Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masen
Hej
Upplevde idag att min XC 70 (06,D5) ormade sig på vägen fartområdet 80-100 km/h (tordes inte prova fortare).
Lufttrycket ok ( 2,2 fram 2,5 bak).
Det är inga stora amplituder men kändes otrevligt.
Bilen kompenserade "ormningen" hela tiden, det var förvisso halt ute, is med lite nysnö på.
Dubbade vinterdäck (Hakka) sitter på.
Ska det vara på detta viset???
Användarvisningsbild
av Svahn
betedde den sig annorlunda än vad den brukar? Prova 2,5 fram också.
Användarvisningsbild
av jimDK
forlåt, jag förstår inte riktigt meningen "ormade". Om du tycker att den rör sig från sida till sida / vibrerar i sidled:
Jag har just upplevt det och det var däcken ( bak) var mjuk, däcksidan inte längre stabil.
kolla produktions-året (wecka och år, tex "1304" => vecka 13 i året 2004)
(Om dina däck är 6 år gammal, kan detta vara orsaken)

Håber det är meningsfullt :-)
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
masen skrev:Hej
Upplevde idag att min XC 70 (06,D5) ormade sig på vägen fartområdet 80-100 km/h (tordes inte prova fortare).
Lufttrycket ok ( 2,2 fram 2,5 bak).
Det är inga stora amplituder men kändes otrevligt.
Bilen kompenserade "ormningen" hela tiden, det var förvisso halt ute, is med lite nysnö på.
Dubbade vinterdäck (Hakka) sitter på.
Ska det vara på detta viset???
Du har alldeles för lite luft i ringarna på den bilen,gå upp till 2,8-3,0 kg. kolla upp hjulinställningen också,står den helt galet så kan man fåen bil som "ormar" sig på vägen.
av masen
Däcken tillverkade 2005, jag har inte känt detta tidigare, och körde en sväng nu på kvällen "ormningen" gick ej att få fram igen!
Kan det ha att göra med väldigt hal väg? Det var isfritt nu på kvällen.
Ska man verkligen ha uppåt 3 kg i däcken?
av masen
Slingringen eller"ormningen" har upphört!
Det måste ha berott på extrem halka, vilken gjorde att bilen "vandrade" lite över vägen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Tur att man inte möter vissa förare som verkar sakna känsla för bilkörning.

Olyckor vintertid beror ju alltid på halkan. För det kan ju inte vara föraren som överskattat sin körförmåga, eller gjort en felbedömning? :roll:
av masen
Du "Camaroputte" vet ej om jag ska se det som ett personligt påhopp (betackar mig i så fall), eljest tydde jag ditt svar fel ,isåfall ber jag om ursäkt!

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]