Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heckas
Tjena,

När jag åker landsväg så visar tempmätaren mitt mellan nedersta strecket och mittpunkten, dvs 1/4 av den totala skalan. När jag kör stadstrafik står den rakt upp, dvs mittenstrecket. Till historien hör att jag bor i Florida så vi pratar inte några minusgrader...

Min fråga är såklart om tempen är så låg att min motor slits onödigt mycket? Någon som vet vad de olika strecken på tempmätaren indikerar för temperaturer? Det går ganska fort att komma upp till den temperaturen så termostaten verkar inte helt kass (inte alltid öppen).

Om ni anser att det är läge att byta termostaten så skriv gärna en rad om hur mycket prylar man måste ta bort först. Har nyligen köpt bilen och inte hunnit skruva så mycket än.
Användarvisningsbild
av Loner
Låter som ett klassiskt termostatfel, tyvärr vet jag inte hur krångligt det är att byta termostat, men det lär inte vara speciellt svårt.

Se upp med packning, köper man termostarer på typ biltema / OK eller likvärdiga så brukar man måsta köpa packningen separat, inte så kul att upptäcka när man är mitt uppe i termostatbytet.

/L
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]