, etc. men jag antog att det rörde sig om det lägre oktantalet och tänkte inte mer på det. Nu är det 100% 98 oktan i tanken.

Kan det vara läge att försöka att byta magnetventilen på egen hand (utan att låta Volvo läsa ut felkoder, etc.)?

/f
av klima
Japp, detta pekar på Sensor fel, ej mekaniskt/slang/OTE/intercooler.

Du kan testa WG:en innan du slår till på en magnetventil.

Nolla ECUn igen genom att ta bort batteriet. Ta även bort elkontakten på Magnetventilen, nere till höger på din bild.
Ut o kör:
Beskriv vad som händer de första 5 min och vad som händer därefter.
Då du saknar boost mätere i bilen får du jämföra subjektiv, med kraften du nyss upplevt med MAgnetventilen ikopplad.
Detta kan ge ledtrådar om WG samt om TCV behöver bytas.

Eller, mer precis metod:

Trycksätta den Gul märkta slangen (har jag för mig), den som går från MAgnetventilen till Turbon/WG, med en liten pump. Koppla av slangen från MAgnetventilen och koppla på en hand-pump med mätare. Tryck sätt, och vid ungefär 0.4 eller 0.5 bar ska du kunna se/känna Wastegate armen börja röra sig. Om det krävs mer än 0,5 Bar, så behöver du skruva bort lite förspänning från WG armen. Inget svårt. Detta är ett vanligt fel med Steg 1-2 tuning då en standard tuner förutsätter du har rätt rätt tryck på WGen.

Om du är less på att felsöka,
beställ TCV(magnetventilen) samt
Boost pressure sensor(kallas MAP på Volvo) och byt.

Japp R:en är känslig för oktan, kör alltid 98 eller högre (oktan höjande tillsats), för att behålla prestandan.
Användarvisningsbild
av flyvert
Tack för input!

Hmm, skall kolla runt lite om jag kan finna någon utrustning för att göra testet med wastegaten.

Gjorde en ny reset i eftermiddag och gav fan i att göra några fullgasaccelerationer, bilen gick helt "normalt" i flera mil (inkl. ett antal accelerationer med "måttlig" överladdning).

Det som ger mig lite bry är: hur kan bilen gå så normalt om det är sensorfel för att sen gå över i något jag liknar med "total limp home" när man provocerat den lite "för mycket"? Borde den inte ha mer problem om MAP och TCV inte lirar som dom skall?

När "felet" uppstått händer "inget" när man ger fullgas - en "normal" R-maskin tycker jag viner/råmar som "fan" när man ger lite gas (och den går över 2000 varv) och tar ett "skutt framåt". Det är som om ECUn helt ger fan att lägga ut någon signal till TCV så att man landar "platt" på grundladdtryck eller tom mindre (det är ju knappt hastighetsmätarnålen rör på sig när man ger fullgas på högsta växeln)?

Talar detta för MAP? ECUn tycker att dess signal är kass och sätter något ersättningsvärde och tar bort all överladdning tills reset?
Vore det TCV borde väl normal acceleration (med måttlig överladdning) bli ryckig, etc?

Skall även kolla upp priser på MAP & TCV i morgon, skruvat.se verkar inte ha dem tyvärr.
av klima
japp, du har rätt låter inte som TCV givet den beskrivningen.
FÖr högt skruvad WG, kan med tuning ge för höga spikes = limp mode.
Men även MAP kan ge liknande beteende.
Prova skruva ner WG:en några varv, och se vad det ger innan du köper en MAP mellan 1000 och 1500 kr beroende på källa.
Användarvisningsbild
av flyvert
klima skrev:japp, du har rätt låter inte som TCV givet den beskrivningen.
FÖr högt skruvad WG, kan med tuning ge för höga spikes = limp mode.
Men även MAP kan ge liknande beteende.
Prova skruva ner WG:en några varv, och se vad det ger innan du köper en MAP mellan 1000 och 1500 kr beroende på källa.
Även om jag är andre ägaren så tror jag att allt under huven är 100% original.
Dvs, WG är inte moddad.

Jag gissar på kärvande WG/tryckdosa eller MAP som ger tokfel signal och som tvingar ECU att sätta ersättningsvärde och limp home tills reset.

Skall rådfråga min verkstad oxo... en MAP kan man ju byta själv (ser det ut som iaf).
Visserligen är det snart dags för den årliga servicen, i år även med stiftbyte om jag inte missminner mig. Får väl även prova på "Volvo 2.0" - dom kanske får göra MAP bytet/felsök ändå?

/f

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]