Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte bilen för mindre än ett år sedan och eftersom det är första Volvon jag äger så det är första gången som det är dags för service på Bilia för min del. Bilen har gått 13500 mil och är servad av Bilia enligt rätt intervaller sen tidigare.
Eftersom det var dags för en "normal" underhållsservice så tänkte jag att det kan ju inte vara så dyrt men på Bilia ville dom ha 4188:-. Då skulle det ingå byte av olja och div. kontroller av vitala delar. Dvs inget annat mtrl än oljan som enligt servicekillen kostade ca 950:-.
Dessutom ingick en fri uppdatering av mjukvaran i bilen (värde 995:-). När jag frågade om det fanns några uppdateringar som gjorts det senaste året så svarade han att nej, det trodde han inte men ändå, det ingår i priset. :roll:
Dessutom så sa han att om inte luftfilter, kupefilter och bränslefilter byttes vid förra servicen som de borde gjorts så skulle det kosta ytterligare 1300:- + arbete.
Har tidigare servat bilar hos Ford och VW och även om det inte var billigt så går det inte att jämföra med detta.
Jag kollade med en annan mindre (auktoriserad) bilverkstad och fick följande pris:
Olja 950:-
Arbete 800:- (ca 1.5h jobb)
Div. annat mtrl ca 250:-
Om han måste ta filtren också ville han ha ytterligare 770:-
Dvs ca 2000:- exkl. filter (Bilia 4188:-) eller 2770:- inkl. filter (Bilia ca 6000:-)
Okej, jag fattar att Bilia har större omkostnader (butikspersonal, större lokaler, bättre utrustning mm) men om den mindre verkstaden som har ett mycket gott rykte (mekanikern har jobbat hos märkesverkstad ett antal år) kan göra jobbet på 1.5 h så borde Bilia också klara det och det innebär att arbetskostnaden blir nästan 2000:-/h :shock:
För min del är valet lätt vem som ska göra servicen.
Tänkte att någon kanske är intresserad av mina erfarenheter när det gäller priser hos Bilia.
Mvh Snider
Märkesverkstäder är alltid dyrare men inte alltid bättre. Vanliga servicear kan du göra hos en avnlig verkstad. Stämpeln i boken är lika mycket värd. Kolla bara vilken olja de använder. Fördel med märkesverkstäder är att de har stor kunskap om märket. Jag låter plånbok och kunskap tillsammans väga in mitt val. En lite verkstad kan ha mycket duktiga mekaniker och det märker man om man pratar med dom.
Hittar man bara dom där små verstäderna som vet vad dom håller på med kan dom vara fantastiskt bra. Desvärre brukar det ju vara en chansning innan man vet hur dom är.

intressant att höra priserna på bilia, har inte haft volvo tidigare och fundera lite på om man skulle göra som vanligt eller om man skulle lämna in den till dom bara för stämpelns skul.

mvh
Andis

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]