Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av novis
Ibland varnas det för låg nivå. Vid kontroll är det låg nivå i expansionskärlet. Om man släpper på trycket finns det tillräckligt med vätska. Varningen kommer tillbaka efter ett tag, ibland snabbt, ibland många mil senare. Vad ska man göra? ?:-/ Kan tillägga att det rör sig om XC70 2004 D5
Du har ett kylvätskelekage, lekaget sitter så till att det går in tryck i systemet.
Provtryck bränslevärmaden, den kan vara boven. annars är det topplocket är mina gissningar
Tjena!

Hade exakt samma fel på min XC-D5-04 i vintras. Detta fenomen uppträdde när jag kört värmaren på timer en längre stund. Verkstaden provtryckte kylsystemet 5 gånger till jag lessnade eftersom de inte trodde på att värmaren var felet och bytte värmaren på eget bevåg och sedan dess har jag inte haft något problem. Det var som sagt en spricka någonstans i värmaren och antagligen var den så liten att den öppnade sig bara när den blev rejält varm. Nu kan jag inte råda hur, men du kan skruva ur värmaren och skarva ihop kylslangarna för att testa om det är den som är boven i dramat! Det gjorde nämligen min verkstad för att lämna bort min värmare till ett proffs för test. Denne sa att det inte var något fel på min men uppenbarligen var det det eftersom jag inte hade några som helst problem veckan värmaren var ur bilen. En annan verkstad, Östersunds Bilelektriska, berättade att efter denna smällkalla vinter hade de bytt fem ardic-volvovärmare med sprickor och då är det ingen jätteverkstad. En tröst kan vara att dom säger att man kan byta bara höljet till värmaren vilket är REJÄLT mycket billigare (typ 4.000) än att byta hela burken, vilket volvo rekommenderar (ca 13.000:-)
Hursomhelst tryck på för att få värmaren kollad snabbt som möjligt så att du slipper byta alla komponenter i kylsystemet som en annan forummedlem fick göra innan det slutligen konstaterades att det var just värmaren som var boven. :-)-)

Skulle vara intressant att höra vad du kommer fram till och hoppas att det löser sig så billigt som möjligt!
MVH
Mattias, Östersund
När motorn blir varm bildas tryck i systemet som pressar undan vattnet - fyll en bit över max, det borde åtgärda problemet ( fyll ej hela behållaren som vissa gör ibland - vattnet ska kunna expandera lite, det är därför det kallas expansionskärl )

En viss mäng kylarvätska kan försvinna med tiden, men om man får fylla på ofta kan man börja misstänka läckage..
av DaXX
Lånar tråden litegrann!

Har liknande problem med min S80 T6. Har fått fylla på ibland och det känns som att det blir allt oftare numera.
På senaste servicen fylldes behållaren över max strecket, men senast idag när jag kollade så är den halvvägs
mellan max och min. Har rullat knappt 30 mil sen service. Det luktar ej avgaser i min behållare, däremot
luktar det avgaser i kupén strax efter start och kall motor. Bilen har rullat ca 22.000 mil och på ett gammalt
serviceprotokoll från förre ägaren så fanns en felanmälan om just " avgaslukt " i kupén, men inget fel hittat
och därmed ingen åtgärd. Detta var vid 14.000 mil.

En annan sak är att det pyser konstant när AC'n är på. Fyllde på AC'n för två år sen efter att det börjat pysa
och efter det försvann problemet. Nu har det pyst sen några månader tillbaka och det är därefter som kylvattnet
har börjat försvinna med snabbare takt. Är ingen expert på det, men finns det något samband tro?

Att jag har en läcka i systemet verkar solklart och det ska kollas nästa vecka. Var bara nyfiken om det
möjligtvis är därför kylvattnet försvinner...
Lånar tråden lite, Nu var det andra gången ja fick fylla på kylarvätska i min v70 d5 07.
Första gången var precis efter service i november då de bytte kylarvätskan, sen nu idag varnade den för låg vätskenivå igen.. har åkt ungefär 1000 mil. Kan de vara värmaren som läcker?
Det kan det gott vara. Jag har skrivit om det längre upp. Testa om det försvinner vatten fast du inte använder värmaren. gör det det kan du ju utesluta värmaren. Då kan det ju vara värre, t.ex. topplockspackning lr ännu värre, spricka i blocket eller toppen.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]