Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrpattaya
Hej
jag har en Volvo s80 2.9 99års modell med en vanlig 6 cylinder.
Problemet jag har är att bilen är svår att starta man brukar få vrida 4-5 gånger ca 5 sek varje gång men när den väl startar går den hur bra som helst.Kan börja med de som jag bytt alla tändspolar stor service vvt impulsgivare
har fräscht batteri även uppdaterat programvaran.Jag har märkt att när jag vrider på tändningen så tjuter de lite i från gasspjälet sen klickar de till i gasspjälet och bilen e helt omöjlig och starta innan det klickat till i gasspjället brukar ta ca 10 sek innan klicket kommer sen brukar den starta.Det är precis som bilen inte tänder när jag vrider på start nyckeln sen hoppar den bara igång helt plötsligt och går hur bra som helst kan även va lite svår och starta efter klicket men brukar komma igång efter klicket. Jag har haft fel meddelande service omgående och emissioner service erfodras men har läst av meddelande flera gånger verkar som dom kommer upp när bilen inte vill starta sen vid körning brukar motor lampan slockna igen.Tror ni att det kan räcka med att enbart byta gasspjället? Kompressions test är okey med hoppas verkligen nån vet lösningen på mitt problem då detta hittils har varit ganska kostsamt.

Tack på förhand Mrpattaya
Användarvisningsbild
av johan666
Det låter också som att mjukvaron till gasspjällen behöver uppgraderas, kostar 500spänn.
så gjorde de på min gamla S80. Funkade kanon efter det.
Jag fick samma felmeddelande. Åkte in direkt till verkstan.

En kompis som har en likadan bil som jag S80 2,4 -99 170hk
körde i 1 månad med felmeddelandet.
Bilen var orkeslös. Eftersom han körde för länge med det så fick de byta gasspjäll
6000 spänn blev de.

/Johan
av mrpattaya
Okey jag har gjort uppdatering på etm och ecm jag vet inte om gasspjälet ingår där men i vilket fall som helst har jag ett helt nytt gasspjäl jag tänkte uppdatera och sätt in bara hoppas de kommer funka . Har kört ett bra tag med detta men kan inte påstå att bilen är slö visst den blev bra mycket slöar efter uppdateringen men tror de beror på att bilen var chippad innan
Användarvisningsbild
av CarMan
om du har kört uppdatering på ETM (ETM är gas spjället) så har du nya mjukvaran i & kan då köra en ETM test, dena test avslöjar om spjälet är deffekt.
av mrpattaya
Det verkar som den ger massa spök koder när bilen inte vill starta har gett felkoder på misständning men allt e kollat och verkar inte vara något fel där tändspolar e ju byta vvt impulsgivar kompressions test m m
Användarvisningsbild
av CarMan
en bil ger inte spök koder!
Därimot måste man ALLTID ta reda på kreterierna för att en felkod ska sättas. som exempel så detekteras misstänning på fäljande sätt. När motorn snurrar så får vevaxeln en liten varvtals ökning för varje gång en cylinder tänder, om denna varvtals ökning uteblir så riggas en miss tänning, efter x antal triggnignar i rad så har motorstyrenheten fått order om at sätta en felkod (kan styrenheten säga att det alltid är en viss cylinder som missar så sätts felkod för den cylindern, kan styrenheten inte speifisera att det alltid sker på samma culinder så säts en annan felkod)

att felsöka är inte bra stope in en kabel o läsa på en data skärm...
av mrpattaya
Okey men dom i verkstaden sa att när bilen inte startar kan de provoceras fram fel koder på saker som inte e söndriga tex att ja har bytt alla tändspolare men att den fortfarande ger fel koder på att tändspolen eller andra grejer som e helt ny bytta e söndriga.ja vet inte vilket som stämmer är därför jag frågar er alla här i forumet för själv så är jag inte speciellt haj på bilar . Tack för ditt svar
Användarvisningsbild
av CarMan
en felkod är en felkod, inte en sak som säger vad som är fel. Så svaret är ja, bilen kan sätta felkoder på saker som inte är trasiga. Om bilen inte srartar så kan man få felkoder av olika anlednignar på en del olika saker, något som nån som är van at skruva med din bilmodell lätt kan solla ut.

tillexempel så brukar spänningen sjunka om bilen inte startas o då kan man få fel värden från vissa givare m.m. (felkoden är inte spök kod, för det "tröskel värde som är inprogramerat i datorn för att rigga felkoden har ju uppfylts)
av mrpattaya
Va ungefär så jag menade he he he jag har ju typ bytt allt som jag fått felkod på men fortfarande ingen förbättring därför jag börjar bli smått trött på detta problem. Vet någon vad mitt problem kan bero svara gärna mvh Mrpattaya

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]