Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får upp ett felmeddelande hela tiden,
Emission service erfodras. Läser man ut felkoden får man 261A, lamda intermittent

Bilen går som det ska och startar som den ska.

Var kan felet ligga, lambdasond? Och i sådana fall vilken?

Tips uppskattas väldigt mycket.

Mvh B
Senast redigerad av 2 pimpdaddy, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av wissel
Känner inte igen felkoden faktiskt...jag har kollat på flera ställen !!!!
Hur har du fått fram denna kod ?
8)
Användarvisningsbild
av CarMan
brukar vara fel på MAF.
jag remomenderar som vanligt att man mäter upp den först, o bara byter om den är trasig (köp ej begagnad)
av pimpdaddy
Hej.

Jag fick ut den felkoden på mekonomen bilverkstad. Dom kopplade upp den mot datorn.

tack för tipset carman, en liten dum följdfråga bara, vad står MAF för? :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför är det så många som åker till en verksta & får felkoder avlästa, vad ska ni med dessa koder till???
Om du endå var på verkstan så hade dom väll kunnat läst ut Luft masan som paserar på tomgång när dom ändå höll på ! då hade du vetat om luftmase mätaren (MAF) gav ett korekt värde eller om den visade ett felaktigt värde.

Du måste tilt en verksta för att kolla detta!
Användarvisningsbild
av CarMan
byt topic, den ska beskirva ditt problem. Hjälp, vill ju alla ha ! skriv nått i stil med Motorlampa lyser (261A)
Användarvisningsbild
av wissel
Tycker nog att Mekonomen verkstaden här borde ha skäll och inte
forummedlem som försöker hålla kostnaderna i schack.
Tycker helt enkelt att dom skall upplysa om att deras pissiga
felkodsavläsning är värdelös för det mesta. Hoppas bara att dom skäms
och tar en 50 lapp eller så för insatsen ! Max......
Håller med dig CarMan om att felkodsavläsning skall ske hos Märkesverkstaden.
8)
Användarvisningsbild
av CarMan
Skäller igentligen inte på nån, vill bara upplysa om att en felkodsavläsning inte är mycke att ha. Vist kan man få hjälp på ett forum eller så, men man vill väll ändå ha just titt fel bekräftat med några mätvärden innan man hostar upp 3-4000:- på reservdelar.

Sen om det sker på en merkesverksta eller ej spelar väll ingen roll, bar adom kan din bil & har rät grejor för att konstatera ditt fel.
Tack för all hjälp och tips.. Nu vet jag var jag kan börja leta i varje fall.. För övrigt så blev det inte märkesverkstad på grund av att dom arbetar tider då jag inte har möjlighet att lämna/dyka upp med bilen. På mekonomenverkstaden här i stan är dom mycket mer hjälpvilliga och flexibla när det gäller sånt.
Min erfarenhet är inte den bästa vad gäller service/pris på Volvo här i Växjö, undviker så mycket jag kan.

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]