Tjena!
Hade exakt samma fel på min XC-D5-04 i vintras. Detta fenomen uppträdde när jag kört värmaren på timer en längre stund. Verkstaden provtryckte kylsystemet 5 gånger till jag lessnade eftersom de inte trodde på att värmaren var felet och bytte värmaren på eget bevåg och sedan dess har jag inte haft något problem. Det var som sagt en spricka någonstans i värmaren och antagligen var den så liten att den öppnade sig bara när den blev rejält varm. Nu kan jag inte råda hur, men du kan skruva ur värmaren och skarva ihop kylslangarna för att testa om det är den som är boven i dramat! Det gjorde nämligen min verkstad för att lämna bort min värmare till ett proffs för test. Denne sa att det inte var något fel på min men uppenbarligen var det det eftersom jag inte hade några som helst problem veckan värmaren var ur bilen. En annan verkstad, Östersunds Bilelektriska, berättade att efter denna smällkalla vinter hade de bytt fem ardic-volvovärmare med sprickor och då är det ingen jätteverkstad. En tröst kan vara att dom säger att man kan byta bara höljet till värmaren vilket är REJÄLT mycket billigare (typ 4.000) än att byta hela burken, vilket volvo rekommenderar (ca 13.000:-)
Hursomhelst tryck på för att få värmaren kollad snabbt som möjligt så att du slipper byta alla komponenter i kylsystemet som en annan forummedlem fick göra innan det slutligen konstaterades att det var just värmaren som var boven.

-)
Skulle vara intressant att höra vad du kommer fram till och hoppas att det löser sig så billigt som möjligt!
MVH
Mattias, Östersund