Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPeLa
Har precis köpt en xc-70 -07 i fredags. :D blev stående i en backe igår, kom iofs upp efter ett tag men tycker det verkar konstigt. Min fråga är hur kollar jag enklast att 4hjulsdriften fungerar??
av MatteC
Är inte någon expert men jag tycker det låter konstigt att du blivit stående. Det var väl den typ av problem som fick volvo att gå över till haldex-systemet. Men vad gäller din fråga: kör tillbaka till samma backa med en kompis så får denna kolla om både fram och bakhjul spinner. Hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Det går inte att se att bakhjulen spinner för de spinner aldrig.. de driver så precis att framhjulen ska kunna orka. Har provat och kollat det där förut, men som sagt, de spinner aldrig utan driver så precis som behövs för att de inte ska slira och hjälpa framhjulen.
av MatteC
Ok, jag är fel ute. Klart att bakhjulen inte spinner. Men borde man inte kunna se om bakhjulen är med och driver eller bara rullar med även om de bara hjälper till precis så mycket som behövs?
av inkognito
vilken skit 4-hjulsdrift med andra ord, hur kan man ens kalla det 4-hjulsdrift?
av Pzycic
Låter som att det är någonting som inte stämmer, så där gör absolut inte vår XC90 -07. Den skall spärra eller dra ner kraften på de hjulen som spinner och ge mer kraft till de hjul som inte "sitter fast". om jag var du hade jag åkt in och kollat av så haldexen överför kraften som den ska.
av MrPeLa
Jag skall leta upp en backe imorgon å kolla igen, men jag tyckte det verkade konstigt det ena framhjulet spann ju lite men det verkade som att antispinnfunktionen fixade det, jag kunde inte märka att det skulle vara en 4hjulsdriven bil jag satt i den betedde sej precis som min gamla v70. å jag som skall till fjällen om en vecka... :x
Skall man förresten köra på nått speciellt sätt när det börjar slira? kanske skall man gasa mera jag körde ju på samma sätt som med min gamla bil. får testa igen...
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Finns massor med trådar om det här.

De vanligaste felen när bakhjulen inte driver är:

* Trasig tempgivare i Haldex (orsakar att fyrhjulsdriften deaktiveras)
* Trasig hylsa mellan vinkelväxel och växellåda
* Trasig vinkelväxel
* Trasig oljepump
* Trasig kontrollbox till Haldex

(finns säkert mer men det här är vad jag kommer på nu)

Jag hade exakt samma fel som du på min XC90 och lösningen var ny oljepump. Skillnaden är otrolig och trots att jag har slitna friktionsdäck utan dubb fastnar jag ingenstans längre.

Åk in till verkstad och läs av felkoder.

/ Jacob
av Lövet
Det verkar som vi kan lägga ytterligare en trasig fyrhjulsdrift till listan nu. Detta tror jag är den 5e jag läser om de sista två veckorna. Åk in på Volvo och be dem kolla felkoder.

Att bakhjulen inte kan spinna som antyds ovan tror jag inte på. Har själv haft en S40N T5 AWD och det gick alldeles utmärkt att köra perfekta fyrhjulsställ i den bilen vilket hade varit en omöjlighet om inte bakhjulen tilläts spinna.
av Tartryffel
Nej, det där är bara forumpåhitt. Självklart spinner även bakhjulen om det inte fäster nånstans. Bilen fördelar kraften från ungefär 90/10 fram/bak till 50/50 runt om om det inte fäster nånstans. Det säger sig själv, är det riktigt jävligt nånstans och du bara tar dig fram med visst hjulspinn, så vore det idiotiskt att bilen provade med bakhjulen, märkte att även de spann och kopplade ur bakhjulen igen.
Ställ dig i djupsnö i lite motlut och prova så får du se.

Det funkar ungefär så här:

I första hand: framhjulsdrift
I andra hand: hjälp av bakhjulen för att förhindra att framhjulen spinner
I tredje hand: alla hjul spinner
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]