Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Ja som sagt, bytte ju min XC70 2,5T med manuell låda i sommras mot en 2007a D5 automat. Är ytterst nöjd med bilen och den går som en dröm, dock ett litet krux. Jag räknade med att den skulle dra så pass mycket mindre att man skulle tjäna på att ha en diesel om man körde runt 2-3000 mil om året. Men den drar ju ofantliga mängder diesel, så mycket att jag undrar om det överhuvudtaget kan vara rätt.
Min 2,5T XC70 drog mellan 0,95 och 1,05 milen, dock var det med en manuell låda. Denna drar alltså mellan 0,8-0,9, tror färddatorn är uppe på 0,88 eller något sånt nu. Detta med en 6 stegad geartronic låda.
Kan tillägga att jag kör väldigt sällan i stan, nästan bara motorväg och lite landsväg, har dessutom en relativt avslappnad och lugn körstil, så ligger inte och vrålkör eller kör snabbt, iallafall inte på något sätt annorlunda än den andra bilen.

Någon som vet om det ska vara såhär? För isåfall får jag acceptera det och strunta i det, eller om någonting kan vara fel? Isåfall hade det varit bra att åtgärda det innan man bränt tusentals kronor i dieselpengar i onödan :P
av Tartryffel
Hur mycket drar den om du mäter från fulltankning till fulltankning?
Vore bra att kunna utesluta felvisning i färddatorn.
Annars kan jag säga att den drar för mycket, trots fyrhjulsdrift och automat. Det där är bensinsiffror!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Med automat och drar de en hel del då automaten varvar D5an hårt helt i onödan. Automaten äter upp nästan allt du sparar i och med att du gått över till diesel.

Jag har kört V70 både manuell och aut och det skillde 2-3 dl/mil för mig i förbrukning.

Min D5 185 AWD manuell körde jag tex på 0.61 på 600 mil semesterresa.

På geartronicken brukade jag växla manuellt för att spara diesel.
av v70noceanrace
Hej! Jag har en v70 D5 med geartronic, ej AWD dock. Jag kör på 0.71 blandat, långstreck 0.55. Kör med en normal körstil. Nackdelen är just den högre skatten på automaten samt lite högre bränsleförbrukning. Men så länge det inte blir dyrare än en bensinare tycker jag det är ok, dieseln är så pass mycket trevligare att köra.
av Mahan
Har en D5 manuell -06 13500mil

Blandad körning ligger den på 0,61 just nu !

Långkörning vet jag inte än då jag inte hunnit med det än !! ;)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har en V70D5 03 aut. Ligger på ca 0,6l/mil 90% landsväg 10% stad. Har en avnlig motorvärmare så det blir lite kallstarter ifrån jobb. Är dock jättenöjd med förbrukningen. I somras när vi åkte i europa så tankade jag i Ystad. Åkte vanlig motorväg ca 15mil och sedan autobahn i ca 60 mil. Höll väl ca 160km/h. Drog 0,67l/mil det tycket jag var grymt.
Med min husvagn som väger 1800kg ligger jag strax under litern 0.98, inte illa.
av Schröder
Själv har jag en V70 2,4d manuell -06
-0,60 blandadkörning med sommardäck "225-45/17"
-0,54 blandadkörning med vinterdäck "195-65/15"

När staget till virvelspjället pajade så steg förbrukningen med ca 1,5-2,5dl / milen för mig, kanske värt att kolla att staget är helt på denna bilen. Synerligen vanligt fel till hög förbrukninge och synerligen enkelt att kontrollera visuellt, bara en tanke.......

Har pajat ca 4 ggr på min bil inklusive efter rep på auktoriserad verkstad, tröttnade tillslut och lagade det själv. Nu har det hållt i 6 månader och bara fungerar, verkstans rep höll ca 2veckor innan det pajade igen!
Summa sumarum : Volvo´s "popnits" lösningen är värdelös!
av v70diesel06
Min drar som din "schröder" så där ska nog förbrukningen ligga,har oxå manuell.Men det var intressant det där med att du har lagat virvelspjället så många gånger,och vi är nog många som vill veta hur du lagade det själv så det höll.konstigt att en del pajar och en del håller.Mitt har varit med 19500 mil,än är det inga problem.
Användarvisningsbild
av MatsJoha
Jag kör en XC70 D5 '07:a. Färddatorn brukar visa 0,83 - 0,85, men mitt körmönster innehåller ganska mycket stads-körning. Landsväg och fullpackad bil kan jag krypa ner mot 0,7 l/mil.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]