- ons 17 feb 2010, 14:51
Volvo XC70 2005 2.5t, en bugg som lurat många! Årsmodeller 2003 och fråmåt
Här får ni en intressant vinkel.
Köpte en Volvo xc70 2005 2.5 T.
Det ingick en blocket försäkring via If.
Bilen besiktigas utan anmärkning innan för säljning.
Jag som ny ägare lämnar in bilen på kamremsbyte samt totalt service.
Bilen får bra betyg och ett bra köp av Bilia.
Märker att bilen spinner ovanlig mycket på framhjulen och funderar på fyrjhulsdriften.
Ber Bilia kolla bilen igen och dom konstaterar att bilen inte har haft fyrhjulsdrift sedan köpet, har nu ägt bilen i en månad.
If anser att försäkringen ej täcker fyrhjulsdrift trots anvisningar om hjälp vid dolda fel samt paragraf 4 som lyder "Felet får ej funnits innan försäljning".
håller visserligen med If om att drivlina ej ingår på en bil med mer än 15000 mil.
Man kan ej välja bort If som försäkringsbolag.
Summan av det hela.
En bil för 430.000 kr indikerar ej att fyrhjulsdriften är urkopplad, (kugget under vinkelväxeln va slitet men inte fel på själva vinkelväxeln)
Inte ens på Bilias alla serviceprotokoll kollar man fyrhjulsdriften bara ev läckage. Servicepaket 2F
Det finns ingen lampa som indikerar på felet.
Som konsument kan du själv inte kontrollera felet, det krävs erfarenhet av fyrhjulsvana (en känsla) och kunna se om den inte driver på bakhjulen.
Säljaren känner sig lurad av tidigare service hos Bilia
Jag har köpt en fyrhjulsdriven bil utan fyrhjulsdrift
Man märker inte felet på besiktning.
Bila märker inte felet vid full service eller vid 3000 mila service.
Bilprovning kollar bilens bromsförmåga utan tändning igång och växelspak i läge neutral, märker inte att bilen är allvarligt skadad.
Bilprovning är överraskade över att inge upptäckt felet förrän idag.
Bilen har idag haft 3 ägare inkl mig, den första ägaren slås också av tanken att felet kan vart från ursprung men alltid litat på serviceprotokollen.
Man kan inte välja bort If som försäkringsbolag vid köpet.
Arn vill att båda parter skall komma överens i första hand annars tingsrätten.
Säljer är ej samarbetsvillig i nuläget.
Jag åker på en reparation i bästa läge 5500 kr eller värsta fall 15000 kr om vinkenväxlen är dålig.
Nån som har något tips hur man kan få rätt eller få säljaren att stå för reparationen?
Ärendet är anmält till jurist/advokat som tar det i tTingsrätten men skulle vilja slippa detta.
Linus
Här får ni en intressant vinkel.
Köpte en Volvo xc70 2005 2.5 T.
Det ingick en blocket försäkring via If.
Bilen besiktigas utan anmärkning innan för säljning.
Jag som ny ägare lämnar in bilen på kamremsbyte samt totalt service.
Bilen får bra betyg och ett bra köp av Bilia.
Märker att bilen spinner ovanlig mycket på framhjulen och funderar på fyrjhulsdriften.
Ber Bilia kolla bilen igen och dom konstaterar att bilen inte har haft fyrhjulsdrift sedan köpet, har nu ägt bilen i en månad.
If anser att försäkringen ej täcker fyrhjulsdrift trots anvisningar om hjälp vid dolda fel samt paragraf 4 som lyder "Felet får ej funnits innan försäljning".
håller visserligen med If om att drivlina ej ingår på en bil med mer än 15000 mil.
Man kan ej välja bort If som försäkringsbolag.
Summan av det hela.
En bil för 430.000 kr indikerar ej att fyrhjulsdriften är urkopplad, (kugget under vinkelväxeln va slitet men inte fel på själva vinkelväxeln)
Inte ens på Bilias alla serviceprotokoll kollar man fyrhjulsdriften bara ev läckage. Servicepaket 2F
Det finns ingen lampa som indikerar på felet.
Som konsument kan du själv inte kontrollera felet, det krävs erfarenhet av fyrhjulsvana (en känsla) och kunna se om den inte driver på bakhjulen.
Säljaren känner sig lurad av tidigare service hos Bilia
Jag har köpt en fyrhjulsdriven bil utan fyrhjulsdrift
Man märker inte felet på besiktning.
Bila märker inte felet vid full service eller vid 3000 mila service.
Bilprovning kollar bilens bromsförmåga utan tändning igång och växelspak i läge neutral, märker inte att bilen är allvarligt skadad.
Bilprovning är överraskade över att inge upptäckt felet förrän idag.
Bilen har idag haft 3 ägare inkl mig, den första ägaren slås också av tanken att felet kan vart från ursprung men alltid litat på serviceprotokollen.
Man kan inte välja bort If som försäkringsbolag vid köpet.
Arn vill att båda parter skall komma överens i första hand annars tingsrätten.
Säljer är ej samarbetsvillig i nuläget.
Jag åker på en reparation i bästa läge 5500 kr eller värsta fall 15000 kr om vinkenväxlen är dålig.
Nån som har något tips hur man kan få rätt eller få säljaren att stå för reparationen?
Ärendet är anmält till jurist/advokat som tar det i tTingsrätten men skulle vilja slippa detta.
Linus
- By Tompamannen