Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
Hej! Bilen köpte jag nyligen föra veckan, innan hade jag 850glt.
Det som jag vill veta är, när man kör bilen vid 60 – 70 km och svänger lite med ratten till höger so åker bilen back del till vänster och om man svänger vänster åker back delen till höger, ganska konstig känsla, på nåt sätt känns det ganska ostabilt, det känns att man kör en gammal 92 Honda Prelude,som hade styrbart bakaxel. Sånt känsla hade jag inte i mitt gamla bilen.Som om man kör en backdriven bil i halka utan antispin , gasar och får slad sånt känslana
Är det normal på s 60? Eller någonting fel?
Det vad jag tänker är det någonting med krängningshammare att göra eller?
Jag säger inte hur det kändes att köra idag på e4 i 110+…

Kan någon hjälpa mig med denna fråga?
På nåt sätt blir set känsla att man kör i oväder med ganska kraftig vind.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kann det vara en felinstäld fram eller bakvagn, man jag är nästan 100 på att det är dina vinterdäck!
köp lite dyrare höghastighetsdäck istället för dom där standard däcken så blir det bra.
jag vet at just Gislaveds däck är extremt instabila på S60 & V70N (specielt när dom är nya)
Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev:vist kann det vara en felinstäld fram eller bakvagn, man jag är nästan 100 på att det är dina vinterdäck!
köp lite dyrare höghastighetsdäck istället för dom där standard däcken så blir det bra.
jag vet at just Gislaveds däck är extremt instabila på S60 & V70N (specielt när dom är nya)
Så du menar att felet kan liga i däck att man får sånt instabilitet på bilen?
Lyfttrycket kan det påverka?
Felinställd fram eller back, skulle inte bilen dra åt höger eller vänster om man släppte ratten?
Det gör inte min bil.
Jag hittade dina tidigare inlägg, om dessa usla däck om det är dem som orsakar sånt instabilitet på bilen. Det verkar så att du är bilförsäljare eller mekaniker? Så jag tänker fråga dig BraBil kan väll inte sälja en bil med felinställd fram eller back, i varudeklaration står att allt i normalt skick, det vad jag vill säga att man testar bil innan man säljer den? Eller?
av nevyn
Har haft samma problem med vinterdäck på en Peugeot, kändes som den skulle snurra runt på stället när man svängde lite. Jag hade Gislaved Nordfrost 3. Dessa fungerar mer än felfritt på morsans bil och har även fungerat på tidigare bilar jag haft. Nu kör jag friktionsdäck på V70n och det funkar bra.

Jag märkte att om jag var noga att hålla däcktrycket rätt på peggan så var det lite bättre, värst var när jag hade för lite luft i.. Usch. Tror inte det är sämre grepp, men känslan är hemsk. Det beror på för mjuka däcksidor vad jag vet och har tagits upp av journalister då tillverkarna ofta skickar däck med styvare sidor till däcktester exempelvis.

Vad har du för profil på däcken? 55? 65?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Skadar inte med en fyrhjulsjustering ändå. Så vet man att vinklarna är rätt. Speciellt när man köpt en 'ny' begagnad bil.

Betalade 650:- för en justering hos en gummiverkstad. Tycker jag är värt.
av nevyn
Jag instämmer.. Mina vinklar var inte heller rätt på V70n så jag slet mina nya däck lite snett, hann inte bli så farligt men ändå.
Användarvisningsbild
av engen
på våran s60 så kör vi med gislaved nordfrost däck och får exakt samma känsla som du, beror nåt mest på vinterdäcken och inget annat :( , riktigt jobbigt när man ska slänga sej på en omkörning, också känns det som hela baken släpper när man rattar ut :???:
av BG
engen skrev:på våran s60 så kör vi med gislaved nordfrost däck och får exakt samma känsla som du, beror nåt mest på vinterdäcken och inget annat :( , riktigt jobbigt när man ska slänga sej på en omkörning, också känns det som hela baken släpper när man rattar ut :???:
Instämmer och samma bil men Nokian WR H 205-55-16. Kom när vi la om till dessa vinterhjul. Till en början hade jag 2,5 i tryck på alla fyra, men ökade till 2,7 på alla fyra med bättre resultat nu. Känns stabilare.

/BG
Användarvisningsbild
av CarMan
BG skrev:
engen skrev:på våran s60 så kör vi med gislaved nordfrost däck och får exakt samma känsla som du, beror nåt mest på vinterdäcken och inget annat :( , riktigt jobbigt när man ska slänga sej på en omkörning, också känns det som hela baken släpper när man rattar ut :???:
Instämmer och samma bil men Nokian WR H 205-55-16. Kom när vi la om till dessa vinterhjul. Till en början hade jag 2,5 i tryck på alla fyra, men ökade till 2,7 på alla fyra med bättre resultat nu. Känns stabilare.

/BG
Är detta ett H däck eller har den bara den beteckningen i model namnet?
H däck brukar vara stadigare
av BG

/BG[/quote]

Är detta ett H däck eller har den bara den beteckningen i model namnet?
H däck brukar vara stadigare[/quote]

Ja Carman, hastighetsindex H. Jag tog nog i, menade inte att våra är mycket instabila men en liten känsla av att bakvagnen halkar till lite som om man kom över en isfläck i en lätt kurva. Tänkte först om det kunde vara något med hjulinställning bak/förhållande fram. Men det började när jag la om till dessa "världens snabbaste friktionsdäck". Det är inget dramatiskt och vi är mycket nöjda med dessa. Allt är bra men ljudnivån och komforten är underbar.

Trevlig helg/Skall snart mäta o väga min PA-200!!

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]