Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael G
Hej hopp är ny här på forumet och rattar sen ett par månader en S60 AWD från -02.

Hittills är jag nöjd och bilen funkar kanon men jag har nåt konstigt ljud i framvagnen när jag kör framåt efter att ha backat och vice versa. Det knäpper till/klonkar. Det sker alltså inte när man kör ute på vägen utan bara när man backar och kör framåt och tvärtom.

Har provat att skruva av hjulen och vridit fram och tillbaka och då hör man också ljudet oavsett vilket framhjul man känner på.

Ljudet kan beskrivas lite som det ljud som uppstår när man drar i handbromsen på en 850 första gången under färd för dom som vet hur det låter.

Nån som fattar vad jag menar?
av andezon
prova att spänna skruvarna tilll drivaxlarna fram.
av cme
andezon skrev:prova att spänna skruvarna tilll drivaxlarna fram.
Låter ganska likt mitt problem (se "glapp i framvagn").
Hur kommer man åt drivaxelskruvarna?

Magnus
av andezon
har du alu fälgar räcker det med att ta bort den centrumkåpan som det står volvo på, har du plåtfälgar ser du den direkt

(om du inte har hjulsidor på fälgarna då tar du bara av dom)

sitter en skruv var sida brukar vara 14mm skruv mitt i hjulspindeln..
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan få ett knirkande eller ett ljust pip i samband med at man är i dragläget & deta är drivaxelns splinse som rörsig mor motsvarande splins i naven.
det bästa är at locktita splinsen för att bli av med detta ljud.

till XC90 finns också en modifierad skruv att sätta dit, gisningsvis så passar denna skruv även på övriga P2 bilar
av cme
andezon skrev:har du alu fälgar räcker det med att ta bort den centrumkåpan som det står volvo på, har du plåtfälgar ser du den direkt

Var precis ute och kollade på min V70N och såg den "lilla" skruven. Är den till en kåpa?. Drivaxelmuttern borde väl vara av samma storlek som till gamla V70. Vad skall åtdragningsmomentet vara till drivaxeln?
Magnus
av cme
CarMan skrev:man kan få ett knirkande eller ett ljust pip i samband med at man är i dragläget & deta är drivaxelns splinse som rörsig mor motsvarande splins i naven.
det bästa är at locktita splinsen för att bli av med detta ljud.

till XC90 finns också en modifierad skruv att sätta dit, gisningsvis så passar denna skruv även på övriga P2 bilar
Vilken sorts Loctite skall det vara (gänglåsning normal/stark eller bussningsmontering etc.)?
Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:
andezon skrev:har du alu fälgar räcker det med att ta bort den centrumkåpan som det står volvo på, har du plåtfälgar ser du den direkt

Var precis ute och kollade på min V70N och såg den "lilla" skruven. Är den till en kåpa?. Drivaxelmuttern borde väl vara av samma storlek som till gamla V70. Vad skall åtdragningsmomentet vara till drivaxeln?
Magnus
det ska inte varasom på gammla V70, utan är bara en liten skruv dom håller in drivaxeln. det är inte specielt högt moment på den lilla skruvan
av cme
CarMan skrev:
cme skrev:

Magnus
det ska inte varasom på gammla V70, utan är bara en liten skruv dom håller in drivaxeln. det är inte specielt högt moment på den lilla skruvan
Jag var precis i garaget och drog skruven med momentnyckel till 25Nm. Skruven rörde sig kanske något men inte mycket. Tyvärr var det för mycket snö ute för att jag skulle märka någon skillnad. Ska prova ordentligt i mogon igen.
Magnus
av cme
Mikael G,
Jag ber om ursäkt om jag kidnappade din tråd men ditt problem lät väldigt lika mitt. Jag drog drivaxelskruven på vänster sida och glappet/knäppet verkar vara borta. Jag måste säga att jag var tveksam först eftersom skruven var ganska väl dragen men i och med att jag spände upp skruv något så kanske splinsen hamnade i ett annat läge. Vi får se om det kommer tillbaka.
Magnus

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]