Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har nyligen införskaffat mig en S60 2.4T -01. Denna har ej motorvärmare och kupévärmare. Så jag hade tänkt att skaffa detta.

Hur är det med montering?
Är det svårt för en svensson?
Finns det olika versioner? Har för mig att man måste tömma motorn på vatten och dylikt men detta kanske är för äldre bilar.

Vad borde jag köpa för kit? Original eller vilket som?

Om någon sitter på en bra länk till en monteringsguide så tackar jag på förhand.

Mvh
Användarvisningsbild
av _Rick_
jag tänkte först göra det själv. Men efter ha läst monteringsanvisningen och min egen lättja. Så lämnar jag in det.

Fick det monterat och klart (Volvo Original) för 3200:-

helt okej faktiskt. Tror kittet ligger på 1500-1700 för bara delarna.

jag har iofs bensinvärmare. Men iom att jag har en el-plats parkering så vill jag hellre köra på den när jag kan.
Användarvisningsbild
av Wabbe
Jag monterade värmare samt kupéuttag i mellandagarna. Köpte Volvo orginal blockvärmare, kupéuttag samt täcklock för uttaget på stötfångaren. ca 2300:- gick det på. Alla kablar o detaljer följer med. Blockvärmaren gör det enklare att montera då du slipper tömma kylsystemet. Är bara ett litet element du skruvar fast på motorblocket. Hur enkelt som helst!

När du köper orginal följer det med extremt detaljerade monteringsanvisningar. Hur och var exakt sladdar, buntband etc skall sitta. Åkte till OKQ8 gör-det-själv hall. Var klart på ca 4 timmar. Då gick det lungt och metodiskt till väga. Det kostade mig 400:-. Bilia ville ha ca 2200:- för monteringen. Råder dig att ha bilen på lyft, det gjorde jobbet mkt enklare. Skulle inte vilja ha gjort detta på ett garagegolv.

Jag kallar mig inte själv för duktig mekare. Fixar du att typ byta olja och oljefilter fixar du att montera värmaren.
Lite småjoxigt att lossa den främre stora plastdetaljen under kylaren, luftstyrningen men det gick fint (varför lossade man det egentligen, går ju fint att komma åt ändå, eller?), samt att dra sladden genom gummipluppen som sitter på torpedväggen.
Lossa gummipluppen från väggen först smeta med lågtempfett som följer med och dra igenom kabeln. Smörj in flänsen med lågtempfett så får du dit gummipluppen o kabeln fint på torpedväggen.

(Mina prylar till S60 T5 01):
30664327 Kontakt 500:-
30664864 Motorvärmare 1739:-
9499559 Täcklock 30:-
Senast redigerad av 1 Wabbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av _Rick_
mm. Eg borde man göra det själv. Kan ju det. Men så skall man få tummen ur oxå..

Helgerna och kvällarna känns lite för värdefulla för att meka med bilen..

jag vet, jag är lat :P
Användarvisningsbild
av Wabbe
_Rick_ skrev:mm. Eg borde man göra det själv. Kan ju det. Men så skall man få tummen ur oxå..

Helgerna och kvällarna känns lite för värdefulla för att meka med bilen..

jag vet, jag är lat :P
Haha, men du lägger säkert tiden på något viktigare. Man får vara lat oxå :wink:
av Larzzon
Tack så mkt. Nu ska jag försöka mig på detta så fort jag köpt volvo original kit. Var köpte du dessa? Finns alla saker på samma ställe? Vilka verktyg behöver jag?

Mvh
av Noodles
Om uttaget på en S60 sitter i en 'kopp' i sidolisten framför framhjulet (som på V70N) så är en Dremel med slipstift samt en 29mm hålsåg bra att ha.
I övrigt använde jag en polygrip, några ringnycklar, hammare, avbitartång, skruvmejslar, lite av inredningsdemonteringen krävde torx bits (vet dock inte om det ser lika ut i en S60 under handskfacket), kniv.

Tog mig ca. 4h att fixa i OKQ8´s 'GörDetSjälvhall' :)

Jag handlade hela mitt 'kit' hos min lokala Volvohandlare.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Wabbe
Larzzon skrev:Tack så mkt. Nu ska jag försöka mig på detta så fort jag köpt volvo original kit. Var köpte du dessa? Finns alla saker på samma ställe? Vilka verktyg behöver jag?

Mvh
Kitet fanns på Bilia. (Två små blå fina lådor med sexiga bärhandtag :lol: plus en "kopp" i påse)

Jag gjorde hålet i listen på stötfångaren med en morakniv och en fil. Börja med ett mindre hål som du försiktigt gör större och större tills "koppen" sitter bra. Det är markerat på listens baksida var du ska skära. Den behöver inte sitta som berget iom att du skruvar fast kabeln på baksidan med en "jättemutter".
Det enda som inte fanns i min svenssonverktygslåda var en 4mm borr som du behöver för att göra ett hål för fästskruven till jordningsledningen. (Gick fint med skruvdragaren.) Det jag använde var nog hylsnyckelsats, en kniv, skruvmejsel och en avbitartång. That's it. Och JO! De där förbaskade torxskruvarna finns i S60 oxå. Men jag hade flax, en vanlig spårmejsel passade. Tror dock att torxmejsel finns i org. verktygssatsen (eller var det i Toyotan?).

När du är klar och du ska testa blockvärmaren, bli inte förskräckt om du tycker att motorn är kall. Blockvärmaren har inte så många watt och fördelar värmen på ett annat sätt än t ex en slangvärmare.
Läs mer här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rv%E4rmare
Användarvisningsbild
av A80TD
"Den behöver inte sitta som berget iom att du skruvar fast kabeln på baksidan med en "jättemutter"."

Köpte också Volvos prydliga originalsats men har inte fått fingrarna ur ... och monterat den ännu. Jag undrar bara vilket håll man jobbar ifrån när man drar fast den här muttern. På min bil sitter det en dieselvärmare innanför stötfångaren framför vänster framhjul och innerskärm (man ser den bara från bilens undersida). Den fyller upp utrymmet där såpass mycket att det verkar hopplöst att få loss skruven till luftstyrningen. Jag hade hoppats på att det inte är där man ska in med händerna för att skruva.

( V70 D5)
Användarvisningsbild
av CarMan
A80TD skrev:"Den behöver inte sitta som berget iom att du skruvar fast kabeln på baksidan med en "jättemutter"."

Köpte också Volvos prydliga originalsats men har inte fått fingrarna ur ... och monterat den ännu. Jag undrar bara vilket håll man jobbar ifrån när man drar fast den här muttern. På min bil sitter det en dieselvärmare innanför stötfångaren framför vänster framhjul och innerskärm (man ser den bara från bilens undersida). Den fyller upp utrymmet där såpass mycket att det verkar hopplöst att få loss skruven till luftstyrningen. Jag hade hoppats på att det inte är där man ska in med händerna för att skruva.

( V70 D5)
smidigast för dig är att köpa expander ringen som finns till Calix små intag, denna fins på volvo eller på nått annat ställe som säljer calix
borra upp den infälda intags plastbiten som ska sitta i stötfångarlisten & fäst allt med denna expander istället för plastmuttern som vilvo skickar med.

Tycker också det varit en hit eller miss se[…]

Jag skulle lätt våga chansa på en[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Helt tvåförtastiskt! En manuell aktivit[…]

Har fått upp detta felmeddelande igen Awd fr[…]