Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, motorlampan har börjat lysa och släcker man den tänds den efter några km körning igen.

Felkoden är P0032 (HO2S Heater Control Circuit High , Bank 1 Sensor 1).
Och har jag förstått det rätt är det lambdasonden uppe på grenröret som måste bytas ? Är det rätt uppfattat :?:

Och den sitter så fint och lättåtkomligt men hur f*n ska man få bort den ? 22:ans fasta nyckel i all ära men den sitter ju som sten, iallafall om man bara är normalstark... Finns det några knep ??? :roll:

Sedan har vi ju kontakten, lång där borta... Går den att koppla i/ur utan att ta bort massa annat ? Vilken väg är lättast att nå den ? ?:-/

Tacksam för tips !
kan tyver inte dom där koderna. men vad är det som säger att sonden är trasig?
en vild gissning på din text är ju att koden säger att sonden i bank et har detekterat att bränsleblandning är fet.
CarMan skrev:kan tyver inte dom där koderna. men vad är det som säger att sonden är trasig?
en vild gissning på din text är ju att koden säger att sonden i bank et har detekterat att bränsleblandning är fet.
Nja, "Heater Control" ska vara någon förvärmning av Lambdasonden. (Varför det nu ska behövas, det blir väl varmt på grenröret ändå... :D )
Det finns lag krav på att snden ska reglera efter ter en vis tid, så man når rätt avgas värden efter en annan tid.
För 20 år sen så näjde man sig med grenrörs värmen vilket får sondern att reglera efter en 10-15 minuter (nu tar det max 10-20 sek)
lamda sonden sitte inte så hårt, men man blir inte så stark mad rak arm.
andvände nått at bryta med eller såga av sonden o sätt på en hylsa.
har du ine bytt sonden än? tråden skapads i aprill :-)

jag tar kontaktstycket uppefrån.
CarMan skrev:har du ine bytt sonden än? tråden skapads i aprill :-)

jag tar kontaktstycket uppefrån.
Ja, men den begagnade sonden från skroten har bara legat i bagaget sedan slutet av Juli... :wink:

UPDATE: Nu är den bytt ! Jag tog bort flexröret från luftrenaren och då nådde jag bra !
EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]