Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte spindelled på min S80 i går och jag drog av en av M10 skruvarna som bultar fast den i styrspindeln.
Den är avdragen i nivå med godset så inget finns att få tag i. Provade borra, men skruven är hård och jag fick knappt in borrmaskinen under bilen så det verkar inte lovande. Bättre förslag?

Den främre skruven sitter på plats, vilken påkänning blir det på dessa? spindelleden sitter ju som gjuten och gick knappt att knacka ur när jag skulle ha bort den, törs man köra med bara en bult?

Nästa fråga är ska man verkligen kunna dra av en M10 med en vanlig lednyckel, liggande nerknölad på sida för att komma åt, dvs dum arbetsställning ?

Jag mätte och greppet på lednyckeln är på ca 16-17 cm, dvs där jag har handen. Jag provade med momentnyckeln fastspänd i skruvstycket och drog upp till 50Nm under bästa förutsättningar med handen på samma avstånd. Åtdragsmomentet för dom skruvarna är enligt Haynes 40Nm och det är väl en rimlig gissning på vad jag lyckades få till liggande.

Jag använde dom nya skruvarna som följde med spindelleden och överväger att åka till butiken som sålde den och be dom fixa det (kedjan har egna verkstäder) men behöver lite kött på benen för det då jag är inne på att den inte borde gått av och jag inte borde betala för det, åtminstone inte fullt ut.

Vilket åtdragmoment ska en "vanlig" M10 klara? :?:

En liten beräkning:
Anta att jag kan dra 25kg med biceps på en arm som fick jobba när jag drog skruven. Jag skulle inte kunna lyfta 25kg hantel i den positionen, men hålla i kanske?
Måttet från skruvens centrum till mitt grepp 17cm

25kg ->250N kraft
17cm -> 0,17m

250x0,17= 42,5Nm
Rekommenderat åtdragningsmoment på just den skruven = 40Nm -> den borde hålla.

Tacksam för god råd...
Man tackar :oops:

Är det någon som kan tala om om beräkningen är riktig också så vore det skönt.

Nu har jag googlat lite och hittat ett dokument från Volvo som anger att brottmomentet på en M10 8.8 skall vara mellan 64,5-123Nm
Dvs om skruven håller lägsta tillåtna hållfasthet så ska det med en lednyckel krävas 379N, dvs 37 Kg kraft för att dra av den (64,5Nm /0,17m=379N) så stark är jag nog inte...
Och jag tog inte i för kung och fosterland heller.

http://www.tech.volvo.com/std/showdocum ... ntId=70303
Sidan 7, tabell 3

Frågan är då om jag fått allt rätt eller missförstått något...
du drog av den nya medskickade bulten?
isåfall är det en brottanvisning i den! har monterat mycket drag det hände ibland att bultar brast vid åt dragning,
det syns i brottytan! precis som du själv beskriver drar du inte av den med en lednyckel.

visa leverantören av delarna den avdragna så får du höra hur de ställer sig?
lycka till
isak
Kör inte med bara bult. Spindelleden funktion är att ge hela däcket kotakt yta, motsatsen är direkt farligt.

Om bulten gick av med hand kraft, dvs ej är rundad av dåligt verktygsval, så ta kotakt med dem.
Var in till Mekonomen igår där den var köpt, visade skruvskallen och förklarade vad som hänt och att jag ville att deras verkstad skulle sätta dit en ny M10 istället för den avdragna.

Dom höll med om att man inte kunde dra av den med handkraft, dom försvann 3 man i 5 minuter sen kom dom tillbaka och erbjöd mig en ny skruv. :evil:
Deras förklaring till att den gått av var att jag troligen använt muttermaskin.
Någon muttermaskin äger jag inte.

Jag sa att jag får prova med centrala mekonomen och höra vad dom säger, då flinade dom bara. Jag gick därifrån...

Jag kommer inte att handla där igen.

Spindelled på biltema 195:- spindelled på mekonomen 650:- jag trodde att det var bättre kvalitet på mekonomen än biltema så jag valde den dyrare för att slippa byta snart igen, korkat val...
Det är ju pinsamt av dem att säga att du använt mutterpistol.. Att de skulle gå i försvarsställning kan man förvänta sig, men detta...
Lite synd att du lämnade butiken, känns alltid värre att gå tillbaka, men du skulle nog ståt på dig direkt att du inte gjort det.
Nämnde du att du visste åtdragninsmomentet? En person som vet det och när det är ganska litet ändå går ju knappast lös med en mutterpicka!!

Men nu kan du maila mekonomen centralt och dessutom säga att du blivit förödmjukad av personalen inför "massa" folk.
lät som litet svammel från mekonomens sida!
en M10 håller även att dra med maskin! varsamt givetvis. verkstads mässigt används maskin till det mesta går ju som regel ställa ned effekten på dem.

får du inte hjälp? kan du prova värma spindeländan så låsningen släpper där bulten är gängad, o picka loss den med en körnare.
( sen är det väl risk för bulten du fick av dem är sämre än de gamla du tog den) misstänker de är 10,9 bult?
isak
dicklund2 skrev: Jag sa att jag får prova med centrala mekonomen och höra vad dom säger, då flinade dom bara. Jag gick därifrån...
Skicka ett brev med foto.
Posta brevet här på jagrullar.se också.
Inkludera länk till din post här på forumet, i ditt riktiga brev.
Du ska se det sätter fart på huvudkontoret.
Jag har i alla fall fått bort skräpet nu.

Rev bort bromsskivan också så jag såg vad jag gjorde, pallade upp bilen högre så jag fick under en borrmaskin.
Tog ett hårdmetallstift och jämnade av resterna av skruven, slog ett körnslag i mitten och borrade, fick kapa ett borr för att komma in under hjulspindeln, smorde borret och var väldigt ihärdig så fick jag ett hål att skruva i en grispitt i, och den släppte... gissar att gänglåsningen smält av att jag borrade, var även glad att jag alltid lägger några droppar olja på skruvarna jag drar i.

Drog dit den nya skruven med momentnyckel och fast handtaget är dubbelt så långt så fick jag ta i ganska bra för att komma upp i 40Nm (rätt moment) i den arbetsställningen. Så mer än 64Nm med lednyckeln med halva hävstången i ännu sämre ställning (då jag hade skivan kvar första gången) är ännu mer långsökt.

Extra tid nedlagd på skiten utöver första bytet: 2 långa frustrerande kvällar under bilen från efter jobbet till 11 tiden + några timmar grubblande och tiden jag slösade på att åka tillbaka till mekonomen 5 mil bort. + Att jag var tvungen att få skjuts av farsan och frugan till och från jobbet i en vecka.
Bonus: nackspärr och respekt för bilmekar som håller på hela dagarna med liknande grejor utan att varken slänga domkraften hårt i sidan på bilen eller sparka på den.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]