Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Engineer1980
Hej, har blitt lite sugen på en XC90 - 7 säten av nyare modell..

Men frågan är, ny eller begagnad -08-09-10?

Tänkte äga bilen i ca 4 år, ca2000mil/år.

Just nu känns ju R-design modellen som ett bra köp, en Volvohandlare i Skåne har en väl utrustad svart D5 med ca 80k rabatt på blocket, hamnade på ca 460.

Liknande 08 med kanske 5000mil på mätaren verkar ha ett realistiskt pris på ca 300k.

D5an skiljer ju avsevärt nu med nya 2010:an.
160k/3 = 60k i året i värdeminskning.

Hur man än räknar har jag svårt att inte räkna hem ett nybilsköp jfr beg...
Både risk, ekonomiskt och kvalitativt.
Please advise.
av UffeXC
Hej,

Då jag porecis i dagarna väntar leverans av ny XC90 i utbyte mot min gamla XC90 -07 så har jag givetvis funderat en del på dessa frågor.
För att börja med att korrigera dig så är det samma D5 på -07,-08,-09 som den nya 2010. Tyvärr har Volvo inte valt att uppdatera ännu.
Mina tankebanor kretsade kring att behålla nuvarande bil ytterligare något år den de facto funkar perfekt utan några problem.
När jag dock fick attraktiva offerter kombinerat med nya vagnskada började jag fundera.
Min bil har precis passerat 12000 mil och står fortfarande attraktivt värderat på beg-marknaden. Kör jag den ytterligare något år så närmar vi oss 17000 mil och helt plötsligt faller antalet spekulanter som har intresse.
Jo, jag vet att bilen sannolikt fortfarande är bra men den allmänna uppfattningen verkar vara att bilar skall inte ha passerat 14-15000 mil. Med detta i beaktande så låg valet på att köra ytterligare 2 år och verkligen slita på bilen alternativt att byta till ny bil där månadskostnaden är jämförbar med dagens bil.
Då nya bilar alltid är kul så blev det som vanligt inte ett så rationellt beslut. Ytterligare en fullmatad XC90 står och väntar på mig, denna gång dock vit :P
av Mr T
Engineer1980 skrev:Nån som vet om nya D5:an kommer i -11 modellen av XC90:n?

Mvh Johan
Nej det är den gamla vanliga 185-hästarn som fortfarande sitter i bilarna.

XC90n är den enda bilen som fortfarande bygger på P2-plattformen där också förra generationen V70 fanns. Bl a därför blir det nog rätt dyrt att anpassa den nya D5'an till XC90n.

Annars kan man ju tycka att det hade räckt långt att putta i nya D5'an, ta interiören från XC70n och några nya lister utanpå och köra ett par år till - men iom att elsystemet är det "gamla" så blir det en större operation än vad man först tror.

//Mr T

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]