Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70N -00 2,4T aut 19500mil med bensinmotorvärmare
"oljetryck lågt stanna omdelbart"
fick bärga bilen till verkstan.

den har stått still i 2 månader.

verkstan bytte givare, men samma fel.
dom mätte oljetrycket och det visade lågt.
nu ska de kolla "oljesumpen" om den är full eller geggad eller nåt
är det inte de ska de byta oljepumpen. vilket är ovanligt säger de
är det inte det så var det o byta motor :( vilket är enklast säger nån.

ska få besked om oljesumpen på fredag.

1. vad kan det vara för fel?
i serviceboken är den fullservad, varje år, det är olja i och den ser bra ut.
de 2 sista servicena är det bara en signatur (ej nån stämpel) annars volvo servad.
gasspjället är bytt (volvo fel innan de kom på att uppgradera mjukvaron istället)

2. har precis köpt den av en privatperson på blocket, körde 3 mil sen kom felet.
vad har jag för rättigheter? kan jag kräva att vi delar på verkstad kostnaden?

mvh Johan aningen lite besviken
Senast redigerad av 1 johan666, redigerad totalt 0 gånger.
sök på vevhusventilation så får du svaret å alla dina frågor & exakt vad som måste bytas (man får inte hoppa över att byta olje sil & olje fälla)
Du har i stort sett inga rättigheter alls för ett sånt här fel. Enda möjligheten är att du lyckas bevisa att han vetat om felet och underlåtit att berätta det för dig. Men det är fortfarande oerhört begränsat vid privatköp, undersökningsplikten vilar på köparen.

Komsumentverket:
Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren medvetet har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga.
Vid privatköp gäller även upplysningsplikt från säljaren, men som sagt det gäller att kunna visa att säljaren bör ha känt till detta. Men det kan vara lönt att diskutera t.ex. med volvoverkstaden om det är rimligt att förra säljaren känt till detta. Ju högre kunskap säljaren har om bilar desto bättre är din situation, enligt köplagen görs en uppskattning om säljaren "rimligen borde känt till felet".

Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun han kan nog bedömma om det är lönt att gå vidare. Men jag tror att dom kommer att hänvisa dig till en advokat. Ju mer du förbereder dig desto bättre, så gör alla efterforskningar du kan och öka dina sannolikheter att lyckas. Har du allt samlat och organiserat och har tränat på att presentera det kanske det räcker med 1-2 advokattimmar för att sätta in advokaten och denna kontaktar säljare. Men det är ju ett tips att du kontaktar säljaren själv först.

Någon som vet om datum på felkoder loggas? typ man skulle kunna se om varningsmeddelandet varit uppe förut?

Har bilen varit inne på verkstad för detta förut? Kolla volvohandlare i krokarna.

Har säljaren sålt många bilar? typ bilhandlare som försöker fly skatt och undkomma ansvar som detta genom att gömma sig bakom en privat fasad? kolla hur många bilar han har haft skrivet på sig på senaste tiden. Du kan ju alltid tipsa skattemyndigheten på honom som "hämnd" ifall allt annat falerar. Detta är även en fördel för dig vid eventuell juridisk tvist.

OCH EN SAK TILL: "i befintligt skick" är en helt meningslös kommentar i ett kontrakt, det har inget stöd i lagen och är inte på något sätt en friskrivning för säljarens upplysningsplikt. Det enda som existerar är egentligen undersökningsplikt (köparen) och upplysningsplikt (säljaren). Man måste skriva ner i kontraktet eventuella defekter som säljaren känner till som inte "syns" vid en undersökning och man kommer överrens om är ok.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal ... vatperson/ Du bör reklamera felet till säljaren fattar jag det som nedan, läs sista biten.
"Köparens undersökningsplikt
Som säljare bör du uppmuntra köparen att själv undersöka bilen i samband med köpet. Köparen ska undersöka bilen så snart omständigheterna medger det i enlighet med god affärssed. Köparen får inte påtala fel som han/hon borde ha känt till och sådan kännedom ges köparen genom att undersöka bilen. Om köparen utan godtagbart skäl underlåter att undersöka bilen, får han/hon inte påtala fel som skulle ha hittats vid en undersökning, såvida säljaren till exempel inte avsiktligt försökt dölja felen.

Som fel anses sådant som fanns på bilen vid tidpunkten för avlämnandet, dvs. när risken övergick på köparen även om felet visar sig först senare. Köparen ska reklamera fel inom skälig tid och senast inom två år efter det att han/hon har tagit emot bilen.
"
http://www.konsumentverket.se/Klaga/Bil ... s-som-fel/
"I köplagen finns två lagrum som definierar vad som avses med fel.
Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

•den inte är sådan som säljaren har sagt.
•säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
•bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."
Ja visst går det att försöka med advokater och en tvist, men det kommer ändå ner till samma sak: kan du inte bevisa att säljaren kände till felet när han sålde bilen så har du ingenting att hämta. Frågan är om det är värt ett civilmål?
Det skulle isåfall vara att bilen varit på Volvo väldigt kort före han sålde bilen, och att du kan få någon där att intyga att han berättat för säljaren om felet, och att denne förstått innebörden i det. Jag ser en oerhörd mängd möjligheter för säljaren att klara sig här, tyvärr.
CarMan skrev:sök på vevhusventilation så får du svaret å alla dina frågor & exakt vad som måste bytas (man får inte hoppa över att byta olje sil & olje fälla)
till CarMan:
jo jag kollade upp de innan när jag var på bilverkstan. och frågade mekarn om det kunde vara vevhusventilationen.
han svarade bestämt nej! och sa det jag skrev först.
..men jag kanske formulerade mig fel till honom.??

/johan
baljbalj skrev:Vid privatköp gäller även upplysningsplikt från säljaren, men som sagt det gäller att kunna visa att säljaren bör ha känt till detta. Men det kan vara lönt att diskutera t.ex. med volvoverkstaden om det är rimligt att förra säljaren känt till detta. Ju högre kunskap säljaren har om bilar desto bättre är din situation, enligt köplagen görs en uppskattning om säljaren "rimligen borde känt till felet".

Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun han kan nog bedömma om det är lönt att gå vidare. Men jag tror att dom kommer att hänvisa dig till en advokat. Ju mer du förbereder dig desto bättre, så gör alla efterforskningar du kan och öka dina sannolikheter att lyckas. Har du allt samlat och organiserat och har tränat på att presentera det kanske det räcker med 1-2 advokattimmar för att sätta in advokaten och denna kontaktar säljare. Men det är ju ett tips att du kontaktar säljaren själv först.

Någon som vet om datum på felkoder loggas? typ man skulle kunna se om varningsmeddelandet varit uppe förut?

Har bilen varit inne på verkstad för detta förut? Kolla volvohandlare i krokarna.

Har säljaren sålt många bilar? typ bilhandlare som försöker fly skatt och undkomma ansvar som detta genom att gömma sig bakom en privat fasad? kolla hur många bilar han har haft skrivet på sig på senaste tiden. Du kan ju alltid tipsa skattemyndigheten på honom som "hämnd" ifall allt annat falerar. Detta är även en fördel för dig vid eventuell juridisk tvist.

OCH EN SAK TILL: "i befintligt skick" är en helt meningslös kommentar i ett kontrakt, det har inget stöd i lagen och är inte på något sätt en friskrivning för säljarens upplysningsplikt. Det enda som existerar är egentligen undersökningsplikt (köparen) och upplysningsplikt (säljaren). Man måste skriva ner i kontraktet eventuella defekter som säljaren känner till som inte "syns" vid en undersökning och man kommer överrens om är ok.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal ... vatperson/ Du bör reklamera felet till säljaren fattar jag det som nedan, läs sista biten.
"Köparens undersökningsplikt
Som säljare bör du uppmuntra köparen att själv undersöka bilen i samband med köpet. Köparen ska undersöka bilen så snart omständigheterna medger det i enlighet med god affärssed. Köparen får inte påtala fel som han/hon borde ha känt till och sådan kännedom ges köparen genom att undersöka bilen. Om köparen utan godtagbart skäl underlåter att undersöka bilen, får han/hon inte påtala fel som skulle ha hittats vid en undersökning, såvida säljaren till exempel inte avsiktligt försökt dölja felen.

Som fel anses sådant som fanns på bilen vid tidpunkten för avlämnandet, dvs. när risken övergick på köparen även om felet visar sig först senare. Köparen ska reklamera fel inom skälig tid och senast inom två år efter det att han/hon har tagit emot bilen.
"
http://www.konsumentverket.se/Klaga/Bil ... s-som-fel/
"I köplagen finns två lagrum som definierar vad som avses med fel.
Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

•den inte är sådan som säljaren har sagt.
•säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
•bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."
tack för alla svar.
hörde med nån som pluggade till jurist. och han sa att i lagboken så står det att
när bilen köps privat för över 16 papp. så ska man komma överens med säljaren att man delar på kostnaden
eller ge säljaren en chans och fixa det själv.
om ett fel uppstår.

den här säljaren säljer bilar åt en bilfirma. just de bilar bilfirman inte "orkar" sälja själva som han förklarade.
så ägarn på bilen stod på bilfirman, men på kvittot stod det privatpersonen.

stämmer det om lagboken?

/johan
Det där 16000:- låter lite skumt och jag har aldrig hört talas om det förut. Men det kanske står något om typ ett halvt basbelopp eller så. Men har dom känt till felet och inte informerat dig är det inte tal om att dela på något, det ska dom stå för.

Stod bilen aldrig på privatpersonen du köpte den av, men hans namn står på kvittot? Det låter ju mer än lovligt skumt, han får väl inte sälja någon annans bil!? Så förra ägaren är bilfirman och nuvarande ägare är du?

I så fall har du ju köpt av en bilfirma och det är inte ett privatköp. Kontakta konsumentrådgivningen i din kommun och ring ARN för om detta stämmer, har du ett helt annat skydd.

Vad säger bilfirman den stod på om detta? Är det någon seriös?
johan666 skrev:
CarMan skrev:sök på vevhusventilation så får du svaret å alla dina frågor & exakt vad som måste bytas (man får inte hoppa över att byta olje sil & olje fälla)
till CarMan:
jo jag kollade upp de innan när jag var på bilverkstan. och frågade mekarn om det kunde vara vevhusventilationen.
han svarade bestämt nej! och sa det jag skrev först.
..men jag kanske formulerade mig fel till honom.??

/johan

Du formulerade dig nog inte fel, men det är oftas så att man inte får prata med en mekaniker, o då har ju den man pratar med inte samma kunskap. Sen är det lätt att tänka fel, i en snabb samtalsväxling. en igensatt vevhusventilation påverkar ju inte oljetrycket o kan inte ge lågt oljetryck, så svaret är nej det kan inte vara vevhusventilationen.
MEN! en igensatt vevhusventilation kan bilda "kox" som tilslut hamnar i oljetroget, detta päpper då igen oljesilen o motorn kan inte suga i sig oljan (så i förlängningen är fgrundfelet en igensatt vevhusventilation, men "sakfeket" är kox i oljetroget.
baljbalj skrev:Det där 16000:- låter lite skumt och jag har aldrig hört talas om det förut. Men det kanske står något om typ ett halvt basbelopp eller så. Men har dom känt till felet och inte informerat dig är det inte tal om att dela på något, det ska dom stå för.

Stod bilen aldrig på privatpersonen du köpte den av, men hans namn står på kvittot? Det låter ju mer än lovligt skumt, han får väl inte sälja någon annans bil!? Så förra ägaren är bilfirman och nuvarande ägare är du?

I så fall har du ju köpt av en bilfirma och det är inte ett privatköp. Kontakta konsumentrådgivningen i din kommun och ring ARN för om detta stämmer, har du ett helt annat skydd.

Vad säger bilfirman den stod på om detta? Är det någon seriös?
ja det stämmer. förra ägarn är bilfirman som privatpersonen sålde åt (via blocket).
och nuvarande ägarn är jag.
Det är en seriös bilfirma...eller verkar vara.

hmm..då kanske jag kan hävda att bilfirman är säljaren ändån?

/Johan

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]