Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bull
Jag blev med V70 D5 från 04 för ett par dagar sedan. Mycket trevlig bil och framförallt snål. Körde hem den 30 mil på lite drygt 15liter. Bilen är välservad med historik, har en del lulllull och hade rätt pris.

Bilen har problem att starta när den är varm. Exempelvis när jag tankade den första (enda) gången och skulle köra vidare lät startmotorn illa så jag slog av tändningen och provade igen. Då startade den normalt.

Jag har testat ett par gånger till och har provocerat fram felet ett par gånger. Låter man bilen stå ett par minuter startar den ganska lätt. I bland kuggar inte ens startmotorn i svänghjulet utan man hör den vina utan någon som helst kontakt. Jag har vid något tillfälle uppmärksammat ett meddelande i displayen i stil med "start avbruten".

Vad kan vara fel? Jag har ingen möjlighet att läsa felkoder själv. Orange varningslampa lyser men upplyser bara om att det är dags för service.
av Bull
mattiash skrev:Hej

Jag har råkat ut för att startmotorns drev var trasigt och att startmotorn var lös.
tycker du ska
passa på att serva startmotorn :wink:
Jag hoppas att jag inte behöver plocka ner och fixa startmotorn nu. Snöig uppfart och kallt...
Har precis kopplat in laddaren, ctek 3600, och hoppas på att kanske det bara är dåligt med kapacitet i batteriet.
Har jag samma problem i morgon när batteriet är fulladdat kan jag åtminstone utesluta batteriet.

Om det nu skulle vara startmotorn, är det "lätt" att skruva loss den ur bilen för genomgång? Ha ingen tillgång till lyft...
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]