Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ända sedan vi köpte en V70 diesel så har jag funderat på när (obs: inte om) vi ska slå bensin i tanken - och idag hände det så "äntligen". Frun besökte idag macken och råkade då tanka ca 15 liter 95 oktanig innan hon kom på sig själv varpå en lindrig panik infann sig eftersom kön ringlade sig lång på macken vilket ledde till att hon startade bilen och körde undan ca 15 meter (gissningsvis var motorn igång en minut eller så).

Efter lite halvt panikartad rundringning till Volvia och Volvo Assistans blev jag varse att minsta beröring av av startnyckeln kunde innebära enorma reparationskostnader - som INTE täcks av försäkringar osv. Volvo Assistans fixade en bärgare på studs (förresten, en eloge till dem) som vid sin ankomst genast suckade och sa att det här kan kosta 60-70,000 kr om man har otur :shock:

Nu sitter vi som på nålar och inväntar Volvoverkstan's dom på måndag, i bästa fall kostar det oss ca 3000 (självrisken som täcker tömning av tank och byte av bränslefilter), följdfel täcks tyvärr inte av Volvias försäkring.....gulp!

Hur stor är egentligen risken att man åker på en fetsmäll i ett sånt här läge? :roll:
På toyota fick vi in bilar som tankat fel och det var bara suga ur tanken och ev byta filter så fungerade de igen.
är volvo så känsliga?
Måste ju hände ganska ofta på tex hyrbilar att folk tankar fel.
om motorgarantin ska fortsätta att gälla så är det visa saker som måste bytas, då bensinen inte smörjer på rätt sätt, detta skapar på sikt skador eller förkostad livslängd.
så fort tänningen slås på så startar den elektriska bränslepumpen & bensin matas fram till huvudpumpen, det är framförallt den som är känslig.

volvo har klara o tydliga regler för vad som ska bytas om man bara tankat, eller om tänning slagist på, eller om motorn startas, tror även det äe en avgränsnng om man kört längre eller kortare än 2 min.
över 2 min så ska alla ditaljer i bränslesystemets högtrycks sida bytas, samt rengörning tank.

men komm i håg att det fortfrande är din bil & du som bestämmer. Gör du inte som volvo säger at man ska göra så har du inte längre nån motorgaranti (hur volvia ställersig till det hela vet jag inte)
Det som i aldra värsta fall kan gå sönder om du inte bytar ut nått, är ju bara de detaljer som man ändå vill byta!

hade det varit min bil hade jag sugit ur allt bränsle ur båda tankhalvorna & sen tankat fult (hade inte ens bytit bränslefilter, för det tål ju bensin)
jag kan lätt räkna upp 100 bilar som valt att inte följa volvos rekomendation, desa har rullat många tusen mil utan problem (vet ingen som fått probelm)

ett gäng av dom är ambulancer...
Märkligt att munstyckena till diesel/bensin på pumparna har samma utformning. Mycket besvär och pengar skulle kunna sparas in om dessa munstycken var olika och inte passade i påfyllningsröret vid tankning.
T.ex oval till bensin och trekantig för diesel.
Enklara att fixa om man hällt bensin i dieseln än diesel i en bensinare. Några liter på en full tank klarar dieseln av men 15l är nog i mesta laget. Om ni inte kört något kan det räcka med att tömma tanken helt och i med diesel. Skulle också köpa någon slags nekatar dvs smörjande medel för dieslar. Detta har du dock redan konstaterat.
hozz skrev:Märkligt att munstyckena till diesel/bensin på pumparna har samma utformning. Mycket besvär och pengar skulle kunna sparas in om dessa munstycken var olika och inte passade i påfyllningsröret vid tankning.
T.ex oval till bensin och trekantig för diesel.

munstycekna har inte samma utfromning, dom är olika stora, du kan tilexempel inte hälla diesel i men bil avsedd för bensin, men tvärtom går.

Ford har en lösning på detta, där det är vingar som trycks undan o alla vingar måste tryckas undan samtidigt, så om du har fel munstycke så går det inte ned.
Har samma erfarenhet som Carman, har nog gjort minst ett hundratal tanktömningar
som inte lett till skador på insprutningsdetaljerna.

Det viktiga är att man får bort all bensin i slangar osv för att högtryckspumpen o spridarna ska
få i sig så minimalt med Bensin som möjligt för det är INTE bra för dessa detaljer eftersom
bensin inte har samma smörjegenskaper som Diesel.
om det ger nån skada eller ej vågar jag inte uttala mig om, kan ju hända att grejorna lägger av efter 20-30 000 mil, p grund av detta ??
har läst på annan plats att på VAG dislarna så är det Ok med 30% bensin i diseln, vet inte vilken motor du har men det kan ju vara så att du har en VAG disel i din v70 (beror på årsmodell)
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]