Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Detta blir mitt första inlägg här då jag i nuläget inte kör någon Volvo utan en gammal vw golf.

Jag har dock bestämmt mig för att köpa en S 60 2,4t från ca 01- för ca 80 000 kr..

Har varit och provkört en bil från Mia Bilcenter i Huddinge se länk

: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=11&w=1

Jag har provkört bilen och tycker man åker väldigt bekvämt men den har vissa fel som stör mig.

När man bromsar kraftigt drar bilen rejält till vänster, dvs börjar du bromsa i högerfilen så står bilen i vänsterfilen när man stannat helt, rak jämn väg etc..
Ratten är dock rak hela tiden.

Har påpekat detta för bilfirman och sagt att de måste åtgärda detta vid ett eventuellt köp.

Vad tror ni kunniga att det kan vara för fel?
Jag själv tror att det kan var bussningar alternativt ett bromsok.
Det ska påpekas att fronten inte sitter 100 % och att reg-skylten fram är av nyare modell än den bakre... Krokad??

Bilen går annars helt fint, inga missljud eller liknande. Vid körning rakt fram eller endast svag inbromsning så går bilen rakt och drar inte snett .

Alla tips mottages gärna.

/David
Det hörs som ett dåligt bromsok, det ber du dem fixa innan köp. Krockskador brukar synas i motorrumet, kolla efter riktmärken på "skärmbalkarna", veck och slipmärke på rambalkar, sprickor och lagningar på plastdetaljer. Ser det taskigt ut, välj en annan bil! :wink:
Okej
Jag kollade upp vad ett nytt bromsok kostade ca: 1500 kr st. Byter isf båda fram samtidigt. Blir ju även till att byta belägg samtidigt så säg att det landar på c 6000 kr med jobb.
Får ta det med bilfirman. Antingen prutar jag ner priset 7000kr och fixar det själv eller så får de fixa det.

Tack för hjälpen!
Problem med bromsarna kan sluta lyckligt med nya bromsok, men faktiskt kan det vara så att bromsskivorna är sneda. Är det så så känner du vibrationer samtidigt vid inbromsning. Så jag skulle pruta 10 lök, byta bromsok och bromsar och är det inte borta då så fixar du nya skivor. Detta byte borde totalt gå på 5000 kr och är rätt lätt att fixa själv..

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]