Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mra
klimatanläggningen vid start börjar ge ifrån sig ljud i liknade pysande/väsande ljud för att senar under färdens gång börja bubbla i ljudet.
Detta kommer och går under tiden bilen är på.

Vet att jag hade ett liknande väsande ljud på min s80 förut och då var det inga problem med klimatanläggningen (lämna in den på test) men då hade jag inte detta bubblande/pysande ljud.

Står jag inne i varmgarag ca 18-20grader och slår på max kyla i bilen så blir det inte riktigt kallt utan mer att det blåser ljummet men lite mer åt det kalla hållet.

Är det så att den behöver fyllas på med kylmedium?

Någon som erfarenhet utav detta?
av Fred
Det finns ganska många trådar om detta och nästan alltid handlar det om att kondensorn läcker. Detta gör att det finns för lite kylmedium i systemet och att evaporatorn inte är täckt. Detta gör att kylmediet förångas vilket avger ett pysande/sugande/väsande ljud samt att kylfunktionen begränsas, ofta mer på passagerarsidan än på förarsidan.

Kondensatorerna är ökända för att börja läcka vilket leder till byte. Dessa går inte att laga. Jag köpte en kondensator på Biltema, bytte den själv och lämnade bilen till en kille som fyllde kylmedel lite "på sidan om". Totalt kom jag undan med runt 1500 spänn istället för 7000-8000 som Bilia ville ha.

Edit:

Här är en bra tråd att läsa.

Mvh
/Fred
av mra
Fred skrev:Det finns ganska många trådar om detta och nästan alltid handlar det om att kondensorn läcker. Detta gör att det finns för lite kylmedium i systemet och att evaporatorn inte är täckt. Detta gör att kylmediet förångas vilket avger ett pysande/sugande/väsande ljud samt att kylfunktionen begränsas, ofta mer på passagerarsidan än på förarsidan.

Kondensatorerna är ökända för att börja läcka vilket leder till byte. Dessa går inte att laga. Jag köpte en kondensator på Biltema, bytte den själv och lämnade bilen till en kille som fyllde kylmedel lite "på sidan om". Totalt kom jag undan med runt 1500 spänn istället för 7000-8000 som Bilia ville ha.

Edit:

Här är en bra tråd att läsa.

Mvh
/Fred

Så det gick bra att byta rakt av på en volvo s60 2,4L?
Såg att det fanns på http://www.skruva.se också för 1812:- säljer dem original delar?
av Fred
Jag kan personligen inte svara på om det går att byta rakt av på en S60 eftersom jag bara bytt på min V70. Det gick dock utmärkt! Det enda som strulade redovisade jag i tråden jag länkade till.

Skruvat.se säljer inte originaldelar vad jag vet, så det finns ju ingen anledning att köpa en kondensor för 1812:- där när den finns för under tusenlappen på Biltema. Ja, det skulle vara om man har väldigt långt till Biltema då...

Mvh
/Fred
av mra
Funderar nu på att köpa kondensorn från Biltema 999kr och Meca torkfilter 437,50kr.

någon som har erfarenheten utav dessa två delar och passar dem? Biltema har bland annat fått svarta kondensatorer nu, skillnad?
Kan man lita på Meca torkfilter?
av DaXX
mra skrev:klimatanläggningen vid start börjar ge ifrån sig ljud i liknade pysande/väsande ljud för att senar under färdens gång börja bubbla i ljudet.

Vet att jag hade ett liknande väsande ljud på min s80 förut och då var det inga problem med klimatanläggningen (lämna in den på test) men då hade jag inte detta bubblande/pysande ljud.

Står jag inne i varmgarag ca 18-20grader och slår på max kyla i bilen så blir det inte riktigt kallt utan mer att det blåser ljummet men lite mer åt det kalla hållet.

Har du låtit en AC-firma kontrollera din nuvarande bil? Har själv detta pysande och ibland bubblande ljud och var övertygad om att det var kondensorn som läckte. Skulle investera i en ny kondensor och torkfilter, men turligt nog fick jag bilen kollad innan.

Det gick inte att se någon läcka i mitt system, däremot var teknikern ganska övertygad om att det är min expansionsventil som är boven i dramat. Så i mitt fall blir det till att inhandla ett stycke förångare/expansionsventil från skroten istället.
av mra
Wych skrev:Jag köpte biltemas kondensor o mecas torkfilter i somras o lämnade in till en ac-firma. De var inga problem vid montering iaf sa killen som gjorde det..
Låter bra det!
Hur länge sen var det här? märker du någon skillnad på kyl effekten från original kondensor till Biltemas?
Allt funkar fortfarande?
av mra
DaXX skrev:
mra skrev:klimatanläggningen vid start börjar ge ifrån sig ljud i liknade pysande/väsande ljud för att senar under färdens gång börja bubbla i ljudet.

Har du låtit en AC-firma kontrollera din nuvarande bil? Har själv detta pysande och ibland bubblande ljud och var övertygad om att det var kondensorn som läckte. Skulle investera i en ny kondensor och torkfilter, men turligt nog fick jag bilen kollad innan.

Det gick inte att se någon läcka i mitt system, däremot var teknikern ganska övertygad om att det är min expansionsventil som är boven i dramat. Så i mitt fall blir det till att inhandla ett stycke förångare/expansionsventil från skroten istället.

Nej inte ännu men jag förklarade symptomen och dem sa att det förmodligen var kondensorn men som sagt visst ska jag gör en provtryckning innan inköp görs.
Vad kommer ditt kalas gå lös på?
Försöker kolla på vad man kommer hamna på för budget, hittade en firma som fyller på för 1500kr, dyrt nja men detta var med kvitto tänkte därför om man monterar allting själv så blir det ca 3000kr totalt. Ganska överkomligt tycker jag.
av Wych
mra skrev:
Wych skrev:Jag köpte biltemas kondensor o mecas torkfilter i somras o lämnade in till en ac-firma. De var inga problem vid montering iaf sa killen som gjorde det..
Låter bra det!
Hur länge sen var det här? märker du någon skillnad på kyl effekten från original kondensor till Biltemas?
Allt funkar fortfarande?
Den skall ju ha ett par färre kylkanaler, men tappet på kylprestandan är inget jag märker av iaf. Reparationen gjordes i slutet på juli -09 o den blåser kallt o bra än..

Har tänkt mäta upp temperaturen, men det har inte blivit av än.
Vad kommer ni andra ner i för temperaturer vid utblåsen?
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]