Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrWalker
Med risk för att ta upp en redan uttjatad fråga skapar jag min första tråd på detta forum.

Jag köpte idag en V70 XC -01 2,4T.

Kan inte så mycket om bilar och köpet gick relativt fort. Eftersom jag inte hämtar ut bilen förrän om några dagar så lusläser jag nätet. Jag möts förstås av text på text om viskokopplingen och dess följder.

Klumpen i magen har vuxit rejält de senaste timmarna och jag skulle vilja få balanserade synpunkter från er bilkunniga. Har jag gjort en tabbe?

Bilen har gått drygt 10 000 mil och är har komplett servicebok med den senaste servicen utförd för två månader sedan. Den var mycket fin, både in- och utvändigt och gick bra under provkörning.

Jag har egentligen ingen större användning för 4WD utan såg det som en ball feature till nästa vinter. Jag bor i stan och har de senaste åren inte kört mer än max 500mil per år. Jag kan med andra ord leva med en 4WD som till funktionen är sämre än alternativ som haldex och vad det nu kan vara. Däremot oroas jag över riskerna för slitage och saker som går sönder till följd av viskon. Det här med däcken och mönsterdjup fram/bak?

Är det någon som kan bringa klarhet i detta åt en amatör som jag? Jag förmodar att jag fortfarande kan dra mig ur. Finns det några frågor/krav jag bör ställa på bilhandlaren?

Mycket tacksam för svar
av Bagy
Mrwalker: Du har enligt mig inte gjort ett misstag. I Augusti ifjol köpte jag min V70XC -01 med drygt 14000 mil på mätaren. Jag satt i precis samma sitts som du, efter köpet hamnade jag här på forumet och började läsa osv..blev inte direkt oroad men funderade en massa över detta med viscon.

Sen kom vintern, och bilen skulle äntligen få testas. Och jag blev riktigt överaskad över bilen vinteregenskaper, väldigt stabil och tar sig fram riktigt bra. Jag kör rätt mycket med släpvagn med skoter på.

Så enligt mig är det väldigt mycket skitsnack om viscon. Sen är säkert haldex bättre, men för den delens skull så är ju inte viscon dålig.

Dock så är det extremt viktigt att du har samma dim på alla hjul och att det är lika mycket mönster kvar. Annars tar viscon stryk. Ca 6000:- beg + jobb.

Jag tycker du ska behålla bilen!

Som kuriosa: Min far lånade bilen och körde släp med ved på snöiga skogsvägar två dagar på rad, nu letar han en egen :)

MVH / Andreas
Å med min erfarenhet av Volvos visco, så skulle jag aldrig köpa en XC med viscosystemet. Men vi har alla våra erfarenheter som vi bygger våra åsikter på, och i värsta fall så kan du ju tämligen lätt göra den till en "vanlig" fwd om allhjulsdriften skulle haverera. Det lär nog vara en å annan sådan Volvo som bara har framhjulsdrift utan att ägaren vet om det.

Mvh
av Bagy
Ja fast märker man inte av att man har awd på vintern så är det ju någe fel på en. Jag märker av awd varje dag. Brukar till och med stanna mitt i backen upp på gården för att se om det går att stanna och sedan åka upp därifån. Aldrig varit nått problem att komma upp oavsett väderlek.

Folket som åker runt med awd utan att lägga märke det kanske lika gärna kan göra det, eller köpa en vanlig v70.

Har tidigare alltid åkt quattro, visst är audi bättre (på allt) men volvon tuggar på nästan lika bra. Skulle säga att en låg (lågt markinfång) audi quattro är sämre än en xc70 med visco. För egentligen handlar ju ett köp av en Cross country att man vill ta sig fram på dåliga vägar.

Men som du nämner, vi har alla våra erfarenheter som vi grundar våra åsiket på.
av llesrof
-94 9000 2,3T cse skrev:Å med min erfarenhet av Volvos visco, så skulle jag aldrig köpa en XC med viscosystemet. Men vi har alla våra erfarenheter som vi bygger våra åsikter på, och i värsta fall så kan du ju tämligen lätt göra den till en "vanlig" fwd om allhjulsdriften skulle haverera. Det lär nog vara en å annan sådan Volvo som bara har framhjulsdrift utan att ägaren vet om det.

Mvh
Samma sak med haldexsystemet. Om jag förstått saken rätt, och det händer att jag fattar fel, så är det inte sviskonkopplingen i sig som är problemet. Problemet är vinkelväxeln. Och det problemet har man även på bilar med haldex. Det är dock så att bilar med sviskon är känsligare eftersom sviskonkopplingen inte acceterar några skillnader i omkrets på hjulen, men hylsan i vinkelväxeln är lika känslig på bilar med haldex. Och det är oftast den som pajar vilket leder till att man även får byta vinkelväxel. Kritiken mot sviskonkopplingen handlar väl mest om att den anses vara långsam i reaktionen och hinner få hjulspinn på framhjulen och tappa grepped innan bakhjulen börjar driva.

Som sagt, vinkelväxel och hylsa är lika känsligt på bilar med haldex men en felaktigt skött sviskonbil kan orsaka haveri av vinkelväxel och hylsa. Funkar sakerna på din bil nu och du sköter den och är noga med att däcke slits jämt ser jag ingen risk med att grejerna skall haverera inom överskådli tid. Sedan slits ju allt. även ett haldexsystem. om sakerna funkar så tror jag att du gjort ett bra köp. XC70 är härliga bilar.
Användarvisningsbild
av CP2
Vinkelväxeln på min bil har pajjat nu, å andra sidan med nästa 24000 mil på mätaren. Visst, inget kul att laga, sura pengar, men bilen är i övrigt så bra att jag lätt lägger pengarna på reparation.
av Ulf13
Hej har kört en xc70 -02 i 14000 mil under 7 år och sedan 1 år en xc60 2500 mil. Min erfarenhet av viskon är att den i praktiken har fungerat minst lika bra som haldexkopplingen i xc 60. Det har gällt att dra båtar upp och ner på hala ramper,skogskörning på oplogade skogsvägar under jakter och det har nästan varit så att jag lättare har fastnat i snön med xc60 med dess antisladdsystem som man har varit tvungen att koppla ur när det varit som djupast med snö, medan xc 70 bara har tuggat sej fram.
xc 70 har blivit kvar i familjen också, då den fungerat så bra. Det är som många har sagt här, att det gäller att hålla koll på att däcken är ljämt slintna för att inte riskera vinkelväxeln eller kopplingen till den.
Likaså får man naturligtvis inte heller bogsera den om det blir stopp, utan då måste den upp på ett bärgningsbilssläp. men jag har aldrig fått ngt sådant stopp

Hälsar
Ulf
av MrWalker
Jag uppskattar svaren!
Bilden har nyanserats något och jag känner mig rätt lugn att det min bil förmår i 4WD-väg kommer att räcka för mina behov. Det är särskilt kul att höra er som äger en egen V70XC/XC70 och varit nöjda med bilen.

En sak som inte nämnts här, är riskerna för snabba kast mellan under- och överstyrning. Det låter ju rätt obehagligt måste jag säga. Är er uppfattning att också dessa problem är överdrivna? Jag ska handleda frugan mot körkort i denna bil och jag vill gärna att hon ska åka tryggt när hon avverkar sitt första år ensam bakom ratten.

2 dagar kvar till bilhämtning :lol:
Användarvisningsbild
av Lorden
MrWalker, du är inte den enda som gjort ett impulsköp av en XC70 -01, jag gjorde samma sak för två veckor sedan. Jag lämnade en 8 år gammal Voyager i augusti, mellanlandade i en superfin 240DL -87 och kom för två veckor sedan på att jag måste ha en bra bil med dragkrok innan vårpriserna på V70 kommer och alla plötsligt är slut. Bestämde mig på 15 minuter blankt, gick hem och väntade på leveransdagen och drabbades av en otrolig ångest...... Hade jag gjort rätt?

Nu efter två veckor så står bilen på verkstad, redan. Vad jag inte kände från början var onaturliga vibbrationer i kopplingspedalen vid gaspådrag, något som ökar med hastigheten. Visst finns det garanti, 12 månader eller 2000 mil, medelgaranti via Solid, men som vanligt blir man blåst hur nogrannt man än har läst. Föslitningsdetaljer ersätts inte och till detta räknas koppling, bromsar, styrleder och liknande. Idag så vet man att det inte är någon drivaxel, inte kopplingen, (kanske) inte dubbelmassesvänghjulet och inte hjullagren. Man tror att det kanske kan vara dåliga styrleder, båda glappar längst in, och obalans i framhjulen. Nu ska styrlederna bytas, hjulen balanseras och hela bilen 4-hjulsinställas, något som jag får bekosta själv. Dessutom så kanske det här inte är orsaken, verkstan känner vibbrationerna men vet inte varifrån dom kommer. Nästa steg är tydligen att anlita en tekniker från Volvo för ett utlåtande, något som jag oxå får bekosta.....

Jodå, i övrigt så är jag mycket nöjd med bilen men vis av erfarenheten så vet jag nu att jag inte skulle ha lockats av den snygga förpackningen och impulsköpt utan ha kollat lite inuti förpackningen innan....... :(

ps
Rekommenderar så här långt inte Fordonsmäklarna i Stockholm, som glömde bort att bemöta en kund väl när köpet väl var gjort, får se om jag ändrar min ståndpunkt kring detta innan det här är över....
av MrWalker
Aj!

Vi har handlat likadana bilar i samma butik, med samma garanti. Nu tog du ned mig på jorden igen. Min är dock automat, så just ditt problem bör jag slippa. Min bil ska till bilprovningen innan jag hämtar den. Och en service är som sagt nyligen gjord. Jag ska nog ta min bil till min kompis på bilia för att göra en statuskoll så fort jag kan.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]