Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kristr
Som rubriken lyder.. Bilen en v70 d5 -05. T.ex i uppförsbacke vid omkörning gasar på lite extra röd triangel börjar lysa och motorservice erfodras börjar lysa och bilen går in i "limphome" bara vrida av nyckeln och bilen funkar perfekt igen men funkar utmärkt vid normal körning men som sagt enbart vid kraftigt gaspådrag.. Vad kan detta vara? Mvh Krister
av kristr
Nope ingen box.. Kraftigt acc behöver det inte vara men så att motor och turbo får arbeta lite.. Googlat lite mest engelska svar men många menar att det kan vara något läckage på rör eller slang till eller ifrån intercooler är inte så haj på engelska.. Och om det är så skulle motorn eller lmm kanske få fel värde.. Är detta långsökt eller kan det ligga något i det? Kan det ha att göra med om luftfilter är igentäppt? Ingen aning om hur känsligt det är?
av M585
Byt bränslefilter, inte till ett Biltema. Lämnar du bort den för felsökning så kommer säkerligen filtret bytas ändå så det är ingen extra utgift. För stort motstånd när den kräver lite mer bränsle.
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt att gisa vart du ska börja leta, då du inte läst felkoder.
men jag gissar på ECM-2501 & Ecm-2503

Du har förmodligen tjuvluft som tränger in nånstans i sigledningen (bränsle ledningen)
har du plåt bränslefilter så kolla tätheten ovanför delen som sitter ovanför bränslefiltret. Överst är det ett alu hus som kan erga.
sen har du en alu del på bränsle edningen ungefär vid styrväxeln, den kan oxå erga.
av erut67
Har en D5 -02. Jag har samma symtom som kristr men får inga felkoder eller någon röd triangel som lyser. Felet kommer och går när jag gasar lite extra, ibland försvinner turbotrycket från några sekunder till några minuter men oftast är trycket OK. Jag har bytt magnetventil till motorkuddarna och bränslefilter men det hjälpte inte. De vakuumstyrda motorkuddarna är OK. Misstänker att det är tryckreglerventilen till turbon som kärvar men är tveksam till att byta den eftersom den är relativt dyr och när jag dessutom inte får några felkoder.
Angående bränslefilter: Jag har Biltemas och Bosch original bränslefilter till D5 (med plåthölje) hemma i mitt garage. Båda dessa filter är tillverkade i Israel och verkar vara helt identiska.
Senast redigerad av 1 erut67, redigerad totalt 0 gånger.
av erut67
Raderade idag felkoderna med min PPC. Åkte ut en sväng och accelerade snabbt en gång varvid turbotrycket försvann för ett tiotal sekunder innan det återkom. Kollade sedan felkoderna och nu äntligen fick jag felkoden ECM6805 = turboreglerventil. Antar att det är reglerventilen som sitter uppe på ventilkåpan och som jag misstänkte i mitt tidigare inlägg. Fick dessutom ett tips att den felkoden också kan innebära att någon av de vacuumstyrda motorkuddarna läcker vid accerelation, det tänker jag kolla genom att plugga vacuumslangen som går från magnetventilen till kuddarna. Har nu kollat motorkuddarna under acceleration och felet kvarstår, återstår byte av tryckreglerventilen (artikelnr: 8636216).
Senast redigerad av 3 erut67, redigerad totalt 0 gång.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]