Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
jag har inte fattat hur jag kollar om mitt spjäll är bytt?! vet inte vart det sitter i motorn och hur man kollar det, finns det någon som har en bild på det???
det är en v70n 00
Så där ser det inte ut på turbobilarna.

Kanske trådskaparen ska precisera sin frågeställning något. Är det är spjällhuset som avses?
av Per L
Enligt VADIS är detta gasspjället (kallas där gasspjällenhet) så vi kan väl tills vidare utgå från att det är denna enhet trådskaparen avser.
Bilden visar hur gasspjället sitter på en icke turbobil. Den vita eller gula etiketten sitter då på gasspjällets undersida.

Av vad jag förstått när man läser i inlägg i detta forum så sitter gasspjället under insugningsrören på en turbobil. Och där är det trångt och svårt att se. Av följande länk verkar det dock som om etiketten är lättare att se på en turbobil
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html (första bilden)
ETM =gasspjällenheten

Per L
camaro69 skrev:Så där ser det inte ut på turbobilarna.

Kanske trådskaparen ska precisera sin frågeställning något. Är det är spjällhuset som avses?
Ja jävlar det har du rätt i, tänkte mig inte för,han har ju en turbo :oops:
Användarvisningsbild
av Falk
Severin skrev:...gul=bytt vit=ej bytt
greeeken skrev:För att klargöra. Inte säkert att ett utbytt har GUL lapp!!!!
Hoppar in i tråden för en enkel fråga:
Kan man utröna om spjället på en viss bil är bytt eller ej? Genom att jämföra serienummer på spjället i förhållande till när bilen är tillverkad kanske....

På vår andra-Volvo som är en V70N tillverkad tidigt 02 (nyligen köpt beg med 16kmil på mätarn) sitter det spjäll med "vit" lapp. Ingen dokumentation som anger att spjället är bytt. Inga tendenser till typiskt spjällfel.
(Bilen hade en tendens till att doppa ner varvet lite när man släppte gasen, men efter rengöring av spjället funkar den perfekt.)
Det skulle vara intressant att veta om spjället bytts tidigare i bilens liv...
av Fred
greeeken skrev:För att klargöra. Inte säkert att ett utbytt har GUL lapp!!!!
Hur menar du då? Att spjället bytts ut innan den uppdaterade versionen kom ut eller att även vissa spjäll av den uppdaterade versionen har vita etiketter?
Användarvisningsbild
av CarMan
det viktigaste är att man han nya mjukvaran!

Vill man ha att spjäl med de nya "borsten" så ska det vara gul ettiket. (vet att en del allbilsverkstäder köper å skroten, o då kan man ju bytta o få ett med viit etikett.
av Dulken
CarMan skrev:det viktigaste är att man han nya mjukvaran!

Nu kanske detta är en dum fråga, men räcker det med att man laddar in nyaste mjukvaran till det gamla spjället så börjar det fungera? Eller jag kanske missuppfattade det :roll:

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumsl[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]