Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så har vårrekonden avklarats med en plump i protokollet:
Höger sidospegel visade sig ha en del tunna repor som jag tänkte fixa genom att polera bort.
Skadan blev bara värre av att polera och ytan ser mer matt ut nu (än svårare att se i spegeln).

Jag noterade även att det finns symboler med "vattendroppar" i hörnen på spegelglasen. I manualen för tillval står det "WRG, vattenavvisande speglar" som skall återbehandlas med vissa intervall och absolut inte får poleras :oops: .

http://www.carpages.co.uk/volvo/volvo_w ... _10_04.asp

Jag funderar om det är möjligt att få spegeln i skick igen(återbehandling?) eller om det är bara till att byta glas?
Efter besök hos Bilia sisjön som inte kunde finna dessa glas på svenska marknaden undrade om bilen var import :evil:
När vi gått igenom bilens spec. som den lämnade Rejmes i örebro som ny så finns inte dessa speglar specade. Däremot kostar ett nytt glas ca: 800.- :cry:

Någon som har något förslag till lösning? :-)-)
Tackar för detta!,
ett nytt normalt glas får det bli!, tycker inte WRG är speciellt bra när det smetar ut skit över hela spegeln.....
OT: Thomas, ser att du kör TME i din kärra med, några kommentarer på bilprovningen nu när de kör OBD koll på miljö & säkerhetsfelkoder?
Jag var hos mechanum idag och fick informationen att bilar med WRG speglar vid leverans fick med en flaska impregnering & duk.
Finns det någon som har en sådan till salu eller vet var det går att få tag på en?
Problemet är nu löst,
Kostade 900.- för en ny spegel med WRG med "Vattendroppe symbol" på,
samt 25.- för ett fiskben att ha vid monteringen som tog under 5min. :P
Man kan fråga sig vad som händer när det uppkommer fler behov på marknaden av att återimpregnera WRG glas när Volvo uppenbarligen inte har grepp på detta i dagsläget. (Ex. butikssäljaren som försökte kränga på mig rain-x när jag frågade efter original coating till WRG) :lol:
Japp, verkar stämma med indikationen jag fått på "akvarieskrapa"

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumsl[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]