Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har försökt att starta ac'n i bilen men inget händer. Asså kompressorn går inte ens igång, det varken hörs, syns lr låter från den. Så jag ringde en ac verkstad och de sade att det antagligen berodde på (med tanke på årsmodell och antal mil) kondensorn, eftersom den är av aluminium och sitter ganska illa till alldeles framför kylaren bakom grillen och är då ganska utsatt.

Själv hoppas jag på att det bara handlar om påfyllning av kylmedel. Ska eventuellt till dito firma och göra en provtryckning (tror jag det kallas). Tänkte först höra med er kunniga om vad ni tror det kan vara? Är ganska så dyrt att byta kondensorn om det visar sig vara felet. Bil=se signatur
av Fred
Säkerligen just kondensorn, det är jättevanligt att de börjar läcka. Det kommer du få svar på vid läcksökningen.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Säkerligen just kondensorn, det är jättevanligt att de börjar läcka. Det kommer du få svar på vid läcksökningen.

Mvh
/Fred
Om så är fallet då kommer det bli en dyr historia :-O)
av Fred
Det går att göra själv så sparar man några tusen.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Det går att göra själv så sparar man några tusen.
Är det svårt att byta kondensor själv?? Ska man passa på att byta nåt mer när man ännu har isär det, typ torkfilter?? Påfyllning av kylmedel måste man väl göra på verkstad?? Fick pris uppgift från dito verkstad jag kontaktat, det skulle kosta runt 6500:- allt som allt. :-O)
av Fred
Hur långt är ett snöre... :wink:

Jag tyckte inte att det var svårt att byta. Man får plocka ned fronten och sen handlar det bara om att lossa lite skruvar och slangar. Jag köpte en kondensor på Biltema för tusenlappen och ett torkfilter (som man absolut bör byta samtidigt) på AD-center för runt 500. Jag köpte också nya O-ringar på Bilia för drygt 150 spänn. Det går säkert att återanvända de gamla eller köpa billigare någon annanstans men kostnaden var så låg att jag tyckte det var värt det.

Sen hittade jag en kille som fyllde kylmedium lite vid sidan om på verkstaden han jobbade på, för typ 700 spänn. Jag sparade mellan fyra och sex tusen kronor på att göra operationen själv beroende på vilken verkstad jag hade anlitat för att få det gjort, Volvo givetvis dyrast.

I den här tråden kan du läsa en diskussion om kondensorer. Tråden gäller dock V70 och S60 men jag skulle tro att mycket är likt på din S80.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Hur långt är ett snöre... :wink:

Jag tyckte inte att det var svårt att byta. Man får plocka ned fronten och sen handlar det bara om att lossa lite skruvar och slangar. Jag köpte en kondensor på Biltema för tusenlappen och ett torkfilter (som man absolut bör byta samtidigt) på AD-center för runt 500. Jag köpte också nya O-ringar på Bilia för drygt 150 spänn. Det går säkert att återanvända de gamla eller köpa billigare någon annanstans men kostnaden var så låg att jag tyckte det var värt det.

Sen hittade jag en kille som fyllde kylmedium lite vid sidan om på verkstaden han jobbade på, för typ 700 spänn. Jag sparade mellan fyra och sex tusen kronor på att göra operationen själv beroende på vilken verkstad jag hade anlitat för att få det gjort, Volvo givetvis dyrast.

I den här tråden kan du läsa en diskussion om kondensorer. Tråden gäller dock V70 och S60 men jag skulle tro att mycket är likt på din S80.

Mvh
/Fred
Tackar tackar, har precis läst den. Är lite tveksam till biltema's kondensor, har kollat lite på skruvat.se kondensor som iofs är lite dyrare 1880:- men å andra sidan kanske den passar bättre. Nån som har erfarenhet av deras kondensorer???? För att komma åt att byta kondensorn måste man ta loss kofångaren?
av Fred
Varför tveksam till Biltemas?

Nu har jag ingen erfarenhet av S80 så det kan ju skilja lite men man måste inte ta ned fronten, dock underlättar det väldigt mycket. Det är dessutom inte alls svårt att göra det så jag rekommenderar verkligen att göra det för smidighetens skull!
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Varför tveksam till Biltemas?

Nu har jag ingen erfarenhet av S80 så det kan ju skilja lite men man måste inte ta ned fronten, dock underlättar det väldigt mycket. Det är dessutom inte alls svårt att göra det så jag rekommenderar verkligen att göra det för smidighetens skull!
Ok kanske bäst att montera ned kofångaren då. Tråden du länkade till nämnde just dålig passform på biltemas kondensor, har kollat på både skruvat.se kondensor samt biltemas och de skiljer en del utseendemässigt, tänker då på fästöglorna på dem (om de kallas så). Så skillnad är det på dem, frågan är då vilken väljer man, vilken passar bäst till min bil? Biltemas kostar 999:- och Skruvat.se kostar 1818:- en skillnad på 800:- kronor men kanske värt det om skruvat.se passar bättre.
av Fred
Du kan ju alltid köpa Biltemas och jämföra med den som sitter i bilen. Verkar den inte funka så går den ju att lämna tillbaka.

Man måste tänka på att många webbutiker återanvänder bilder för samma produkt till olika modeller så bilderna du sett kanske inte alls är på just den kondensor som ska vara till en S80... :)

Sen handlar det ju alltid om hur mycket man är beredd att chansa. Vill man vara 100% säker så lämnar man in sin Volvo till Bilia (fast inte ens då är man helt garderad mot att det blir fel) och betalar vad det kostar, eller så chansar man lite och skaffar billigaste eftermarknadsgrejen. Sen finns hela registret där emellan...allt handlar om en avvägning och det kan bara man själv ta beslut om.

Mvh
/Fred

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]