Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Har till och från nu under hösten/vinter haft motorlampan tänd med felkod
ECM-261A, Adaptiv lambdareglering undre dellastområdet - övre gräns

Det började med att den tände sig i höstas för att sedan slockna efter någon dag, sedan har det återkommit ett par 3 gånger, för att nu lysa nästan permanent.
Märker inga som helst problem, bilen går som den brukar.

Lampan har oftast tänt sig när man kör iväg från stillastående eller håller jämn relativt låg hastighet.

Har läst en del på forumet, och bl.a. följande trådar som berör samma felkod
Länk 1 Länk 2 Länk 3

Vad jag förstått är det i allmänhet tecken på luftläckage någonstans, eller att MAF/LMM inte gör sitt jobb riktigt.
Är det någonstans det brukar bli läckage? Läste något om att man skulle kontrollera EVAP-ventilen. Vart sitter den och hur kontrolleras den?

För övrigt har jag gasspjäll av "gul" typ, som rengjordes i våras.
Jag har även läst ut följande parametrar som kan vara av intresse. (Bilen körd ca 15 min innan utläsning, med AC och elförbrukare avstängda)

Lambdaadaption bank 1:
Tomgång = -7,5%
Undre dellast = 1.237
Övre dellast = 1.316

MAF korrektion = 1
Luftmassa tomgång 14-15 kg/h

Är det någon som har idéer på vad som kan vara fel, och vad gör man för att utesluta den ena eller andra orsaken.

Mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av andreas 80
Efter att gått över de flesta slangar och insug efter läckage utan att hitta något så valde jag att ta loss min LMM och rengöra sensorn med lite elektronikrengöring.
Och visst mina värden blev lite bättre, t.o.m. så att motorlampan släcktes.

Men nu har jag satt dit en ny, beställde en Bosch orginal från skruvat för 1370 inkl. frakt. Inte så farligt.
Nu har värdena blivit helt normala.
Lambdaadaption tomgång = 0%
Undre dellast = 1.042

/Andreas
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]