Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansj68
Har läst många Trög växellåda på forumet utan att hitta en riktig match på mitt problem.
Mitt problem är att 2:ans växel är trög att få i när kvicksilvret ligger +5 och kallare.
Min bil har gått ca 7500 mil. Jag har inte haft bilen så länge (5 månader) så jag vet inte om detta är ett fel eller en egenskap hos V70

Scenario:
1. Startar bilen. Trycker ned kopplingen. Testar växla runt på alla växlar. Alla går lätt.
2. Lägger i backen (går lätt) och backar ur min ficka.
3. Lägger i 1:an (lätt) och kör.
4. 2:an (trög). Får ta i för att få i växeln.
5. Växlar ned till 1:an. Även här känns det trögt att få över växeln till 1:an.
6. Över till 2:an igen som känns lite lättare denna gången.
7. Märker inte DENNA tröghet alls på 3,4,5ans växlar.

Efter c:a 3 km körning är trögheten borta.

Är det någon som känner igen detta?

Någon nämde att det kunde kännas som att växellägena låg lite fel vid växling. Jag vill nog påstå att det är så i mitt fall.

Har varit i kontakt med med lite olika verkstäder över telefon. Resultatet blev 3-3 (fettfelet - byta växellådsolja)
Enligt Bilia är V70:ians låda kinkig med vilken olja som används.

Om man bytar oljan. Hur långt kan man räkna med att man behöver köra innan man märker någon skillnad?
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Jag vill inte skrämma dig, men jag tror nog inte att ett oljebyte kommer att ge så mycket resultat!, Det låter som fettfelet med ett kopplingsbyte a´12 000 kronor på vid samma tillfälle:cry:
Hade ett liknande fel på min V70-04 och jag provade först att byta växellådsoljan på Helmia men det hjälpte ingenting. Åkte sedan på att byta koppling + smörjning av axel. Nu funkar lådan kanon :D
Det enda som låter konstigt är att din bil har gått så lite, men det kanske är mycket stadstrafik och då kan det mycket väl behövas en uppsmörjning av axeln:!:
av Marbas
Min bil (V70 MY04 D5) hade gått knappt 11000 mil när jag upptäckte samma problem. Vet inte hur länge problemet funnits när jag upptäckte eftersom jag köpte bilen begagnad och hittade / påpekade det direkt. Fick kopplingsbytet på "garantin".
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
På min hände nån gång runt 7500 mil (kommer inte ihåg exakt). Jag fick ta det som maskinskada på försäkringen och "bara" betala 5000 i självrisk för smörjning och kopplingsbyte.
av hansj68
Kan inte märka att backen kärvar som många beskriver felet med saknade fettet med. Backen är lätt varje gång.
Men det är klart att det kan bero på var fettet saknas.
Byter oljan idag så får vi se vad det ger.
av hansj68
Hittade denna i Q8s produktblad

Q8 Synthetic GL-4
SAE 75W-80
Syntetisk växellådsolja för manuella växellådor.
Rekommenderas för bl a framhjulsdrivna bilar där växellåda
och framhjulsdifferential använder samma olja.
Problemlösare i växellådor som upplevs
trögväxlade. Speciellt för växellådorna M56 (Volvo
850/S70/V70) och M90 (Volvo 940/960/S90/V90).

Är det någon som bytat till denna olja i sin V70 och upplevt en förbättring?
Intressant och få veta vad som menas med "upplevs trögväxlade"

Någon som vet vilken originalolja Volvo använde i sina lådor modellåret 02-03?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Min S60 kan vara lite trög när man ska lägga i 1:an när det är kallt ute men när den är varm funkar det klockrent, Bytte idag växellådsolja till Redline MTL och märkte direkt att lådan blev betydligt mer lättväxlad på samtliga växlar.
Ska bli intressant imorgon och se om det är någon skillnad vid kallstarten med MTL.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Magnus308 skrev:Min S60 kan vara lite trög när man ska lägga i 1:an när det är kallt ute men när den är varm funkar det klockrent, Bytte idag växellådsolja till Redline MTL och märkte direkt att lådan blev betydligt mer lättväxlad på samtliga växlar.
Ska bli intressant imorgon och se om det är någon skillnad vid kallstarten med MTL.

Sådär nu har jag provat två kallstarter med nya oljan och det blev skillnad går ganska mycket lättare att lägga i ettans växel och övriga växlar när den är kall.

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]