Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av -94 9000 2,3T cse
På min S80 så är jag lite fundersam på hur helljusomkopplaren fungerar när ljusströmställaren står i läge II.

Om jag ska slå på helljus, skall man "trycka igenom" spaken eller ska det räcka med en "touch"?
Om jag vill helljusblinka, skall det räcka med en "touch" eller måste man "trycka igenom" då o-så?

Min spak är lite okänslig, så när jag vill blinka till så slås helljuset på o jag måste trycka till igen för att slå av o ibland blir det inte så. Det ställer ju till lite långa "blinkningar" ibland...

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
det är olika har jag förmig,beroende på prsmodell & mjukvara
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har samma på min V70 t5-00:a , väldigt irriterande att man inte kan göra ett snabbt helljusblink som på en normal bil, ett snabbt blink som man vill att det ska bli resulterar bara i att helljuset slås på så att man får dra i spaken igen för att få på halvljus....grrrr
Användarvisningsbild
av helgonet1
-94 9000 2,3T cse skrev:På min S80 så är jag lite fundersam på hur helljusomkopplaren fungerar när ljusströmställaren står i läge II.

Om jag ska slå på helljus, skall man "trycka igenom" spaken eller ska det räcka med en "touch"?
Om jag vill helljusblinka, skall det räcka med en "touch" eller måste man "trycka igenom" då o-så?

Min spak är lite okänslig, så när jag vill blinka till så slås helljuset på o jag måste trycka till igen för att slå av o ibland blir det inte så. Det ställer ju till lite långa "blinkningar" ibland...

Mvh
Hej på min bil så fungerar bara ljustutan när strömställaren står i läge 0. I läge ll så går helljuset på. Alltså i det läget fungerar ej ljustutan. I instruktionsboken står det "Hel/halvljusomkoppling (tända strålkastare) tryck spaken mot ratten förbi "blinkläget" och släpp den igen. Strålkastarna växlar mellan hel- och halvljus. slut citat.

Med "tända strålkastare" tror jag dem menar strömställaren på läge ll. Så fungerar det på min bil vet ej om det är samma på alla S80.
helgonet1 skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:På min S80 så är jag lite fundersam på hur helljusomkopplaren fungerar när ljusströmställaren står i läge II.

Mvh
Hej på min bil så fungerar bara ljustutan när strömställaren står i läge 0. I läge ll så går helljuset på. Alltså i det läget fungerar ej ljustutan. I instruktionsboken står det "Hel/halvljusomkoppling (tända strålkastare) tryck spaken mot ratten förbi "blinkläget" och släpp den igen. Strålkastarna växlar mellan hel- och halvljus. slut citat.

Med "tända strålkastare" tror jag dem menar strömställaren på läge ll. Så fungerar det på min bil vet ej om det är samma på alla S80.
Du menar att när du i läge II drar till ljustutan så händer ingenting?
För mig så ljustutar det ibland å ibland slår det på helljus. Men jag vet inte säkert om det beror på att jag ibland kanske "drar" lite för långt/för kort...
Användarvisningsbild
av helgonet1
-94 9000 2,3T cse skrev:
helgonet1 skrev:

Mvh

Du menar att när du i läge II drar till ljustutan så händer ingenting?
För mig så ljustutar det ibland å ibland slår det på helljus. Men jag vet inte säkert om det beror på att jag ibland kanske "drar" lite för långt/för kort...
Jo det slår om till helljus. Dom få ggr detta händer (ljustutar ibland) så tror jag att man drar lite för kort i spaken. Testade detta tidigare idag och det slog över till helljus hela tiden. Vill man använda ljustutan så får man ställa strömställaren på läge 0.

På en del bilar så blir det lite lägre spänning när man har strömställaren på läge 0 - för att spara batteriet (tex min före detta bil Mb 200) och då fungerade enbart ljustutan - för att slå om till helljus permanent så fick man ställa strömställaren på läge ll (fast ljustutan fungerade i bägge lägen på Mb, lite tvärtemot S80) - eller få ett starkare halvljus vid mörkerkörning. Hoppas du förstår min förklaring, annars får jag försöka att bena ut detta lite mer. :-)-)
Jorå, nu e jag med på hur du menar. Jag ska hem o sätta mig o "dra lite i spaken" å se vad som händer. :oops:

Mvh
Användarvisningsbild
av helgonet1
-94 9000 2,3T cse skrev:Jorå, nu e jag med på hur du menar. Jag ska hem o sätta mig o "dra lite i spaken" å se vad som händer. :oops:

Mvh
Ok lycka till :mrgreen:
Nu har jag suttit o blinkat frenetiskt.

Jag vill påstå att 7 ggr/110 så funkar ljustutan även i läge II. 3ggr/10 så slås helljus på. Det känns som om ljus-tutan ska funka även i läge II. Men jag ska prova några ggr till o se.

Mvh
Användarvisningsbild
av helgonet1
-94 9000 2,3T cse skrev:Nu har jag suttit o blinkat frenetiskt.

Jag vill påstå att 7 ggr/110 så funkar ljustutan även i läge II. 3ggr/10 så slås helljus på. Det känns som om ljus-tutan ska funka även i läge II. Men jag ska prova några ggr till o se.

Mvh
Ja iofs kan jag ha fel men man tycker att det skulle fungerar lite mer exakt om det nu är meningen att ljustutan ska fungera även i läge ll. Det är för dåliga odds tycker jag. Jag menar den borde isåfall fungera 10/10. Jag tror att dessa 7ggr/10 är feltryck av spaken och helljuset går inte på utan det blir ljustuta men det är nog inte menat så. Som sagt kan ha fel, återkom om du blir nåt klokare på det.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr