Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eraserhead
Hejsan, för några dagar sedan drog min XC70 -04 ur batteriet, vilket ledde till att bilen inte startade .
Startade den senare med startkablar via pluspolen under huven och jordade i chassit, det gick alldeles utmärkt.
Men, nu har jag fått en varningslampa som lyser i bilen och ett servicemeddelande, SRS Airbag service snarast . . .

Vad kan det bero på ? förmodar att någon givare kan vara trasig, även fått tips om att styrenheten för SRS'en kan ha fått sig en törn av en strömspik , vilket jag absolut inte hoppas på .

Prisidé på styrenhet för SRS ?

Köpte bilen för en månad sedan och har blocket begagnatförsäkring på den, om nu fallet skulle vara så att en styrenhet gått trasig, täcker begagnatförsäkringen det ?

Tack på förhand !
av Tartryffel
Jag kan inte lova, men jag är hyfsat säker på att felmeddelandet beror på strömproblemet och inte att SRS-systemet faktiskt är trasigt. När du släcker felkoden så försvinner servicemeddelandet, är det verkligen fel på SRS-systemet så kommer du att få tillbaka meddelandet direkt.
Jag skulle dessutom tro att begagnatförsäkringen täcker skadan (även om du kanske gör klokt i att agera så ovetande som möjligt kring hur det gått till).
Slutsatsen blir att du mest troligt har ganska lite att oroa dig för.
av Psyko
Tror som Tartryffel att det beror på spänningsproblem och inte något annat.

Rekomenderar endå att du lämnar in bilen för undersökning, blocket försäkringen
täcker om det skulle vara ett fel.
Användarvisningsbild
av greeeken
Håller med resterande.
Har du ingen som har PPC i din närhet som kan läsa ur o readera felkoderna.
Du märker direkt om det är fel på SRS då.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låg batterispänning ställer till med en hel del dumheter... Fixa batteri/tjuvström eller vad det nu och radera felkoder så blir det nog bra.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]