Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr M
Hej !! :D
Har fundringstankar på en V70n-01 AWD.
Någon som har några erfarenheter av den fyrhjulsdriften, är de samma typ som på 855 awd, eller är de nyare bättre ??

Hur viktigt och exakt är de där med däckslitaget, så vinkelväxeln inte går sönder ??

Andra saker som kan vara bra att veta ang. Volvos fyrhjulsdrift ?
av andezon
Hej har inte upplevet några större problem med dessa bilar förutom att vinkelväxlarna ofta läcker i delningsplan...

Det är väldigt viktigt att du har likadana däck på alla fyra hjulen alltså samma märke storlek och samma sorts mönster, själfallet kan det skilja lite i mönsterdjup utan att det uppstår några problem, men sköter man bara lufttrycket säger mina erfarenheter att däcken slits ganska jämt

Hoppas du är nöjd med svaret

Mvh Andezon
Användarvisningsbild
av Whisky
Tjenare,

jag kan bidra med några teoretiska kunskaper. Jag har ju som sagt inte hunnit testa 4-hjulsdriften på min ännu.

Hade jag fått välja hade jag helst haft permanent 4wd a' la Subaru. I andra hand hade jag gärna haft Haldex-systemet. Men nu trivdes jag så bra i övrigt med denna Volvo så jag offrade en av mina Subaru till förmån för denna! Jag räknar dock med att systemet skal vara tillräckligt tillförlitligt och underlätta framkomlighet och stabilitet!?

Den praktiska skillnaden, har jag fått berättat för mig, mellan det gamla systemet och Haldex (som kom i slutet av -02) är att Haldex elektroniska sytem griper in efter att framhjulen spunnit 1/16 varv. Det gamla systemets viskokoppling griper in efter att framhjulen snurrat 1/8 varv... Om detta stämmer kan jag inte bekräfta, utan är vad jag fått berättat för mig. Och om så är fallet är ju skillnaden i snabbhet inte så jäkla stor! Till Haldex fördel ligger ochkså att det inte är lika känslig för det som anderzon påtalar. Tyvärr ligger (låg) bilar med Haldex på en för hög prisnivå för mig... Men jag räknar som sagt med att detta visko-system ska fungera tillfredställande. Återkommer med rapport senare i vinter! :wink:
av Mera_Volvo
Hej - igen.

Jag har här i min PC en filmsnutt på tre minuter (6Mb) som visar en jämförelse mellan V70N AWD -01 och en Subaru.
Där går det inte så bra för Volvon. Den kommer inte fram utan fastnar på lervägen/backen.

Jag kan maila filmfilen (.mov) om du säger vart du vill ha den... 6Mb.

Mvh / Ove C
Användarvisningsbild
av Whisky
Mera_Volvo skrev:Hej - igen.

Jag har här i min PC en filmsnutt på tre minuter (6Mb) som visar en jämförelse mellan V70N AWD -01 och en Subaru.
Där går det inte så bra för Volvon. Den kommer inte fram utan fastnar på lervägen/backen.

Jag kan maila filmfilen (.mov) om du säger vart du vill ha den... 6Mb.

Mvh / Ove C
Hej Ove,

jag PM:ade dig för ett par dar sen... Är du vaken? (PO)
:wink:
av Mera_Volvo
Tjenare.
Sorry att det tog tid.
Jag har varit bortrest ett par dagar.

Nu är filmen mailad... :-);

Mycket nöje! / Ove
av Patrik N
Allt är ju en prisfråga men min awd med haldexlåda har nu gått över 10000 mil på 1,5 år och jag kan bara säga att det ÄR skillnad mot den gamla. Den "äldre" awd är ingen dålig bil men klart är att det skall vara skillnad på priset. Får se om det blir någon skillnad på inbytet nu när jag får nya bilen i feb :wink:
Användarvisningsbild
av jenix777
Min V70 XC AWD -01 (nya modellen) går utmärkt, den har viskokopplingen. Jag har ännu inte märkt av det som många klagar på. Jag har släpat båtar och bråte utan några problem. Jag hade tidigare en V70 XC AWD -00 (gamla modellen) och upplevde inte heller där några problem. Men visst är det skillnad mellan de olika viskokopplingarna. Jag tycker att 01:an känns tryggare och att den fördelar kraften snabbare än i den gamla. Har även provkört en 03:a med Haldex och visst är det skillnad men jag tror nog att viskokopplingen räcker i de flesta fall. Men om du står och väljer mellan Haldex och visko, välj Haldex. Oavsett vilket och med bra däck, så kommer du fram på de flesta underlag. För riktig terräng så räcker tyvärr inget av systemen till. Men om det är det primära behovet, köp då en Toyota Landcruiser istället.
Användarvisningsbild
av Whisky
Nu har man som hunnit testa AWD:n lite mer... Som författaren i förgående inlägg skriver så fungerar sytemet bra! Faktiskt långt bättre än jag trodde det skulle göra!

Jag har åkt på skogsbilvägar i snömodd och blankis och bilen har uppträtt mycket stadigt och snällt klättrat upp för tämligen branta backar i detta väglag. Även snömodd i högre farter på större vägar har gått utan problem vid omkörningar och likande... Jag är nöjd! :-)-)

Däremot tror jag inte att det gamla viskosytemet är lika lämpligt med automatlåda, jag tror systemet är lämpligare med manuell växellåda, i alla fall i lägre farter och på löst underlag när varvtalet och hjulspinnet lättare kan kontrolleras gentemot växellådan. Enligt vad jag hört och förstått tenderar framhjulen att gräva ner sig mer innan bakhjulen griper in på automater.

Det där beror nog helt på box. Jag har […]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]