Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Det verkar som att XC90 och X5 står i ungefär samma pengar nu. Jag siktar på årsmodell 2004.
Vilken skulle ni välja som familjebil, cirka 1500 mil per år.
Fördelar XC90:
1. Integrerade bilbarnstolar, ni som har dem vad tycker ni om dessa?
2. Högre krocksäkerhet

Fördelar X5:
1. Snyggare
2. "Sportigare" körning
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag jämförde X5 och XC90 rätt mycket och valet föll på XC90.

Personligen tycker jag att XC90n är snyggare men det är ju en smaksak (X5an efter faceliften är ju riktigt läcker men innan såg den trist ut).

Körkänslan är något bättre på X5an men ärligt talat är skillnaden ofta överdriven. Det handlar om en SUV och ingen är särskilt sportig att köra. Båda har bra styrning och bra motorer.

Ekonomin känns klart bättre i XC90 när man jämför priser på reservdelar, service och liknande. 2.5T har helt ok förbrukning för en sån här stor bil.

Kvalitetskänslan är svårslagen på BMW, men Volvo lyckas bra. Gillar inredningen i XC90 bättre - cleant och stilrent med stora rutor och bra utsikt. Däremot har min bil haft en hel del fel där jag varit tacksam för 6-månaders-garanti från bilhandlare - gör ett M-test om du köper privat!

Min röst faller på XC90 - en smart SUV. Kan servas överallt och det är lätt att köpa komponenter på nätet eller mekonomen om man behöver fixa något. Och den är ljuvlig att åka i!

/ jacob
Användarvisningsbild
av greeeken
Skulle jag välja av dessa hade det nog blivit X5 med facelift isåfall annars XC90 i svart färg.
Tycker dock Volvon är lite plastig på insidan.
Har testkört båda och som föregående sa så är inte skillnaden så stor. Nått som verkar vanligt är att 4 hjulsdriften på volvobilar förr elelr senare lägger av.

Men sälkerheten går ju före för min del så Volvon får min röst i slutet.
av Daddan
Svärföräldrarnas XC90 -03 har varit långt från felfri. Automaten har rasat, vattenläckor, trasig torkarmotor bak, framvagnsdelar bytta flera gånger om (hjullager, krängningshämmare mm.). Skön bil att åka, verkar lite sådär i konstruktionen tyvärr.
av UffeXC
XC90 av första årsmoidell var definitivt ingen höjdare. Jag köpte min först av årsmodell -04 och den var inte heller utan barnsjukdomar. Uppgifter från flera håll gör gällande att man bör ta sikte på -05 och framåt.
Min nuvarande -07 som skall bytas i veckan har gått riktigt bra utan större problem än skeva bromsskivor tillföljd av ett dåligt nav.
av Daddan
Precis, det var det jag menade, -05 eller nyare på XC90 är bättre än -04 eller äldre. Det hände en del till -05 som gör de nyare till ett mycket bättre val.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag hörde mig för ganska mycket om det här med årsmodeller på XC90 innan jag köpte. En bekant till mig jobbar på volvo och han sa att det gjordes stora förbättringar mellan 03 och 04. Han tyckte att jag lugnt kunde köpa 04a och framåt men att jag skulle undvika 03or. Jag kan förstås inte bedöma sanningshalten i detta men det är vad jag har hört iaf.
Användarvisningsbild
av kave
Först, tack för era kommentarer.

Jag var runt och testade vår bilbarnstol, Akta Graco Duologic 2, i lite olika tänkbara bilar.
X3, trångt att sitta framför stolen och köra.
520, något bättre utrymme men trångt ändå.
XC90, gott om plats framför barnstolen.

Jag snöade in lite på Audi A6 av senaste modell också eftersom dessa ligger väldigt bra till i pris, men vilka stora problem det tycks vara med motorernas dåliga kvalitet och verkstädernas rykte är som vanligt.
av Lövet
kave skrev: Jag snöade in lite på Audi A6 av senaste modell också eftersom dessa ligger väldigt bra till i pris, men vilka stora problem det tycks vara med motorernas dåliga kvalitet och verkstädernas rykte är som vanligt.
Vilka problem skulle det vara? För det är väl inte diskussionen på Autopower om kamkedjorna du läst? De kamkedjeras som framkommit har berott på att man överträtt serviceintervallen - ordentligt.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]