- sön 28 mar 2010, 13:44
Har läst många Trög växellåda på forumet utan att hitta en riktig match på mitt problem.
Mitt problem är att 2:ans växel är trög att få i när kvicksilvret ligger +5 och kallare.
Min bil har gått ca 7500 mil. Jag har inte haft bilen så länge (5 månader) så jag vet inte om detta är ett fel eller en egenskap hos V70
Scenario:
1. Startar bilen. Trycker ned kopplingen. Testar växla runt på alla växlar. Alla går lätt.
2. Lägger i backen (går lätt) och backar ur min ficka.
3. Lägger i 1:an (lätt) och kör.
4. 2:an (trög). Får ta i för att få i växeln.
5. Växlar ned till 1:an. Även här känns det trögt att få över växeln till 1:an.
6. Över till 2:an igen som känns lite lättare denna gången.
7. Märker inte DENNA tröghet alls på 3,4,5ans växlar.
Efter c:a 3 km körning är trögheten borta.
Är det någon som känner igen detta?
Någon nämde att det kunde kännas som att växellägena låg lite fel vid växling. Jag vill nog påstå att det är så i mitt fall.
Har varit i kontakt med med lite olika verkstäder över telefon. Resultatet blev 3-3 (fettfelet - byta växellådsolja)
Enligt Bilia är V70:ians låda kinkig med vilken olja som används.
Om man bytar oljan. Hur långt kan man räkna med att man behöver köra innan man märker någon skillnad?
Mitt problem är att 2:ans växel är trög att få i när kvicksilvret ligger +5 och kallare.
Min bil har gått ca 7500 mil. Jag har inte haft bilen så länge (5 månader) så jag vet inte om detta är ett fel eller en egenskap hos V70
Scenario:
1. Startar bilen. Trycker ned kopplingen. Testar växla runt på alla växlar. Alla går lätt.
2. Lägger i backen (går lätt) och backar ur min ficka.
3. Lägger i 1:an (lätt) och kör.
4. 2:an (trög). Får ta i för att få i växeln.
5. Växlar ned till 1:an. Även här känns det trögt att få över växeln till 1:an.
6. Över till 2:an igen som känns lite lättare denna gången.
7. Märker inte DENNA tröghet alls på 3,4,5ans växlar.
Efter c:a 3 km körning är trögheten borta.
Är det någon som känner igen detta?
Någon nämde att det kunde kännas som att växellägena låg lite fel vid växling. Jag vill nog påstå att det är så i mitt fall.
Har varit i kontakt med med lite olika verkstäder över telefon. Resultatet blev 3-3 (fettfelet - byta växellådsolja)
Enligt Bilia är V70:ians låda kinkig med vilken olja som används.
Om man bytar oljan. Hur långt kan man räkna med att man behöver köra innan man märker någon skillnad?
- By emtor