Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zamberg
hej! efterlyser erfarenheter av trimning av 2.9 motorer.då menar jag inte bara chiptrim, men avgasrör,sport katalisatorer med två lambdasonder, vassare kamaxlar å dylikt. tacksam för sakliga svar :D
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Rent generellt så kommer din effektökning att göra sig gällande sent i registret, vid ca 5000rpm eftersom du ej har en turbo. Du får dock en lite kvickare trottlerespons som kan upplevas som att bilen går som ett skott på lägre varv. Grövre avgas ger i princip ingen effektökning men de varma avgaserna evakueras snabbare och du får ett skönare ljud. Ett grövre avgas gynnar mest turbobilarna eftersom turbon kan ladda mer eftersom avgastempen blir lägre. Vassare kammar kan jag inte uttala mig om.
En sportkat släpper igenom avgaserna snabbare men renar sämre eftersom den innehåller färre celler än en vanlig kat. Du kommer dock känna ringa skillnad med en sådan på din bil tyvärr. Detta med race/sport kisse gynnar mest bilar med turbo/kompressor då du kan köra med ett högre laddtryck lite längre tid samt att spool-up blir kortare.
Summa summarum är trimma en bil med konventionel insprutning utan turbo/kompressor inte ur ekonomisk synpunkt är en vettig investering, men det anser ju jag.
Hoppas att du blev lite visare.
av hansjkpg
dieselmagnus skrev:Rent generellt så kommer din effektökning att göra sig gällande sent i registret, vid ca 5000rpm eftersom du ej har en turbo. Du får dock en lite kvickare trottlerespons som kan upplevas som att bilen går som ett skott på lägre varv. Grövre avgas ger i princip ingen effektökning men de varma avgaserna evakueras snabbare och du får ett skönare ljud. Ett grövre avgas gynnar mest turbobilarna eftersom turbon kan ladda mer eftersom avgastempen blir lägre. Vassare kammar kan jag inte uttala mig om.
En sportkat släpper igenom avgaserna snabbare men renar sämre eftersom den innehåller färre celler än en vanlig kat. Du kommer dock känna ringa skillnad med en sådan på din bil tyvärr. Detta med race/sport kisse gynnar mest bilar med turbo/kompressor då du kan köra med ett högre laddtryck lite längre tid samt att spool-up blir kortare.
Summa summarum är trimma en bil med konventionel insprutning utan turbo/kompressor inte ur ekonomisk synpunkt är en vettig investering, men det anser ju jag.
Hoppas att du blev lite visare.
.
Är inte 2.9:an med turbo ?? Dubbla till och med ?
av Mixon
Tjena!
Kan väll hålla med om att det inte är någon optimal bil att trimma,dock en förbannat skön bruksbil som går att
väcka till liv något,så den blir lite roligare att köra.
Recept:
# Demontering av förvärmnings skit på luftburken
# Sportfilter(insatts)+håltagning i botten av luftburk(bättre andning)
# Större spridare ca 40 procent=volvos bruna flödar 334cc - 378cc vid 3.0 - 3.8 bars tryck(då kan du även köra på Etanol utan felcoder + dra inte mer än orginal på bensin)
# Mappning/Mjukvara: kör med T.M.C i min,funkar kanon drar till och med 1dl mindre än orginal.
# Ett vettigt avgassystem,man får labba lite där.Är som en gammal Harley,man måste få till rätt mottryck.
Kör själv med ogjorda grenrör(ökat flöde) genom 2st kattar med bättre flöde som sedan löper ut i ett rostfritt
2.5 tums Borla system med 3st dämpare.

Allting lirar perfect DVS:inga felcoder,klarar besiktningen,drar mindre och kommer riktigt gött redan vid 2000rpm
istället för 3000rpm som den gjorde orginal.

Funderar på att porta toppen härnäst,men får återkomma med det isåfall

MVH
Mixon
av zamberg
Mixon skrev:Tjena!
Kan väll hålla med om att det inte är någon optimal bil att trimma,dock en förbannat skön bruksbil som går att
väcka till liv något,så den blir lite roligare att köra.
Recept:
# Demontering av förvärmnings skit på luftburken
# Sportfilter(insatts)+håltagning i botten av luftburk(bättre andning)
# Större spridare ca 40 procent=volvos bruna flödar 334cc - 378cc vid 3.0 - 3.8 bars tryck(då kan du även köra på Etanol utan felcoder + dra inte mer än orginal på bensin)
# Mappning/Mjukvara: kör med T.M.C i min,funkar kanon drar till och med 1dl mindre än orginal.
# Ett vettigt avgassystem,man får labba lite där.Är som en gammal Harley,man måste få till rätt mottryck.
Kör själv med ogjorda grenrör(ökat flöde) genom 2st kattar med bättre flöde som sedan löper ut i ett rostfritt
2.5 tums Borla system med 3st dämpare.

Allting lirar perfect DVS:inga felcoder,klarar besiktningen,drar mindre och kommer riktigt gött redan vid 2000rpm
istället för 3000rpm som den gjorde orginal.

Funderar på att porta toppen härnäst,men får återkomma med det isåfall

MVH
Mixon
tjaba!! hur fick du tag på bruna spridare?nya eller begagnade? hur fixade du mjukvara-med chip eller uppdatering??
av Mixon
Tjena!
Har en uppsättning extra spridare (6st bruna) knappt använda du kan få köpa för en billig peng.

Det är motormjukvaran dom gör om på bilen,inget chip.
Gav 3500kr på T.M.C(väldigt duktiga & kunniga)

MVH
Mixon
av zamberg
Mixon skrev:Tjena!
Har en uppsättning extra spridare (6st bruna) knappt använda du kan få köpa för en billig peng.

Det är motormjukvaran dom gör om på bilen,inget chip.
Gav 3500kr på T.M.C(väldigt duktiga & kunniga)

MVH
Mixon

hur mycket vill du ha för spridarna??
ska kika på t.m.c.,verkar rimligt,och känns tryggare att de inte petar fysiskt i styrenheten. :)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]