Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S80 2,5T -05 som inte skulle ha några felkoder när jag köpte bilen 21/4-10. Har fått felkod CCM-0061, CCM-0062 och SAS-0016, med PPC Diagnistic sedan jag köpte bilen. Bilia tog bort felkoderna och de trodde att felet var för låg batterispänning som var orsaken. Har laddat batteriet och SAS-0016 har visat sig igen. Ska åka till Bilia i morgon för att se vad de säger om att felet har kommit tillbaka.
PPC:s Felkoder
SAS-0016 Rattposition signal R3
SAS-0016 Rattposition signal R3. För låg signal. Intermittent fel.
SAS-0016 Rattposition signal R3. För låg signal. Permanent fel.
SAS-0016 Styrenhet. Kommunikationsfel.
Volvo forum : Förklaringar på förkortningar i P2-bilar.
SAS-0016 : Steering Angle Sensor = Styrvinkelsensor (för DSTC).
Är det någon som har erfarenhet av detta och om, räcker det med att byta det som sitter vid ratten eller är det något annat som brukar spöka som de inte vill tala om i första skedet.
Tacksam för alla tips så att jag vet lite mer vid besöket på Bilia.

Lennart
Kan inte dom där koderna i huvet, men vet att det förekomit problem med ratrullen & vissa av dom felen kan åtgärdas med mjukvara.
Hej CarMan!

Tack för svaret.
Ville bara skriva de olika alternativen som jag hittade om denna felkod.
Visst kan de koderna och sa att det var något under ratten som hade gett felkoden men trodde att det var för låg batterispänning som var orsaken, eftersom bilen stått en tid på Bilia innan försäljning. De nollade bara alla felkoder och trodde att felen var borta.
Det var bra att få reda på att det kan hjälpa med ny mjukvara och att det har varit problem med rattrullen.
Jag ville veta om det är ett vanligt fel SAS-0016 och om det brukar vara något annat som ger felkoden.
Vill få det fixat nu när det är nära inköpsdatumet.
Tacksam för mera bra tips.

Lennart
Hej CarMan!

Har glömt att skriva vad som blev gjort på bilen med felkod SAS 0016 med PPC Diagnostik.
De gjorde en ny inladdning av mjukvara som hade med rattrullen att göra. Det som du skrev om att det kan avhjälpa felet med ny mjukvara.
Har inte fått fram något felkod ännu.
Då undrar man var som har ändrats med ny mjukvara?
Tillåter man fler fel under en viss tid och därefter nollställer man det interna minnet och börjar räkna felkoderna på nytt.
Det som gav felkodern är inte åtgärdat!
Vet du CarMan eller någon annan vad som har ändrats?
Nyfiken!

Lennart
Hej igen!

Felkoden SAS 0016 (PPC Diagnostik) kar kommit tillback igen.
Har pratat med Bilia och de har ingen bra förklaring varför denna felkod dyker upp igen.
Jag kan för förstå dem när felet inte visar sig som ett felmeddelande. Ett fel som kommer så sällan är svårt att åtgärda. Vad ska man ta på.
Ska återkomma efter min korta semester i mitten på juni och se vad de har kommit fram till.
Jag menar, kommer felkoden fram igen efter besök på Bilia. Då finns det ett fel, enligt mitt teori.
Bilen köptes med det förbihåll att det inte skulle finnas några kelkoder vid leverans.

Lennart
Om nu det är den felkod jag tänker på o felet återkomer trots mjukvaran, så ska rattrullen bytas.

När det gäler denna mjukvara & alla andra, så till låts aldrig fler fel. (vad är ett fel, det finns inga fel nånstans nån gång)
man programerar att olika gränsvärden, typ att om volt talet underskrider 11,3V i 0,2 sek så ska felkode XXX lagras. Såna här gränsvärden kan man ändra på
Hej CarMan!

Tack för ditt stöd angående felkoden som dyker upp igen.
Har köpt nytt Volvo batteri lite större än originalet 600 A så en felorsak borde vara åtgärdad.
Bilia ville inte riktigt tro på att det är rattrullen som spökar. Vet inte varför de inte vill byta den, kan det vara en kostnadsfråga om den är dyr? Vad jag förstår, så även av dig att det finns ett problem med dessa rattrullar.
Som jag skrev så blir jag även borta några dagar nästa vecka och i början av juni därefter blir det nya kontakter med Bilia.

Ha en bra dag
Lennart
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Felkoden SAS 0016 (PPC Diagnostik) kar kommit tillback igen.
Har pratat med Bilia och de har ingen bra förklaring varför denna felkod dyker upp igen.
Jag kan för förstå dem när felet inte visar sig som ett felmeddelande. Ett fel som kommer så sällan är svårt att åtgärda. Vad ska man ta på.
Ska återkomma efter min korta semester i mitten på juni och se vad de har kommit fram till.
Jag menar, kommer felkoden fram igen efter besök på Bilia. Då finns det ett fel, enligt mitt teori.
Bilen köptes med det förbihåll att det inte skulle finnas några kelkoder vid leverans.

Lennart
SAS 0016 är ren nätverksfelkod, det är inget fel på bilen, din egna utrustning (PPC)kan skapa felkoden, eftersom du kopplar mot canbussen och kan skapa störningar (kommunaktionsfel)
som jag nämt tidigare så tänker jag på ett fel som kan inträffa, men har inte koderna i huvet, så det kanske inte alls gäller din bil.
Hej igen!

Detta lät inte bra att PPC Diagnostic kan skapa en felkod och att man tror att det är ett fel, om jag nu har tolkat ”Knasen” rätt.
Om man då lämnar in bilen för att få hjälp, innebär det att verkstäderna får söka efter fel som inte finns och kunden får betala för detta eller att man själv byter delar i onödan.
Kanske har jag inget fel och en falsk felkod. Bilia får nollställa felkoden igen och avläsa den på nytt vid nästa service om ett år. Under tiden så får PPC-läsaren ligga i vila.
Med andra ord så bör man endast använda PPC vid ett påtagligt fel och läsa av eventuella felkoder.
Återkommer efter mitt besök på Bilia mitten på juli för en ny rapport.

Lennart
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]