Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejan
Är det någon som vet vilken årsmodell haldexen kom i xc70. Erfarenheter av haldex kontra viskokoppling? Fundar nämligen på att köpa en XC70.
Användarvisningsbild
av henka35
Haldex kom med modellår 2003 för V70 och XC70 dvs. slutet av augusti 2002 (v34).
Båda är helt OK, dock ska väl Haldexen vara bättre enligt alla tester men....

/Henrik
av svensen
Jg hadde for noen år siden en V70 2.4T AWD -97. (Visco).
Jeg kjøpte den brukt i 2001, og i løpet av ni måneder ble det byttet viscokobling tre ganger, og vinkelkassa ble reparert seks ganger – alt dekket av garanti i hht. kjøpsloven, men like fullt til stort besvær. (Lange verkstedbesøk, upålitelig bil et.c.)

Senere kjørte jeg i to år en VW Syncro TDI uten problemer i det hele tatt.

Syncro'en, som hadde et lavere dreiemoment enn Volvoen, hadde en – rent fysisk sett – mye kraftigere viscokobling enn Volvoen. Kan det tenkes at Volvos viscokobling og vinkelkasse var underdimensjonert?

I alle fall ville jeg under ingen omstendigheter kjøpe Volvo AWD med viscosekobling på nytt igjen, men kunne gjerne tenkt meg å prøve Haldex.

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
av Mats
XC70 har alltid haft Haldex.
Det var när modellen hette V70XC som det var visco.
Titta på bakluckan så ser du betäckning och kan lätt avgöra.
av dali
Det finns tydligen några väldigt sena V70XC som också har Haldex, men det är ett fåtal. Generellt så stämmer V70XC = Visco.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]