Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lirum
Volvo XC70 2005 2.5t, en bugg som lurat många! Årsmodeller 2003 och fråmåt

Här får ni en intressant vinkel.

Köpte en Volvo xc70 2005 2.5 T.
Det ingick en blocket försäkring via If.
Bilen besiktigas utan anmärkning innan för säljning.
Jag som ny ägare lämnar in bilen på kamremsbyte samt totalt service.
Bilen får bra betyg och ett bra köp av Bilia.

Märker att bilen spinner ovanlig mycket på framhjulen och funderar på fyrjhulsdriften.
Ber Bilia kolla bilen igen och dom konstaterar att bilen inte har haft fyrhjulsdrift sedan köpet, har nu ägt bilen i en månad.
If anser att försäkringen ej täcker fyrhjulsdrift trots anvisningar om hjälp vid dolda fel samt paragraf 4 som lyder "Felet får ej funnits innan försäljning".
håller visserligen med If om att drivlina ej ingår på en bil med mer än 15000 mil.
Man kan ej välja bort If som försäkringsbolag.

Summan av det hela.
En bil för 430.000 kr indikerar ej att fyrhjulsdriften är urkopplad, (kugget under vinkelväxeln va slitet men inte fel på själva vinkelväxeln)
Inte ens på Bilias alla serviceprotokoll kollar man fyrhjulsdriften bara ev läckage. Servicepaket 2F
Det finns ingen lampa som indikerar på felet.
Som konsument kan du själv inte kontrollera felet, det krävs erfarenhet av fyrhjulsvana (en känsla) och kunna se om den inte driver på bakhjulen.
Säljaren känner sig lurad av tidigare service hos Bilia
Jag har köpt en fyrhjulsdriven bil utan fyrhjulsdrift
Man märker inte felet på besiktning.
Bila märker inte felet vid full service eller vid 3000 mila service.
Bilprovning kollar bilens bromsförmåga utan tändning igång och växelspak i läge neutral, märker inte att bilen är allvarligt skadad.
Bilprovning är överraskade över att inge upptäckt felet förrän idag.
Bilen har idag haft 3 ägare inkl mig, den första ägaren slås också av tanken att felet kan vart från ursprung men alltid litat på serviceprotokollen.
Man kan inte välja bort If som försäkringsbolag vid köpet.
Arn vill att båda parter skall komma överens i första hand annars tingsrätten.
Säljer är ej samarbetsvillig i nuläget.
Jag åker på en reparation i bästa läge 5500 kr eller värsta fall 15000 kr om vinkenväxlen är dålig.

Nån som har något tips hur man kan få rätt eller få säljaren att stå för reparationen?
Ärendet är anmält till jurist/advokat som tar det i tTingsrätten men skulle vilja slippa detta.

Linus
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Antar att du inte betalat 430 tusen för bilen som den kostar ny.

Du har kanske betalat 200.000 kr mindre, och varför det, jo för bilen är inte ny och man kanske får laga den för 5000 kr.

Det finns ju en anledning till att begagnade bilar är billigare.
av Lirum
VolvoB20 skrev:Antar att du inte betalat 430 tusen för bilen som den kostar ny.

Du har kanske betalat 200.000 kr mindre, och varför det, jo för bilen är inte ny och man kanske får laga den för 5000 kr.

absolut men inte om man får upplysningen att bilen är rabatterad pga kemremsbyte men att fyrhjulsdriften är intakt.
av Daddan
Antar att det är köp av privatperson, då gäller köplagen.

Du ligger dumt till då det är svårt att bevisa att felet fanns innan du köpte bilen då den servats/besiktigats UA i din ägo. Den kan lika gärna ha rasat nyss.

Det du kan luta dig mot är att varken Bilia eller SBP inte upptäcker felet på deras kontroller. Det innebär troligen dessutom att du utfört den kontroll av bilen som du förväntas göra vid köp. Felet kan därför ha funnits från början. Säljaren skall i detta fall åtgärda felet utan kostnader för dig.

Tyvärr är det tingsrätten som gäller i tvist. Den som förlorar åker dessutom på rättskostnader och utebliven inkomst både för sig och motparten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lirum skrev:

absolut men inte om man får upplysningen att bilen är rabatterad pga kemremsbyte men att fyrhjulsdriften är intakt.
Har du ett skriftligt intyg på att dessa komponenter är funktionskontrollerade ? Då är det ju den som har skrivit under protokollet som du skulle kunna stämma.

På mina begbilar jag har köpt har jag fårr laga allt från vattenpumpar til kylare, bromsar, kamkedjor, fläktar osv. Det brukar jag räkna med.

Du har ju köpt en 7-8 år gammal bil av privatperson, svårt att få rätt i tinget då. Skillnad om du köper av Bilfirma med garanti.
av llesrof
Stämmer folk gör man i amerikanska filmer, men det är väl därifrån många får sin verklighetsuppfattning.I Sverige vågar man inte stämma någon med tanke på att man riskerar att förlora och får betala hela rättegången.

Några funderingar:
Ber Bilia kolla bilen igen och dom konstaterar att bilen inte har haft fyrhjulsdrift sedan köpet
Hur kan BIlia veta att fyrhjulsdriften inte fungerade när du köpte bilen?
If anser att försäkringen ej täcker fyrhjulsdrift trots anvisningar om hjälp vid dolda fel samt paragraf 4 som lyder "Felet får ej funnits innan försäljning".
Är det Ifs blocketförsäkrings villkor? Det är ju i så fall uppenbart att den är till för att blåsa folk. Har du kollat om du kan ta det på vagnskadeförsäkringen?
En bil för 430.000 kr indikerar ej att fyrhjulsdriften är urkopplad, (kugget under vinkelväxeln va slitet men inte fel på själva vinkelväxeln)
Det kan vara svårt att lösa detta då det är ett mekaniskt fel. Det finns ju inget som indikerar att en bakaxel är på väg att lossna heller. Eller skall det sitta en sensor på kuggarna som ger signal när den blir sliten? Är det den berömda splines-hylsan du tänker på? Det är tyvärr inte helt ovanligt att den går sönder har jag förstått.
Inte ens på Bilias alla serviceprotokoll kollar man fyrhjulsdriften bara ev läckage
Värdelöst. Det är lite som med städerskorna på jobbet. Man skall helst ha städat åt dem innan de städar, annars blir det för mycket jobb för dem. Helst vill väl bilmekarna kolla hela bilen med dator. Trådlöst så att de slipper resa sig. Skall de resa sig kostar det extra.
Som konsument kan du själv inte kontrollera felet, det krävs erfarenhet av fyrhjulsvana (en känsla) och kunna se om den inte driver på bakhjulen.
Du upptäckte ju uppenbarligen felet så det kan ju trots allt inte vara omöjligt. Var det snubbarna på Bilia som påstod detta? Men visst, helt enkelt är det kanske inte. Jag köpte ju själv en ofyrhjulshjulsdriven XC70 :roll: .
Varför skulle de kolla det? De kollar bara att bilen är trafiksäker och att den inte släpper ut för mycket bajs ur avgasröret. Resten skiter de i.
Hur långt har bilen rullat nu? Felet kanske började märkas först vid 3500 mil?
Så skulle jag också sagt om jag jobbat på bilprovningen och mot all förmodan upptäckt felet.
Bilen har idag haft 3 ägare inkl mig, den första ägaren slås också av tanken att felet kan vart från ursprung men alltid litat på serviceprotokollen.
Har ingen av de förra ägarna märkt att fyrhjulsdriften inte fungerat? Att den du köpte bilen av nekar är ju förstålig, men de andra? De kanske inte körde med den i snö eller halka? Många bilar får aldrig smaka på sånt. Det finns nog en stor risk för att den du köpte bilen av inte hade en susning om att den var defekt. Och om första ägaren haft en känsla av att fyrhjulsdriften aldrig fungerat, varför kollade han/hon inte upp det?

Asså... den där blocketförsäkringen... vad tusan skall man ha den till om den bara täcker fel som uppstår efter köpet? Jo, jag besvarade min fråga i samma mening, den täcker naturligtvis fel som uppstår efter köpet, men ändå? Vad har du själv för försäkringsbolag?

Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa. Är det konstaterat att det verkligen är ett mekaniskt fel? Har du testat om du får drivning bak om du kopplar ur DSTC?
av rhw
Blocket försäkringen fixade två nya drivaxlar för mej så värdelös är den inte! Blev visserligen inte ifrågasatt om när bilen började skaka heller......
Användarvisningsbild
av isak
IF är ett bolag man inte ska ha att göra med!
inga egna erfarenheter från min sida. men där jag arbetade tog de inte plåtjobb som var försäkrade hos dem PGA att de skulle sätta prislistan själva! dessutom skulle reservdelar köpas begagnade? det kunde gälla i stort sett nya bilar med lite mil. hur fan ska ett företag kunna förklara det gentemot kund?
isak
av Lirum
llesrof skrev:Stämmer folk gör man i amerikanska filmer, men det är väl därifrån många får sin verklighetsuppfattning.I Sverige vågar man inte stämma någon med tanke på att man riskerar att förlora och får betala hela rättegången.

nej det är tingsrätten som gäller om säljaren inte vill betala service.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... atk%C3%B6p

Några funderingar:
Ber Bilia kolla bilen igen och dom konstaterar att bilen inte har haft fyrhjulsdrift sedan köpet
Hur kan BIlia veta att fyrhjulsdriften inte fungerade när du köpte bilen?
den lämnades in strax efter köpet och det påtalades men kollades först senare men d vissade sig att jag hade rätt
Är det Ifs blocketförsäkrings villkor? Det är ju i så fall uppenbart att den är till för att blåsa folk. Har du kollat om du kan ta det på vagnskadeförsäkringen?

skall kolla detta men det gäller ej när bilen rullat x antal mil och då speciellt 4-hjulsdrift
Det kan vara svårt att lösa detta då det är ett mekaniskt fel. Det finns ju inget som indikerar att en bakaxel är på väg att lossna heller. Eller skall det sitta en sensor på kuggarna som ger signal när den blir sliten? Är det den berömda splines-hylsan du tänker på? Det är tyvärr inte helt ovanligt att den går sönder har jag förstått.

Eftersom bilen är en XC70, bilen är dyr, allt annat är datoriserat där det primära med bilen som modell att den är just fyrhjulsdriven. Då borde detta dels kollas av bilia och dels ha någon sort indikation i den mjukvaran volvo använder. som en flakmoppe utan flak, det är ju så man häpnar att det inte finns mer kolla på just fyrhjulsdriften.
Inte ens på Bilias alla serviceprotokoll kollar man fyrhjulsdriften bara ev läckage
Värdelöst. Det är lite som med städerskorna på jobbet. Man skall helst ha städat åt dem innan de städar, annars blir det för mycket jobb för dem. Helst vill väl bilmekarna kolla hela bilen med dator. Trådlöst så att de slipper resa sig. Skall de resa sig kostar det extra.

Japp det är lite så dom skäms men ingen kollar det, pratat med Bilia Gbg, Malmö och Lund
Du upptäckte ju uppenbarligen felet så det kan ju trots allt inte vara omöjligt. Var det snubbarna på Bilia som påstod detta? Men visst, helt enkelt är det kanske inte. Jag köpte ju själv en ofyrhjulshjulsdriven XC70 :roll: .

Upptäckte det ej men letade efter en knapp eller tillval där man sätter på awd, visst inte hur d funkade riktigt, bilen har ju en W knapp. Men efter ringt förra ägaren, ringt bilia, kollat bruksanv fick jag lära mig att den slås på först om framhjulen snurrat ett kvarts varv. Hängde på ett släp och rullade ut på en snö/is väg och bad vänner titta om bakhjulen rullade men icke.
Varför skulle de kolla det? De kollar bara att bilen är trafiksäker och att den inte släpper ut för mycket bajs ur avgasröret. Resten skiter de i.

Jo men eftersom speciella bromsprov måste göras på awd bilar kan man kanske märka oljud eller missdrag och med deras erfarenhet borde detta kännas till. Bilen kan om man har stor otur bli trafikfarlig
Hur långt har bilen rullat nu? Felet kanske började märkas först vid 3500 mil?

Hjälps ej, fyrhjulsdriften kollas aldrig. Bilen har haft 2 ägare innan mig ingen uppger att de har märkt felet. Trots 3000 mila service. Dock enl Bilia är det oljud i bilen under en tid. Nån kan fara med osanning
Så skulle jag också sagt om jag jobbat på bilprovningen och mot all förmodan upptäckt felet.

Möjligt men dom har inget att dölja i detta fallet
Har ingen av de förra ägarna märkt att fyrhjulsdriften inte fungerat? Att den du köpte bilen av nekar är ju förstålig, men de andra? De kanske inte körde med den i snö eller halka? Många bilar får aldrig smaka på sånt. Det finns nog en stor risk för att den du köpte bilen av inte hade en susning om att den var defekt. Och om första ägaren haft en känsla av att fyrhjulsdriften aldrig fungerat, varför kollade han/hon inte upp det?

Den första ägaren har testat och vart nöjd med bilen dock inte de sista åren, sista ägaren har inte enl uppgift märkt något. Som sagt de båda har litat på bilias service som ändå kostar x antal tusen per gång och jag själv hade tagit för givet att en fyrhjulsdriven bil som ständigt servas även blir undersökt för sin drivlina.

Asså... den där blocketförsäkringen... vad tusan skall man ha den till om den bara täcker fel som uppstår efter köpet? Jo, jag besvarade min fråga i samma mening, den täcker naturligtvis fel som uppstår efter köpet, men ändå? Vad har du själv för försäkringsbolag?

Man får ju If som ingår i köpet och gäller i 6 månader gratis men täcker inte fel som drivlina men den borde täcka dolda fel. Jag har ju svarat på en annons där ägaren klart och tydligt skrivit ner att en 4-hjulsdriven bil säljes och det va ju därför jag köpte den. Det är för mig vilseledande och skandal.

Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa. Är det konstaterat att det verkligen är ett mekaniskt fel? Har du testat om du får drivning bak om du kopplar ur DSTC?
Bilia har hissat upp bilen och konstaterat felet
av Lirum
VolvoB20 skrev:
Lirum skrev:

Har du ett skriftligt intyg på att dessa komponenter är funktionskontrollerade ? Då är det ju den som har skrivit under protokollet som du skulle kunna stämma.

På mina begbilar jag har köpt har jag fårr laga allt från vattenpumpar til kylare, bromsar, kamkedjor, fläktar osv. Det brukar jag räkna med.

Du har ju köpt en 7-8 år gammal bil av privatperson, svårt att få rätt i tinget då. Skillnad om du köper av Bilfirma med garanti.
Även om personen uppgivit att bilen är fyrhjulsdriven men som inte är det?
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]