Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweekan
Hej.

Äger en XC70 2,5t.
Är less på den höga förbrukningen.
Funderar på att köpa en V70 D5 (med eller utan awd)
Förmodligen med manuell låda eftersom de verkar vara mycket snålare!?

Försökt hitta uppgifter på faktisk förbrukning på V70 diesel.
Verkar skilja sig väldigt mycket från bil till bil!

Ni som äger dieslar.... Vad har ni för förbrukning?
Användarvisningsbild
av siviak
På min D5 -04 har jag fått ner förbrukningen till 0,58/mil nu, en hel del landsväg men inte uteslutande. Normal blandad körning visar den 0,6-0,61/mil. Har inte mätt den vid tankning ännu, har bara haft den ett par veckor. Men återkommer i tråden när jag gjort det.

Tycker det låter lite för bra, någon som vet om man kan lita på färddatorn eller vad har den för felmarginaler?
av AndreasGLT
Jag kör iofs en 02 D5 den ligger på om, man endast ligger på landsväg och det händer ju nästan aldrig på 0,5. Oftast när jag tankar och räknar ligger jag på 0,65-0,75. Datorn litar jag inte mycket på.
Nyare D5or ska väl vara törstigare om jag fattar rätt.
av Summum
Har en V70 D5 manuell -06 med partikelfilter, tanklampan brukar börja lysa vid 100 mil och då brukar jag få i runt 60 liter fast färdatorn visar 0,52, så den är inte mycket att lita på!
av sweekan
Hej.

Tack för era svar.
Någon som har en V70 D5 AWD med manuell låda som kan uppge sin förbrukning?
av rymdblomma
Hej,

Färddatorn kan man inte lita pa eftersom det är en beräknad förbrukning som dessutom är kalibrerad att aldrig visa för mycket. Har för mig att Volvo specen är 0 till -5%. Volvos färddator brukar vara bra, har själv en Ford ocksa och den visar typ 15% för lite, helt kasst.
Användarvisningsbild
av isak
D5a aut 03 datorn tycker jag stämmer rätt bra har visat 7,0 - 7,2 hela vintern blandad körning värmare.

svårt att få exakta värden då bilen är den omöjligaste jag ägt att tanka! orkar inte lägga ned den tiden går att mjölka i 10-15 liter fråndet slår ifrån första gången!
isak

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]