Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kheezz
Hej!

Jag är ny här, vet inte om de är värt att posta denna tråd med tanke på att de redan finns ett gäng!
Hur som helst, köpte en s80 -00 2.4 170hk för inte alls längesen, problemet kom efter några dagar. Oljetryckslampan blinkar notera blinkar till när bilen går varm. Mätte trycket i vevtjosan och värdena var bra. service osv har gjorts på bilen fram tills 22.000 mils servicen som jag ska göra nu snart. Vänder mig nu till er har läst lite osv men har inte kommit fram till något vettigt. Väldigt okunnig då jag har en far och bror som är himla duktiga men dom står likaså som mej och kliar sig i huvudet, dock många "kluringar" om vad felet kan vara koxxat osv.

Ge mig rååååååd!?

tack på förhand
Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
igensatt vevhusventilation ände ner i roget, kostar 10 000:-

ta bort o kolla på oljefiltret, det syns om du har kaffesumo i filtret (men kör inte med bilen)

hur kolla du trycket i vevhustjosan? det går ju åt en ganska känslig mätare, nått inge många har!
av k3ZZk
måste flika in att bilia i västerås har utfört mätningen! :roll: kollade på den klasiska oljefällan och den ser ut att vara ny! därimot så vet jag inte om dom har tagit bort tråget och rengjort det!

klassiskt fel på volvo dock!

bilen går inte dåligt på någe vis därimot när man varvar bilen från tomgång och upp till ca 6k varv så tänds oljelampan samt att det larmar för lågt oljetryck!

varför?

oljan och oljefilter är bytt för ca 100 mil sen!
Användarvisningsbild
av CarMan
om oljesilen inte är bytt så finns felet kvar.
Nån kanske har bytt olje fälla men inte regjort troget (eller regjort troget men ej bytt silen) Då får man bra vädrde om man mäter trycket i vevhusventiletinoen, dp den funkar. men all "kaffesump" försvinner ju inte fören den plockas bort.
Användarvisningsbild
av CarMan
skruva bort oljefitret iborgon o titta på hur det ser ut
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]