Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
Vintern finns för tillfället i Skåne och min bil som står fickparkerad på en gata i Malmö blev inskottad av en plogbil. Tur att jag inte stod på parallellgatan där en förmodligen utarbetad plogbilsförare förstörde 14 bilar :shock: http://sydsvenskan.se/malmo/article137357.ece
Min fråga... Riskerar jag något på bilen, något i underredet när jag forcerar denna snövall? Snövallen gick upp till navet på hjulen. Det var inte helt lätt att ta sig därifrån...
av sungam
fn skrev:Vintern finns för tillfället i Skåne och min bil som står fickparkerad på en gata i Malmö blev inskottad av en plogbil. Tur att jag inte stod på parallellgatan där en förmodligen utarbetad plogbilsförare förstörde 14 bilar :shock: http://sydsvenskan.se/malmo/article137357.ece
Min fråga... Riskerar jag något på bilen, något i underredet när jag forcerar denna snövall? Snövallen gick upp till navet på hjulen. Det var inte helt lätt att ta sig därifrån...
Om du böjer dig ner och kollar på sidan och under bilen så ser du troligen en massa saker. Skulle vilja säga att allt du ser då ligger i farozonen.

Mer bondförnuft åt folket :!:
av haxpet
Snö som packas under bilen blir hård, ruskigt hård. Så jag skulle nog skotta bort snön innan jag börjar köra. Det kan bli så onödigt dyrt om man har otur.
av fn
sungam skrev:
fn skrev:Vintern finns för tillfället i Skåne och min bil som står fickparkerad på en gata i Malmö blev inskottad av en plogbil. Tur att jag inte stod på parallellgatan där en förmodligen utarbetad plogbilsförare förstörde 14 bilar :shock: http://sydsvenskan.se/malmo/article137357.ece
Om du böjer dig ner och kollar på sidan och under bilen så ser du troligen en massa saker. Skulle vilja säga att allt du ser då ligger i farozonen.

Mer bondförnuft åt folket :!:
Så allt under bilen är så ömtåligt att det riskerar att gå sönder...? Skulle kunna tänka mig att avgassystemet...
Användarvisningsbild
av Brainy
Min mor förstörde anslutningsrör till kylaren på det sättet på en v40 för c.a 5år sedan. Bilen hade hon köpt ny veckan innan :(

/Anders
av Noodles
Jag vet att ni haft snö söderöver förrut men.. ;)

Är snön lös/mjuk så är de såklart ingen fara, men har vallen bildats när det varit töväder och sen fryst på så bör man väl se den som en isklump.
Vallen på bilden ser mer ut som en slaskhög som man med 99,9% säkerhet kan passera utan risk för skador, men det skadar väl inte att 'provstampa' lite i den.
av fn
Snön var ingen isklump och inte blötsnö heller då vi har -5 grader. Ganska lös mjuk snö. Det som händer är väl att snö pressas in lite här och var men det bör väl bilen tåla.
Att skotta snö kan ju bli med livet som insats då jag står fickparkerad inne i stan. Sedan har man inte som stadsbo någon direkt utrustning för det. Skulle kanske till och med skada bilen om man med skyffel ska in under bilen och rensa bort snö...
Användarvisningsbild
av Loner
håller med noodles, den där vallen såg inte så "farlig" ut.

(Själv har jag ju alltid en spade med i bilen på vintern, men vi har ju lite mera snö...)

/L
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag tror inte det är nån större fara. Plasten längst ner på stötfångaren möjligen...

För många år sen åkte en leksugen kompis med nytt körkort runt och sladdade på en parkering. Han fick den fina iden att ta fart och köra igenom en snövall.
Det var en betongsugga i vallen.
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]