Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,

första gången jag skriver någonting i forumet, lite nervöst med tanke på all kunskap kontra min icke-kunskap.

Jag hissade min bil häromdagen och noterade att bakre dämparen håller på att lägga av.
Ok, ringde bilia , 6 885 :- omonterat, Mekonomen har inget alls, avgassystem.se har endast sportsystem dock för det facila priset av 5000 (exkl. montering, 5500 ink. montering).

Är det någon här som bytt | köpt ? Finns det verkligen inte "vanligt" alternativ ?

Tacksam för alla svar .
av Teemu
kollat med Meca? (http://www.meca.se)

Dom i Kumla var iaf innan överköpet till Meca ruskigt duktiga på delar till det mesta. Kanske så fortfarande?
av Jesper
Hej!

Själv köpte jag nivåregleringssatsen(eftermontering) till min bil... på det viset kom jag undan med en tusenlapp(totalt ca 5000:-) och fick med nya fjädrar.

Mvh

Jesper

:oops: Här var man verkligen med i matchen... Byta avgasrör? Å andra sidan har inte jag gjort på en bil sedan jag hade Opel kadett!
Senast redigerad av 1 Jesper, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ferrita har ju originalsystem till 140/170-bilarna för 4500:-. Kanske kan vara värt att slå en signal till dem och höra om det inte finns system med standardmått till turbosarna också.

Personligen kommer jag aldrig att köpa ett icke rostfritt system den dagen det blir aktuellt för byte, har haft rostfritt på de två senaste bilarna och de har fungerat perfekt. V40:n jag har nu har det rostfria systemet hängt med i 20000 mil utan några som helst problem.
av apan_jocko
Tack! Fan va snabbt ni svarar här. Får kolla lite olika alternativ, men just nu verkar det som att jag får ta ett sportsystem, vet dock inte om de är rostfria ? Tveksamt ?

/ J
Användarvisningsbild
av Bosa
apan_jocko skrev:Tack! Fan va snabbt ni svarar här. Får kolla lite olika alternativ, men just nu verkar det som att jag får ta ett sportsystem, vet dock inte om de är rostfria ? Tveksamt ?

/ J
Ferritas sportsystem är rostfritt iaf, kostar 5495:- + montering. Är 2½˝ från kat och bakåt med ett 3½˝-slutrör.

Deras garanti är ju helt ok också:

Garanti
En skriftlig garantisedel medföljer varje system. Den gäller så länge köparen äger produkten/bilen, dvs den är personlig och kan ej överlåtas. Den omfattar ej de galvaniserade avgasklammer samt gummiförband som medföljer i den bifogade monteringssatsen. Ingen garanti lämnas på flexibla detaljer, universaldelar och katalysatorer!

Garantisedeln skall vid köpet lämnas till köparen komplett ifylld. Skulle reklamation uppstå och garantisedeln ej är komplett eller saknas, fråntar sig ferrita allt ansvar.
Eventuella reklamationer: Garantisedelnummer skall genomgående anges vid reklamation. Den reklamerade detaljen skall efter utbyte insändas till ferrita sweden ab.
av apan_jocko
Japp, de verkar ha ferrita på avagassystem också. Synd bara att det är sånt tacky utblås.

Tack för alla svar !
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Vad har hänt? sönderrostad? vad jag har hört så ska de inte vara dessa problem på V70N. Eftersom det är ett rostfritt system redan enligt uppgift.
CarMan kanske vet? Jag tror att det har varit rostfritt sedan 850.

/Henrik
av apan_jocko
Tja, på ljuddämpare längst bak har membranet (eller skalet eller vad ni kallar det) rostat sönder. Kollade tidigare i höstas för jag tyckte att jag hörde lite sidoljud men då såg jag inget. Kollade som sagt igen häromdagen och vips så var det ett hål , 1x1 cm ung med rost runtomkring = ej roligt.

/ J
Användarvisningsbild
av henka35
Jaha, tydligen ett problem :cry: Tur att man bor i Kiruna = rostfritt.
Men det finns ju nya 8)

/Henrik

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]