Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,
Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg, Ack så akut... Har bläddrat runt på nätet men inte hittat nåt svar på mitt problem.
Jag har en V70 D5 -03 som gått +30000 mil och som beter sig minst sagt underligt. Under en tid har den tappad orken (nästan totalt) på "höga" (diesel... :???: ) varv t ex när den växlar ner vid omkörning. Nu har den börjat att gå riktigt risigt och jag får "motorsystem serv. snarast". När meddelande tänds blir bilen mycket mycket slö och kan lägga av helt. Efter tändning av och återstart är meddelandet släckt och den känns som vanligt så länge som jag är MYCKET försiktig med gasen. Så fort jag gasar lite mer tänds meddelandet och den börjar konstra. Bilen är servad som den ska. Fram till detta har bilen gått som en "klocka" ... eller nåt liknande....

Nåt förslag?
Tacksam för all hjälp

Hälsn. Pelle
beror ju litet på vad du tankar någonstans? det skiter ju servicintervallen i.
farmartank? vad jag menar är det billigaste börja med. nästa steg får du göra en avläsning, så får du vägledning.
isak
Mestadels Jet eller Preem, om nu kedjan har nån betydelse. Om det skulle vara bränslefiltret har dom kanske fått in nåt ovälkommet i soppan, lokalt. Än så länge har jag aldrig tankat "På Landet" men bra tips, det är kanske billigare :D
Skall i alla fall testa med att byta filter.
att bilen blir slö, beror på att den stänger av turbon, det gör den vis väldigt många felkoder så det hjälper oss inte i felsökningen.

vanligt är att man får luft i bränslesystemet, vilket kan komma in på många olika ställen. Men fel på MAF förekommer också. m.m.
Hade samma "fenomen" på min D5. Läste av felkoderna, och det visade sig vara lågt turbotryck (eller nåt i den stilen). Problemet var att den grova luftslangen in till motorn hade spruckit, och vid kraftig acceleration blev det så högt tryck i slangen att sprickan öppnade sig och luft pös ut, och trycket blev för lågt.

Föreslår att du läser ut felkoder innan du byter ut några delar, kan ge väldigt många bra tips om var felet kan vara...
Fick samma meddelande + att bilen gick i "safe-mode" när jag drog ett mycket tungt lass med bilen. Läste av felkoderna, som var många, ca 8 stycken. Raderade kodena. Bilen gick som vanligt. Läste av felkoderna efter en vecka utan att hitta några!
Har en D5 -06 som rullat 15000 mil. Inget svar på frågan, men ändå :)
/Jerker
Vilket väder har det varit då det hänt?

Har haft detta "fenomen" två gånger då det varit extremt fuktigt och kallt
Felkoden har varit kvar efter omstart någon dag
Men sen också spontant försvunnit

Enl verkstan så var det Luftmassemätaren och lampda sonden som hade satt icke permanenta koder?

Min har dock bara varit trött ett kort ögonblick - just då "service erfordras" kommer fram - sen ingen märkbar skillnad

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?