Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane86
Hej på er.
Jag var iväg och köpte mig en Volvo S60 2,4T -02 förra veckan. Den går kanonbra och fungerar jättebra - fram tills i morse då jag skulle iväg till jobbet. Batteriet var slutladdat.

Det finns ingen varningslampa som lyser på instrumentpanelen som kan ge mig några ledtrådar om generatorn laddar dåligt eller liknande. Så jag har noll koll på vad det kan vara som har gjort att batteriet har tagit slut.
Kanske någon av er har något bra tips? Går det att felsöka på något lätt sätt?

Då bilen är avstängd (och på i och för sig) så surrar det hela tiden bakom bilstereon. Det låter som om den tjuvar ström. Men jag kan ha helt fel, för jag sökte efter det på google och fick upp denna forumtråd.
Men frågan är om det stämmer i mitt fall. Det låter inte som någon fläkt eller något, utan det låter mer som om "ström dras". (lite svårt att förklara).

Hoppas ni har några lämpliga tips till mig.

(EDIT: Kan ju tillägga att med hjälp av startkablar och en annan bil så startade den utan problem)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Laddat batteriet med en bra laddare typ ctek annars köp ett nytt. Batteriet verkar vara boven i dramat. Ett gammalt batteri kan inte lagra lika mycket laddning (elektroner=ström) än ett nytt pga slitage.
av Zane86
dieselmagnus skrev:Laddat batteriet med en bra laddare typ ctek annars köp ett nytt. Batteriet verkar vara boven i dramat. Ett gammalt batteri kan inte lagra lika mycket laddning (elektroner=ström) än ett nytt pga slitage.
OK.. Jag ska prova mig fram få se. Ska kolla med en mekaniker på volvo för å se om han kan "analysera ljudet" som kommer från stereon.. Så får vi se vad han säger om det.
Skulle det vara något som är galet där så den tjuvar ström så spelar det ju ingen roll om man byter batteri eller inte.

Tack för snabbt svar :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Surrar det typ efter 1h efter du stängt av bilen? Ibland kan fläkten snurra en liten stund men är det brus så borde det komma ifrån högtalarna. Svårt att säga men batterierna är en känslig del.
av Zane86
Kontrollerade nu. Det slutar surra efter ca 1-2 minuter.. Så det är nog säkert fläkten.
Kollade med en mekaniker på Volvo, och han sa att till 95% säkerhet att det är batteriet som är slut.. så jag får ta och fixa fram ett nytt.
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]