Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PINGPÅNG
Hej,ja då var det dax igen,jag har haft denna fråga uppe i forumet tidigare,bilf-n rycker (i mitt tycke misständer)när man ligger med farthållare eller med jämn fotgas,Volvo har haft den inne och bytt gasspjäll,LMM,bränslefilter,tändstift,samtliga tändspolar,jag har kört med inkopplad och urkopplad AC,ingen skillnad!Det konstiga är att en dag kan den gå hur klockrent som helst medan nästa dag rycker den,märker ingen skillnad på om det är fuktigt eller torrt ute,den lämnar inga felkoder,bensinförbrukningen är normal (0,9l).Någon som vet vad detta beror på??

MVH Peter
av Thomas J
Välkommen till klubben :D . Har en 2,4T som oxå rycker lite sporadiskt, Man märker direkt när man kört nån kilometer att den rycker.
Men om jag stannar och stänger av ett par min så slutar den rycka. Sen kan den funka några dagar eller så.
skönt att man inte är själv om problemet. Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av andreas 80
Min 2,4T ryckte också lite till och från i somras. Märktes extra tydligt med farthållaren runt 80-85, låga varv.
Även om man hade jämn gas som du skriver ovan.
Jag har ju automat så mycket av rycken på låga hastigheter druknade i momentomvandlaren som inte är i lock-up då.

Jag rev iallafall ner mitt gasspjäll och gjorde rent. Var inte alls särskilt smutsigt, men gjorde det verkligen blänkande rent.
Mitt har den gula lappen, alltså nyare varianten.
Efter detta så har jag inte märkt av något på iallafall 1000 mil.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kan tillägga att jag gick över alla luftslangar från luftburk -> turbo -> IC -> gasspjäll. Och såg till att det inte var något läckage där.

Men har du ett såpass nytt spjäll, och även relativt nyligen rengjort så borde inte det orsaka problem tycker man.
Dessutom skriver du att volvo redan bytt ditt gasspjäll en gång utan att det hjälpte...
Kan ändå vara en god idé och se om det hjälper.
av Thomas J
När spjället byttes gick bilen mkt bra ett år ,sen rengjordes det och bilen gick bra igen. Nu har den börjat rycka lite igen+att jag hade felkod Ecm 4801.
koden nollades bort och har inte kommit tillbaka än :D
Men kollat alla slangar och avgas så får prova med spället igen då :wink:
av PINGPÅNG
Hej,ja allt detta är bytt från den 1 dec 09 då jag köpte bilen till för en vecka sedan då dom hade inne bilen senast ,så det har inte kostat mej något,glömde att tillägga att "växellåda service erfodras" har kommit upp i datafönstret en gång innan,då rengjordes kontaktytor och växelföraren justerades på Volvo,ikväll när jag var på väg hem från jobbet så fick jag detta felmeddelande igen,så jag börjar misstänka att felet ligger i automatlådan,då är frågan finns det något i växellådan som kan orsaka detta fel.Jag skall prata med försäljaren( som varit otroligt hjälpsam)om dom kan lösa in bilen så jag kan köpa en fungerande bil..

MVH Peter
Användarvisningsbild
av andreas 80
Visst kan det vara något med växellådan som skapar problem.
Låda och motor kommunicerar hela tiden med varandra, och skulle någon signal eller givare ge fel information så kan mycket väl det leda till orolig/ryckig gång. Om det sedan kommer från själva växellådan eller motorn är svårt att säga utan att ha kört bilen själv.
av PINGPÅNG
Hej,jag var uppe hos volvo nu på FM,det var samma fel som förra gången,nu så beställde han hem material så dom kan byta det,vi får hoppas att det hjälper,jag återkommer med resultatet... HA DET
MVH Peter
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]