Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
Hej

mitt första inlägg handlar om att jag skall köpa Volvo efter att min saab sålts iväg.

Nu letar jag efter en Volvo V70 med årtal mellan 2005 - 2008.
Bilen skall ha automatlåda och helst vara en momentum, summum och har skinnklädsel.

Nu har jag hittat en bil som dock har fel på backvarnaren, det kommer upp ett felmeddelande i displayen skriver nuvarande ägaren.
Är det ni som vet och har koll en dyr historia att fixa? Är det glapp eller är det lika bra att byta ut rubbet med stor kostnade som följd?
Kan detta vara en följetång på fler elfel?

När jag tittar på en V70, förutom att titta på bilen och kolla det allmänna skicket såsom bromsskivor, kolla glapp i styrleder och oljeläckade titta på något annat?

Det är ju en relativt ny bil som gått ca: 11000 mil, kammremsbyte vid 12000 mil men miltalet är eg, irrerelevant?

Dela gärna med er av era erfarenheter gällande Volvo V70.
Användarvisningsbild
av Funk
Det brukar vara enstaka sensorer som lägger av, större fel är inte så vanliga vad jag vet. Dock är sensorerna inte gratis...

/Thomas
av Gandalfi
Hade en sensor på min XC90 som la av och då fick jag felmeddelande, köpte en ny(begagnad) på laga.se och fick min meckare att sätta dit den. Det som kan bli kostsamt med detta är egentligen inte själva sensorn i sig, ett par hundralappar. Utan det är arbetskostnaden, såvida du inte gör det själv. Hela bakre kofångaren måste av, ingen jätteoperation i sig, men relativt tidsödande.
Har du en Hayenes meckarbok, så byter du den själv hur lätt som helst. Där finns utförliga instruktioner på hur du monterar av kofångaren.

Här är exakt hur man går till väga för att ta av, montera och sätta ihop.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=V70 (00-08) 2006&modelyear=V70 (00-08) 2006

Är bilen i övrigt det du letar efter så hade en trasig backvarnare inte stoppat mig från ett köp.
Senast redigerad av 1 Gandalfi, redigerad totalt 0 gånger.
av Tartryffel
Nej köp bilen ändå. Det är ett bra prutläge med en trasig sådan. "Jo du vet att den där kostar ju 5000 att fixa på verkstan så minst 3000 får vi allt dra av på priset"
av poker
Ja det verkar som att sensorerna lägger av.
Det har tydligen kort livslängd om man ser till min f.d. saab.
Den började larma för spökobjekt etc.

Så då är det dessa 4-5 som man måste byta?, dvs är dom som på saaben att det är ett stycke sensor med tillhörande kabel på 2-3 meter som man kopplar in i en dosa någonstans i bilen?

Då är det ett jobb man kanske kan göra själv om man har en dag i garaget.

Så 5000 kr bort på priset.
av Tartryffel
poker skrev:Ja det verkar som att sensorerna lägger av.
Det har tydligen kort livslängd om man ser till min f.d. saab.
Den började larma för spökobjekt etc.

Så då är det dessa 4-5 som man måste byta?, dvs är dom som på saaben att det är ett stycke sensor med tillhörande kabel på 2-3 meter som man kopplar in i en dosa någonstans i bilen?

Då är det ett jobb man kanske kan göra själv om man har en dag i garaget.

Så 5000 kr bort på priset.
Tror absolut att du fixar det på egen hand ja. Och orkar du inte ta tag i det så fungerar ju bilen ändå.
av poker
Nu är det också så att förarstolens skinn är sprucket på den bil jag tänkt köpa.
Sprucket på vänstersida på förarstolen.
Det förefaller lite konstigt att det är sprucket på en bil som gått dessa miltal.
jag har sett bilar som gått 25000 mil som inte har en tendens till sprucket mer är lite lätt synbart slitet.

Denna stol ser ut som bilen gått 45000mil helt seriöst!

Vad gör man? byter ut stolen mot en kostnad av 10000 kr? eller lagar och lappar för 5000kr?
av Tartryffel
poker skrev:Nu är det också så att förarstolens skinn är sprucket på den bil jag tänkt köpa.
Sprucket på vänstersida på förarstolen.
Det förefaller lite konstigt att det är sprucket på en bil som gått dessa miltal.
jag har sett bilar som gått 25000 mil som inte har en tendens till sprucket mer är lite lätt synbart slitet.

Denna stol ser ut som bilen gått 45000mil helt seriöst!

Vad gör man? byter ut stolen mot en kostnad av 10000 kr? eller lagar och lappar för 5000kr?
man byter klädseln
av baljbalj
En av mina sensorer (V70 -05) bak lossnade i vintras. Den liksom halkade in en eller kanske två millimetrar vilket gjorde att sensorn kände av kanten typ. Man hade nog klarat det själv men att bångla av hela kofångaren är inget man gör om man måste ha bilen dagen efter eller är rädd att skada något (inte jag iallafall). Men i princip hade det bara varit att plocka av den och smeta på typ epoxilim antar jag.

Det var lite jobbigt då den pep så fort man la in backen och man var tvungen att stänga av den varje gång tändningen varit av vilket man glömmer hela tiden.

Kostade strax under 2000:- inklusive ny sensor.
av poker
Gandalfi skrev:Hade en sensor på min XC90 som la av och då fick jag felmeddelande, köpte en ny(begagnad) på laga.se och fick min meckare att sätta dit den. Det som kan bli kostsamt med detta är egentligen inte själva sensorn i sig, ett par hundralappar. Utan det är arbetskostnaden, såvida du inte gör det själv. Hela bakre kofångaren måste av, ingen jätteoperation i sig, men relativt tidsödande.
Har du en Hayenes meckarbok, så byter du den själv hur lätt som helst. Där finns utförliga instruktioner på hur du monterar av kofångaren.

Här är exakt hur man går till väga för att ta av, montera och sätta ihop.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=V70 (00-08) 2006&modelyear=V70 (00-08) 2006

Är bilen i övrigt det du letar efter så hade en trasig backvarnare inte stoppat mig från ett köp.
Tyvärr fungerar inte länken.

Kostnad för sensorn ligger på 700 stycket, sen tillkommer bytet. (göres själv)

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]